Enklast möjliga remotestyrning

SM0O

Well-Known Member
Har ordnat med remotestyrning av min radio för körning från mitt QTH ute i skärgården, nu fungerar det :)

Har provat att bara portera den USB-port som används av mitt microHAM radiointerface., och det fu-ngerar men att portera audion som går direkt från ljudkortet
i interfacet går helt enkelt inte då porthastigheten inte blir tillräcklig. Fick skrota den idén helt enkelt, men har i alla fall provat...

Nåväl, dax för plan B!

Detta är den absolut enklaste lösningen om du vill komma igång snabbt utan krångel och inte är allergisk mot Ham Radio Deluxe;

1. En dator, gammal PIII räcker
2. En 4G-uppkoppling på remote QTH. Halebop (billigt) eller Telia (dyrare). Glöm 3G, det blir för struligt. Ha en bra router på remote-QTH (!)
3. Ett radiointerface med inbyggt ljudkort, koppla audion (via mic-ingång endast om du behöver) på samma sätt som för digimodes typ PSK eller motsv.
4. Programmet SoftEther (gratis, Open Source). Serverdelen på remotedatorn, klienten på din hemma-dator. Gör att alla dina datorer ligger på samma virtuella nätverk
5. Programmet RemAud (gratis) sätt upp en server på var dator och en klient på var dator (d.v.s. en ljudström åt båda hållen) så slipper du konfigurera en mjukvaru-PTT
6. Ham Radio Deluxe (ver. 5.xxx, gratis) konfigurera den inbyggda servern på remote-dator, anslut enkelt via din hemma-dator som om radion stod bredvid


7. För enkelhetens skull, installera TightVNC för enkel acess till remotedatorns skrivbord. Server på remotedatorn och klienten på hemma-datorn

Konfigurera RemAud med olika portar för respektive ström (till/från remotedator). Default är 4000, lägg den ena på 4001 förslagsvis.
Använd codec GSM 8-bit och en buffertlängd om minst 100mS, annars kommer det garanterat hacka om audion både in och ut.
Använd samma lösenord för samtliga program, det underlättar ! Att minnas 5 olika lösenord när du skall starta upp remoten är onödigt och blir bara förvirrande.



8. För säkerhets skull, köp en remotestyrd (via nätet) strömbrytare eller relä så du kan slå av/på anläggningen på distans
9. Konfigurera BIOS i datorn så att den startar om var natt (vissa har den möjligheten) och att den startar varje gång strömmen återkommer (last state at Power-On i min bios)


Efter punkt 1-7 är du enkelt igång. Tog 1,5 timme att konfigurera och koppla, men då hade jag ju alla delar redan inklusive den utmärkta radiointerfacet, ett microHAM USB III

Finjusteringar gör du helst i dummyload (om möjligt) mot annan station bredvid, eller om du har tur mot en granne 200m bort (Tack Bengt SM0KBW !)

Så "enkelt" var det. Hepp ! :)
 
Ett tillägg angående SoftEther programvaran;

Du behöver INTE någon extra programvara eller krångla med VPN-tunnlar. Programmet sköter det själv !
Du behöver INTE ha fast IP-adress på ditt 4G eller någon programvara för dylikt. Programmet sköter det själv !
 
Javisst :)

Har haft "premiär QSO" under kvällen med min gode granne, och bitrate på båda RemAud-strömmar var i medel 1,6kb/s upp och ned.
Applikationen använder med andra ord inte mycket bandbredd och sålunda inte mycket datamängd, då det endast är 8-bitars djup.
Ljudet är naturligtvis begränsat i bandbredd, men när jag kör SSB märker jag i princip ingen skillnad mot dubbla bitraten.
Begränsningen sitter ju liksom inbyggt i modet ;)
 
Som vi talat om så testade jag RemAud tidigare. Jag insåg efter ett tag att du bara behöver ett par av server/client,
de fungerar åt båda hållen, du behöver bara klicka på den röda mikrofonsymbolen så kan du sända i andra riktningen.
Om jag kommer ihåg rätt.

