Enslingen på skäret

CU2JT

Well-Known Member
Jag började min amatörradiokarriär på SL1CF sommaren 1962 och fick egen licens in maj, 1963 med call SM5BGK och var mycket aktiv från Stockhlm/Svedmyra. Tillsammans med 5DKH, 5MX, 5DSF, 5GM bildade vi klubben Räfsnäs Radioklubb och SK5AL. Jag har valt att behålla callet SM7BGK eftersom jag inte får köra som W2/CU2JT när jag besöker min amerikanske vän K2LZQ. Man måste nämligen vara portugisisk medborgare för att köra som W2/CU2JT.

Jag flyttade till Skåne 1977 och det blev lite aktivitet från SK7CE men aldrig någon som SM7BGK. Andra intessen tog över.

Nu bor vi på São Miguel sedan Juni, 2004 och flytten hit innebar en förnyelse av intresset för amatörradio. Hittills har jag loggar ungefär 29.500 kontakter, mest på 40, 30 och 20M men även en hel del på 6M.

Vi bor strax utanför Ponta Delgada i en stadsdel som faktiskt heter "Hundens Ansikte" (Rosto do caõ). För närvarande består riggen av en Elecraft K3, ACOM-1000 och en 3-element tribander från Mosley. Jag har också en 3-el 6m beam men den kommer snart att bytas mot en 7-elements dito. I bilen sitter en ICOM IC706MKiiG och som backup finns en TS-570D och ett AL-811 slutsteg.

Man hittar mig i många tester där jag ofta är enda CU station och följaktligen en multiplier. Jag lyssnar dagligen på banden och hör jag någon svensk så brukar jag ropa upp. Många blir lite chockade över att få svenska tillbaka...

Kolla in hemsidan på Sao Miguel
 
Last edited:
Back
Top