Enkla komradiostationer.

Hejsan!

Är helt ny inom detta, så jag förstår inte ett dugg... hehe.

Jag och några kompisar har ett antal walkietalkis som vi kan prata till varandra med efter som vi kör på samma band. Det jag nu undrar är om det går att bygga en slags "sambands central" så man får längre räckvidd.

Det som ska fungera är att "centralen" är placerad i en bil så 12 är hälst ett måste, men är det 230 som gäller så har jag en 230 omvandlare på 300w.

Hoppas ni förstår vad jag menar och tacksam för alla svar!

Mvh George
 
du menar någon typ av repeater.

fast and dirty :) så skulle jag koppla ihop 2st radios där en står på tex kanal 1 och tar emot och den är kopplad till med hörlur uttag till mick in på radio två som sänder tex på kanal 10 (försök hålla dom så långt från varandra kanalmässigt som möjligt) om det finns vox så är det kanon annars så får sändar radion sända hela tiden.
 
micked

Ditt förslag kommer nog inte att fungera i praktiken. Den sändande PMR apparaten skulle orsaka kraftig blockering av mottagaren i den andra radion när dom finns i samma bil. De skulle behöva separeras kanske 50 meter för att det ska fungera. På PMR apparater finns heller inget repeaterskift varför användarna av "repeatern" skulle behöva byta kanal snabbt som attan mellan mottagnings och sändningspassen.
 
Last edited:
trolig blockering men kostar i princip inget i materiel att prova, ett par sladdar på några meter och försöka hålla apparaterna på några meters avstånd, en på motorhuven och en på bagageluckan.

det stora problemet är att som du säger det inte finns repeater skifte vilket gör att varje bil som är ute och åker får ha två radios med sig (kostar så lite så varför inte) prata i en radio och lyssna i en andra radio.
 
De här radioappraterna kan arbeta på endera LPD bandet, som numera inte är avsett för tal, utan bara trådlösa larm etc.
dvs 433 MHz.
Eller så är de PMR-446 och där med dessa kanaler: 446,00625 446,01875 446,03125 446,04375 446,05625 446,06875 446,08125 och 446,09375 MHz.
Dessa radiostationer är typgodkända att få användas i EU på fekvenser som inte är licenspliktiga. Max 0,5 W endast fast inbyggd antenn får användas. Ej tillåtet att köra med yttre antenn och ej tillåtet med basstation. Givetvis är det inte tillåtet att använda relästation.
Enda chansen att få längre räckvidd är att klättra upp i ett högt hus, träd mast etc.

De enda som får använda relästation är de som betalar för en egen frekvens, dvs företag som behöver komradio. Samt radioamatörer som fritt får använda amatörradiobanden med upp 1000 W.

Kunde inte den som sålde dina radioapparater upplysa om detta?

Då kanske du inser varför de flesta som skiver här är radioamatörer, krav på kunskap, men massor av möjligheter.


de
SM4FPD
 
Tackar för snabba svar! :)

Så alltså går det att koppla ihop 2 st för o få längre räckvidd, men det kräver två i varje bil?

Om man bortser från lagar osv, hur skulle man kunna bygga en slags förstärkare, eller köpa för inte en så dyr peng?

Mvh Patrik
 
En tanke till, det blir troligen en jäkla rundgång om ni får det att funka.
tips, fixa ett par 27mhz komradios så kommer ni ett 1-2mil med bilmonterade magnetfots antenner utan att krabba med "relä" station.
Borde gå att hitta för en tusing med antenn.
 
Håller också med om att 27Mhz borde funka i ert fall, fast mycket beror på terräng osv. Sedan är iofs störningsnivån väldigt hög på 27Mhz vilket förkortar räckvidden i praktiken.

Man skulle kanske kunna titta på en "papegoj-repeater". Dvs en dator eller ljudkrets med logik som lyssnar på vad som sägs i radion, spelar in detta och när squelchen stänger så återutsänds budskapet på samma kanal.
Det är förstås ingen bra lösning om ni måste ha snabb kommunikation. Typ "stanna bilen nu" kommer innebära att bilen stannar några sekunder senare.

Vet inte exakt vad lagen säger, men denna lösning borde juridisk kunna tolkas vara mer laglig tycker jag :)
 
Tackar för snabba svar! :)

Så alltså går det att koppla ihop 2 st för o få längre räckvidd, men det kräver två i varje bil?

Om man bortser från lagar osv, hur skulle man kunna bygga en slags förstärkare, eller köpa för inte en så dyr peng?

Mvh Patrik

Jag skulle nog satsa på 27MHz, där har man en räckvidd på ca. 1 mil bil till bil och dessutom är det tillåtet att sätta upp basstationer där, bas till bil så blir räckvidden upp emot 3 mil.
All hjälp du behöver kan du hitta på 27mhz.se • Index

/Mvh, Kristoffer
 
Varför inte satsa på ett amatörradiocert det ger mycket större möjligheter. Att ta cert är idag mycket lättare än tidigare. Tag kontakt med närmaste radioklubb så kan de hjälpa er.
 
Varför inte satsa på ett amatörradiocert det ger mycket större möjligheter. Att ta cert är idag mycket lättare än tidigare. Tag kontakt med närmaste radioklubb så kan de hjälpa er.

Mest för att ha när vi polare är ute och åker och behöver kommunicera men det är inte riktigt värt o ringa eller smsa :)
 
Back
Top