Men som sagt var, kommer inte varför jag ratade RemAud och började använda IP-Sound istället. Det kan vara att
IP-Sound stödjer Speex kompression - men är inte säker, dessutom använder jag ändå bara GSM IP-Sound :)
 
9. Konfigurera BIOS i datorn så att den startar om var natt (vissa har den möjligheten) och att den startar varje gång strömmen återkommer (last state at Power-On i min bios)
Varför, den behöver väl bara starta när man ska köra radio?
 
Har svårt att se hur man kan använda t.ex "wake on lan" när man kör via VPN bakom NAT 444 - m.h.a SoftEther då det bygger på att det finns en server som körs på den dator som man ska väcka?

Alternativt får man styra den datorn via en GSM switch, men det komplicerar remotestationen och fördyrar anlaggningen både mer teknik samt ett extra telefonkort.


En ide vore om man kunde styra sitt 4g modem/routers simkorts telefonnummer men jag tror inte det är möjligt?
 
Har svårt att se hur man kan använda t.ex "wake on lan" när man kör via VPN bakom NAT 444 - m.h.a SoftEther
OK, jag fattar.
Om vi bortser från SoftEther som "bara" är en öppnad kanal/tunnel så är det väl RemAud och HRD som utför remotestyrningen.
I mitt fall skulle jag kunna ta en genväg och bara testa RemAud och HRD för att styra min FT-857D.
Skulle det fungera?
 
Jepp, du kör som på ett LAN - eller rättare sagt du kör på ett LAN :)

RemAud - eller IP-Sound ....... och HRD eller tx-manager ..... är tillräckligt

Det bör fungera, i princip den lösning jag lanserade för ett par veckor sedan.

Hur styr du din radio på landet? du måste antagligen han någonting igång där för att driva radion.
 
Last edited:
Anledningen att jag använder två server klienter av RemAud är enkelheten, duplex = inget tjafsande med en PTT i programmet.
Den skall endera klickas på eller styras via com-port, hårdvara eller mjukvara (simulera).
Nu klickar du endast på TX i HRD och kör. Inga konstigheter. KISS var ledorden !

Det jag försökte beskriva är en uppställning 1A, vilket jag skrev först i inlägget ovan, som är så fri från problem
som speciallösningar, extern utrustning och långa konfigureringar som det bara är möjligt. KISS var ledorden!

Bioskonfigurationen med restart / start varje morgon, som även Bengt använt enligt utsago och där idén kom från ursprungligen,
gäller förstås OM du INTE har möjlighet att använda en fjärrstyrd av/på för datorn i form av wol eller fjärrstyrd ström.
Wol slår för övrigt inte av eller på extern utrustning som tuners etc. utan det kräver nån form av strömbrytare.

Har datorn hängt sig helt och ingen hjälp finns att få skall den starta om på natten. KISS var ledorden !

Citerar samtidigt mig själv:

8. För säkerhets skull, köp en remotestyrd (via nätet) strömbrytare eller relä så du kan slå av/på anläggningen på distans
9. Konfigurera BIOS i datorn så att den startar om var natt (vissa har den möjligheten) och att den startar varje gång strömmen återkommer (last state at Power-On i min bios)


Å andra sidan, mina herrar, behöver du inget wol om du kan stänga strömmen helt via WAN. Detta är att föredra naturligtvis inte minst
med tanke på att skydda anläggningen vid åska med mera. Min gamla dator kan faktiskt köra wol, men att ställa in återstart efter strömbortfall
är enklare och kräver inget annat än just ström ! KISS, sa Bull...

Så slutligen,

Det finns ett par programvaror med färdig duplex, t.ex. Skype. Dessa grundar sig oftast på IP-telefoni. Skype är numera en integrationslösning
med Windows desktop och drar, förutom att programmet själv är hungrigt, en otrolig massa extra CPU då den startar en ohygglig massa extra
processer som ej går att styra. Det är dessutom så att Skype, i och med att dom blev uppköpta av Microsoft, dödade alla gamla klienter som tog liten
plats och var CPU-snåla. Dessa är nu helt spärrade för användning.
Bandbredden är ej ställbar numera, utan ställs in automatiskt baserad på din uppkoppling. Troligen för att MS skall kunna skicka med så mycket reklam
och skräp som möjligt. Så i min KISS-orienterade lösning går Skype bort helt.

