Enslingen på skäret

CU2JT

Well-Known Member
Jag började min amatörradiokarriär på SL1CF sommaren 1962 och fick egen licens in maj, 1963 med call SM5BGK och var mycket aktiv från Stockhlm/Svedmyra. Tillsammans med 5DKH, 5MX, 5DSG, 5GM bildade vi klubben Räfsnäs Radioklubb och SK5AL. Jag har valt att behålla callet SM7BGK eftersom jag inte får köra som W2/CU2JT när jag besöker min amerikanske vän K2LZQ. Man måste nämligen vara portugisisk medborgare för att köra som W2/CU2JT.

Jag flyttade till Skåne 1977 och det blev lite aktivitet från SK7CE men aldrig någon som SM7BGK. Andra intessen tog över.

Nu bor vi på São Miguel sedan Juni, 2004 och flytten hit innebar en förnyelse av intresset för amatörradio. Hittills har jag loggar ungefär 29.500 kontakter, mest på 40, 30 och 20M men även en hel del på 6M.

Vi bor i en liten fiskeby, Mosteiros, på nordvästra hörnet av ön, ungefär 100 meter från havet. Tjusigt men väldigt opraktiskt p.g.a. den salta miljön. Bra för min vertikalantenn men rena döden för bilen. Under hösten flyttar vi till en annan villa lite närmare civilisationen och där hoppas jag få upp en SteppIR yagi och en rejäl antenn för 160/80/40/30 m.

Riggen består av en TS-570D och en IC706MKiiG (6-meter och back-up) samt ett AL-811 slutsteg med 3 st 572B. Ett ACOM 1000 är under beställning men kan knappast köras från nuvarande QTH utan risk för att blåsa säkringarna.

Man hittar mig i många tester där jag ofta är enda CU station och följaktligen en multiplier. Jag lyssnar dagligen på banden och hör jag någon svensk så brukar jag ropa upp. Många blir lite chockade över att få svenska tillbaka...

Kolla in hemsidan på Mosteiros
 
Back
Top