Enklast möjliga remotestyrning

Jag blev inte klokare på just den punkten efter ett besök på Demoforge´s hemsida LÄNK
Dom har gjort drivern (därav namnet DF) men instruktionen är oklar just här.

Jag kan tänka mig att den bör installeras på endast remoteburken och att den displayen skall
väljas som default där. I hemmadatorn har du ju din egen display och den slukar ju bara egen GPU.
Min hemdisplay eller GPU jobbar ju bara lokalt och skickar inget tillbaks över nätet, eller ?
 
Jag har testat med annan kompression, just nu "hexatile" med alldeles lysande resultat.
Har hittat en artikel kring detta också som även nämner DFmirage: HÄR
Mycket matnyttig artikel !


EDIT: ändrat inlägg pga hittat nya fakta :)
 
Hur f-- ska jag veta det - det är ni som använder programmet ;)

Ok, läste på deras hemsida: With DFMirage, TightVNC Server can detect screen updates and grab pixel data in a very efficient way.

Serversidan är vad de säger.
 
Last edited:
Stängde av hårdvaruaccelerationen och det gjorde STOR nytta.
Kör nu med "Tight" kompression och alla färger.

Kan inte riktigt begripa dom inställningarna i denna länk.
Har hittat en artikel kring detta också som även nämner DFmirage: HÄR
Jag kanske har fel version av TightVNC då inställningarna inte heter riktigt samma.

Har även installerat DFMirage drivrutiner.......remote!
Hur vet man att grafikkortet använder dom nya drivisarna?
 
Du får lägga örat mot datorn och snällt fråga dom :) :) :)

Nä, jag har letat mig blå ikväll och kan för mitt liv inte se det någonstans.
Däremot fungerar det alldeles utmärkt med hexatile kompresion för mig,
men det kan bero på att remoteburken kör XP i "bästa prestanda" läge
så den ser rätt gräslig ut ändå.

Kanske därför jag ej ser skillnaden utseendemässigt riktigt, Hi ?
 
Nu med avstängd hårdvaruacceleration och DFMirage drivrutiner fungerar det riktigt bra.
Tidigare kunde jag inte ha både TightVNC och SDR console igång samtidigt.
TightVNC fönstret visade då vattenfallet på remotedatorn och det var ju mycket grafik som skulle skickas.
Detta tillsammans med överföringen av SDR-data blev för mycket för mitt system.

Nu kan jag köra båda samtidigt utan att det hackar i ljudet eller tidvis hänger sig.
 
Även om du optimerar flödet på tightVNC - drar det inte stora datamängder?

Antar att du använder det till att kontrollera fjärrdatorn - kan det inte göras med någon
kombination av t.ex Power Shell eller andra liknande command line tools?
 
Antar att du använder det till att kontrollera fjärrdatorn - kan det inte göras med någon
kombination av t.ex Power Shell eller andra liknande command line tools?
Joxa på kommandoraden huuu! Nej det är för svårt för en sån som jag:)

Nu funkar det bra med TightVNC och jag använder det bara till att starta och stoppa olika program samt stänga av datorn.
 
Även om du optimerar flödet på tightVNC - drar det inte stora datamängder?

Antar att du använder det till att kontrollera fjärrdatorn - kan det inte göras med någon
kombination av t.ex Power Shell eller andra liknande command line tools?

Inte nödvändigtvis. Om inget ändras på skärmen skickas ingen grafikdata efter optimering.
Tangentbordsdata drar lika mycket, i princip, oavsett hur du överför den. Ev. mus likaså.
TightVNC är, som jag upplever det, mycket resurssnålt i sig.

Dessutom, det är ju bara igång när nåt måste göras på remotedatorn. I normala fall är det inte ens igång
på hela sessionen. Men det är i mitt fall, kan ej svara hur det ser ut hos andra.

I GLD:s fall är det vattefallet = grafiken som drar bandbredd. Den datamängden går
ju ej att komma ifrån med den lösningen.
Jag skulle inte köra vattenfallet eller ens applikationen remote om möjligt, utan portera porten
till lokal dator och köra programmet där. Nyttoströmmen måste naturligtvis överföras, men den
hungriga grafiken körs iaf lokalt då.
Det finns flera lösningar för att köra sitt SDR-program på distans !

