Enklast möjliga remotestyrning

>För att inte få brum överfört mellan dator/radio behöver du antagligen en galvanisk avskiljning,

Galvanisk avskiljning är också bra med tanke på att PC-nätdelar brukar koppla ihop skyddsjord med chassiejord. I kombination med avstörningskondensatorerna mellan nätbranscherna och skyddsjord kan det bli mindre lyckat om inte alla apparater är jordade i samma punkt.
 
Ingångarna i datorerna är i regel dåligt skyddade så en transformator som galvanisk isolator tycker jag är ett absolut måste. Det kan lätt uppstå ganska stora potentialskillnader mellan olika apparater och med vanliga kina-kontakter som vi använder så händer det ibland att jorden glappar och ljudkortets ingång får en spänningstransient på mittstiftet och som knäcker någon LF-krets på ljudkortet. Svårt att reparera.

Jag använder en 600/600 ohms Lundahl transformator (skrot från Sveriges Radio) med elektrostatisk skärm som är jordad på datorsidan. Har också lagt på några snabba skyddssdioder över lindningen på icke-datorsida samt en 6 dB dämpsats före dioderna. Det ger lagom känslighet för att kunna spela in från mina radioapparaters linjeutgångar. Fullständigt brumfritt och med hög dynamik.
 
Jag har ett par 600/600 ohms transformatorer som jag inte behöver. De är rätt stora och väger väl mellan 1 och 2 kg, fabrikat LM Ericsson. Om någon vill ha dem så kan de avhämtas gratis.
SM0APK, Stig
 
Ja det gäller att rota i alla containers och skrotlådor KBW. Transformatorerna hittade jag vid ett studiebesök på SR Malmö för några år sedan. De hade rivit en ljudstudio och då måste ju allt gammalt slängas så nytt kan köpas in. Jag har sett sådana här transformatorer på loppisarna också men inte insett att det var finfina saker. Lundahl trafos har gott rykte i audiovärlden och inte helt billiga att köpa nya. Jag lägger ut en bild.

1.jpg

Det satt åtta SR-501 trafos i varje enhet och det fanns många sådana i skrotbingen. Tyvärr tiggde jag bara en av dom. :(
 
Allvarligt så har jag kört ett halvår med den kapacitiva isolatorn, som jag beskrivit tidigare, utan problem.
 
Du kan säkert köra ett halvår till om du har tur. Problemen uppstår ju bara om du har otur eller råkar göra något dumt utan att tänka. Sådant kan ju faktiskt hända.
 
Nu är det ju inte helt skrivet i sten att det ska vara 600-600 ohms transformatorer alltså 1:1.
Jag har provat mindre mikrofontransformatorer med större omsättning, ibland passar det ganska bra.
 
Jag har ett par 600/600 ohms transformatorer som jag inte behöver. De är rätt stora och väger väl mellan 1 och 2 kg, fabrikat LM Ericsson. Om någon vill ha dem så kan de avhämtas gratis.
SM0APK, Stig
Det var ett generöst erbjudande.
Har dessa transformatorer endast dessa 600-600 lindningar eller finns det flera uttag?
 
På vilket sätt menar du att det inte skulle fungera och varför skulle det vara tur att det fungerar??
Kapacitiv avskiljning är så vitt jag vet en väl beprövad teknik.

Naturligtvis får man se till att kondensatorerna har rätt dimensioner och ävenså ser man till att mata dator / radio från samma uttag.
Åsknedslag skulle ta dem - men de flesta signal-trafos skulle antagligen också ryka då och detta är antagligen det minsta problemet.
 
GLD
Transformatorerna är märkta 600-950. Jag har inte sysslat med dem sedan jag köpte dem på Försvarets överskott för många decennier sedan, men det är med stor sannolikhet fråga om linjetransformatorer, sådana som man förr i tiden, innan det fanns bärfrekvens- och t o m fiberförbindelser, använda för att telegraftransformera eller fantomisera telefonledningar. Försöker nu lägga in en bild på deras märkplåtar. Jag har två stycken, och dessutom två liknande men för 700/1400 ohm.
Nähä, lyckades inte med bilden. Letar upp din e-postadress och skickar bilden dit i stället.
 
>>>På vilket sätt menar du att det inte skulle fungera och varför skulle det vara tur att det fungerar??
Kapacitiv avskiljning är så vitt jag vet en väl beprövad teknik.

Det fungerar bevisligen i ditt fall men om du har stor kopplingskapacitans (uF) och råkar få lite slumpmässig kontakt när du stoppar i proppen i kombination med potentialskillnader mellan apparaterna så kan transienter ta sig igenom ändå. Ett riktigt galvaniskt skydd i form av transformator är säkrare än en känslig helt öppen högimpediv ingång på en förstärkare som kanske inte är tillräckligt skyddad. Man sparar ju gärna in på sådana komponenter i konsumentprodukterna. Det var bara det jag menade.
 
Problemet var att hitta några bra lf-trafos - de som jag hittade på nätet var av dålig
kvalité och jag ville snabbt få igång fjärrstationen. håller utkik efter sådana som
skulle passa, med hög isolation och gärna en mellanliggande skärm, men nya sådana
kostar skjortan tyvärr.
 
...Eller prova en analog optokopplare:

http://www.avagotech.com/docs/AV02-1361EN

Provade den fast för RF.

Då var det frågan om att galvaniskt isolera mellanfrekvenser
och frekvensnormaler pga åskrisk.
Det blev dock RF-över-fiber, så projektet fullföljdes inte.

Databladet med vidhängande appnote
listar dock den frekvensgången ner till Hz.
 
5. Programmet RemAud (gratis) sätt upp en server på var dator och en klient på var dator (d.v.s. en ljudström åt båda hållen) så slipper du konfigurera en mjukvaru-PTT
6. Ham Radio Deluxe (ver. 5.xxx, gratis) konfigurera den inbyggda servern på remote-dator, anslut enkelt via din hemma-dator som om radion stod bredvid

Kan du starta programmen på remote-datorn genom att lägga dom i windows "autostart" ?
 
Remaud går bra, HRD har jag ingen aning om. Själv kör jag bara virtuell com port på fjärrdatorn, rigstyrningen kör jag lokalt.
 
Back
Top