Andra, rena amatörbaserade program, är svårare att konfigurera eller fungerar endast på typ XP vilket betyder att du på något vis skall köra XP
på din hemmadator, installerat, emulerat eller försöka krångla och jäklas med en kompabilitetsinställningslösning som ändå blir helkass.
(Fint ord jag fick till va ?)
Denna typ av enkla amatörbaserade program är dessutom lätt räknade på en hand, tyvärr.
KISS var ledordet, åter igen.

Allt i min lösning går att göra snidigare, snyggare, bättre, mer finessrikt, med bättre utrustning (vilket jag helt enkelt inte har), fräsigare,
dyrare, häftigare, ballare etc etc etc in absurdum.

Nu valde jag detta och publicerade också resultatet här på forumet. Det är en fungerande "barebones" lösning som ej kräver allt för mycket.

Inget annat :) :) :)
 
Last edited:
Tack SM0O för all förklaring. Jag vill också ha enkel funktion och återstart vid hängd dator är ett måste har jag surt fått erfara.
Jag väcker upp med VoL och har dragit ut +5V från datorn som sedan styr reläfunktioner och kopplar in antenner mm.
Denna reläfunktion kan även starta mitt +12V agg till alla apparater, väldigt smidigt.

För närvarade kör jag bara en SDR-RX remote.
 
Wol över 4G kräver väl att du med säkerhet redan vet IP-adressen (dvs fast adress) ?

Min IP-adress på 4G Halebop (dvs Telia) ändras varje gång det ansluts på nytt, vilket gör det svårare.

Med No-IP och en dator är det ju en annan sak, men då måste den väckas först, vilket kräver LAN...

...back to top

:)
 
Nu är jag ingen stjärna på CW direkt men vad jag förstår så är de som kör CW nöjda med hur remoterig-burkarna hanterar nycklingen remote iaf. Nu är det ju inte riktigt det som diskuterats i övrigt i tråden men det verkar ju iaf finnas lösningar på hur man kan hantera det över en internetförbindelse.
 
När jag kommer hem till Sverige om några veckor, skall jag koppla upp en raspberry pi och installera SoftEther på denna och låta den bli styrande i systemet.
Vad jag förstår så skall det även vara möjligt att använda TeamViewer på densamma. Lägger man dessutom till Telldus så bör man kunna täcka in det mesta.
Mitt system idag är inte speciellt mer omfattande.
Dock använder jag Virtual Serial Port Emulator från Eterlogic.com .
Här sätter jag upp all kommunikation oavsett varifrån den används, vilket gör att oavsett om jag sitter i shacket eller remote så fungerar det likadant.
I VSPE sätter jag splitter på portar som gör att jag kan köra både N1MM o DxLab samtidigt och både mot en K2:a och en KX3:a i SO2R läge.
 
Har provat med Raspberry Pi och TeamWiever. Blir fruktansvärt seg för att inte säga låst, eller
åtminstone låååååååångt delay o_O

Gav upp ganska snabbt med Rpi då det är omöjligt att med den klena CPU:n köra SSB som kräver audio.
Dessutom skall ju riggstyrning, vpn och PTT rulla samtidigt, allt strömmat till hemmadatorn via IP.

Synd, för det var ju mitt förstaval innan jag insåg omöjligheten.

Att köra remote CW kan kanske funka, men glöm TeamWiever i så fall.
 
Vissa 4G ISP låter dig ha publik IP andra inte - vi som är inlåsta bakom vår ISP NAT och
inte har någon publik IP måste på något sätt hantera situationen - med återstarter och
som Chirstian har gjort använda sig av TightVNC, antar att man kan återstarta med det.

Ska titta på TightVNC, har använt windows inbyggda Remote Desktop (fjärrskrivbord)
och bara haft problem med det.

Christian, IP-Sound fungerar exakt på samma sätt, full duplex fast med bara en server/client.
Men smaken av program ska vi inte diskutera här - det krävs öl för sådana samtal ;)
 
Men jag får inte IP-sound att ens köra installationsprogrammet på XP hur jag än försöker :(

Det är äkta windows XP, uppdaterat och SP3. Inga konstigheter...
 
Back
Top