Raspberry Pi är ju alldeles för klen för att dekoda någon som helst SDR-data själv, men går uuuutmärkt
att använda som remote för SDR och köra hela dekodningen / grafiken lokalt !
Kolla på den typen av lösningar och implementera här ?
 
Jag vill förtydliga...
Om jag körde min SDR-rx remote och tvingades öppna TightVNC av någon anledning så visade SDR-servern vattenfallet på remotedatorn.
När detta skedde så hände ofta att allt hängde sig.
Det är ju bara i nödfall som jag körde denna kombination.
Nu kan jag köra så utan problem m.a.o. jag vågar öppna ThigtVNC när SDR-flödet är igång utan risk för haveri.
 
Du måste ändå överföra bilden av skrivbordet samt alla förändringar - inmatad text t.ex kommer skickas som grafik.

I cmd läge överförs endast teckenkoder vilket gör det oöverträffat när det gäller överföring, är det en större mängd information så kan man naturligtvis även komprimera den strömmen.

Däremot så offrar man naturligtvis de "fördelar" som ett grafiskt gränsnitt ger - ytterligare en avvägning att göra :'(

naturligtvis skulle CW vara ännu effektivare :)
 
En "äkta" minimalistisk lösning för att sköta om fjärrdatorn.
På fjärrdatorn körs Bitvise SSH server, fritt för privat bruk. På den styrande datorn t.ex WinSCP för filhantering och putty för ssh (konsol).

Men det är klart för att stänga av fjärrdatorn måste man t.ex skriva "shutdown -s -f", vilket kanske är oöverstigligt komplicerat
för dagens GUI förstörda människor?

Men man kan ju förstås skriva bat-filer som innehåller kommandona, så shutdown sköts av ner.bat och reboot av reb.bat - eller rent av n.bat resp r.bat ;)
 
En "äkta" minimalistisk lösning för att sköta om fjärrdatorn.

Nädu Bengt, du använder Bitvise SSH och är därned avslöjad ! Hah !

Du använder ju för söron Windows alldeles bestämt, kallar du det minimalistiskt ?
Prova ett Linux utan GUI som kör prompt only. Finns flera från ca. 5MB stora och uppåt.
Då kan du komma och snacka din förbenade kodmogul ;)

Jodu jag är lite bitsk denna morgon, kattfan har hållit mig vaken halva natten och mitt
slutsteg har pajjat så jag får köra hela SAC-testen barfota mot min vilja....

Nån som har ett PA att låna ut ?
 
Last edited:
Nu antog jag nog att användandet av WindowsXP på fjärrdatorn var en premiss för denna diskussionen
och att det var det systemet som skulle styras. Om du släpper den premissen så öppnar sig helt andra
lösningar varför stanna vid ett sådant gigantiskt system som Linux när det finns RTOS som Contiki!

Dessutom är enkelheten något du angett i trådens titel!

Jag kan också vara vrång och har dessutom två katter ;)
 
Last edited:
Hihi, jo jag har ju träffat dina katter :)

Du var ju annars den borne minimalisten i vårt datasällskap och Picprocessorernas häxmästare !
 
microHAM USB III
Behövs det verkligen ett sådant interface.
Jag har ju redan cat-control via RS232 och ljud kan man väl koppla direkt som jag gör när jag kör wspr.

Jag frågar bara för att jag är så sugen på att testa även TX remote.
 
Vad du behöver är PTT-kontroll. Den är inbyggd i styrprogrammet för min del , det styr PTT via CAT i datorn i stugan.

Sedan måste fixa audio strömmen för TX - de program som nämnts här har "duplex" förmåga, d.v.s de kan överföra åt båda hållen.
För att inte få brum överfört mellan dator/radio behöver du antagligen en galvanisk avskiljning, antingen med en trafo eller med
kondensatorer som jag beskrev tidigare i tråden.
 
Back
Top