eQSL

sm0imj

Well-Known Member
Hejsan,
Är det bara jag som är onödigt omodern och konservativ, men känns inte eQSL lite konstigt?

Att få "bunten" med vanliga kort en gång i månaden, bläddra igenom och njuta av motiv, färger, personliga kommentarer, är det inte det som är tjusningen med QSL?
Att via byrå, managers och direkt skickade brev jaga efter "kortet från det där sista landet som saknas" och sedan en dag hitta "brevet" i brevlådan med "det där sista kortet" som behövdes, är inte det tjusningen med QSL.

Att få ett mail som säger att man kan gå in på nätet och "printa" ett förtryckt QSL (som jag inte ens tror är giltigt för t.ex. DXCC), är inte det väldigt opersonligt?

Hasse - ØIMJ
 
E-qsl

Hej Hasse,
Det stämmer att e-qsl inte gäller för DXCC. ARRL har startat eller ska starta något
eget, det blir enligt uppgift en avgift, blanketter som ska fyllas i etc.

Håller med dig om att det är kul att få RIKTIGA qsl från ett rart dx.
Men jag tycker samtidigt att E-qsl är en mycket bra ide', det gör det mycket
smidigare att skicka eller besvara qsl.
För mig är det nummer ett att köra radio, att skicka qsl blir en mindre rolig
hobby i hobbyn som tar en massa tid. Jag registrerade mig på e-qsl nyligen då
jag upptäckte att det låg en mängd qsl till mig på deras server. Jag har besvarat
alla de qsl som fanns loggade i min dator. Det tog mig ca 10 minuter att besvara
ett hundratal qsl. Smidigt!

73:s /Hasse 0MXO
 
E-qsl

Hej jag har kollat en del e-qsl, och det har kommit både e-qsl och qsl via byrån
det är lite av kaka på kaka tycker jag
de SM7RDT/Bertil
 
Jag vet att jag har ett gäng med e-qsl, men jag tänker inte ta i dom ens med en tång.. Mycket trevligare med pappers-qsl i skokartongen som man kan ta fram och bläddra igenom en regnig kväll :cool:
 
Det är naturligtvis en speciell känsla att få ett kort, i handen, som motstationens operatör själv har skrivit ut och tummat på. Med andra ord så blir det inte alls lika kul när det kommer från en manager.....
e-qsl är ju ganska meningslöst och kan möjligen funka som ett substitut till loggbok.
Jag själv är egentligen helt ointresserad av QSL. Har jag kört en viss station så vet jag ju själv det och nöjer mig med det.
 
eQSL duger inte till något annat än att de tar liten plats. Man kan arkivera dem hos eQSL om man nu inte vill ladda ner dem till den egna datorn.

Eftersom varken CQ Magazine eller ARRL accepterar eQSL så har dom startat ett eget diplom-program. Man kan alltså få t.ex. ett "eDXCC". Jag har dock hört om folk, som har skrivit ut eQSL på sina färgskrivare och fått dem godkända för t.ex. DXCC men det är nog närmast en miss av ARRL eftersom korten inte är signerade.

Flera av de fria digitalprogrammen och även MixW har funktioner för nedladdning av log till eQSL. Vid nedloggning skapas QSL-korten automatiskt. MixW har t.o.m. en funktion "create eQSL", vilket innebär att eQSL är mycket populärt hos digital-fans.

ARRL har ett motsvarande system kallat Logbook Of the World, LoTW. Det är gratis men ganska pyssligt att bli registrerad. Man måste skicka en kopia av licensen per post till ARRL och sedan få ett lösenord per post eller e-post. Säkerheten är i klass med internet-bank. För att använda LoTW bör man ha ett logg-program som kan skapa en ADIF-fil annars får man sitta och knappa in varje kontakt för sig. LoTW använder inte QSL-kort som vi är vana att se utan matchar min logg mot andra insända loggar. Via LoTW kan man få DXCC och WAS och LoTW håller koll på antalet verifierade länder och stater.

Personligen tycker jag att eQSL och LoTW är utmärkta. Jag är passiv eQSL användare d.v.s. jag besvarar inkomna eQSL med ett eQSL. Jag laddar upp min logg ett par gånger i veckan till LoTW. Pappers-QSL kostar mycket att trycka och distribuera och i 95% av fallen blir korten bara liggande i någon skokartong. Jag skänker de flesta inkomna pappers-QSL till den lokala klubbens "QSL-museum" och utgående kort skapar jag med hjälp av mitt hemmagjorda loggprogram och en laserskrivare. På så sätt är jag nere i c:a 5 öre/styck och behöver bara signera korten.
 
sm0imj said:
Hejsan,
Är det bara jag som är onödigt omodern och konservativ, men känns inte eQSL lite konstigt?

Att få "bunten" med vanliga kort en gång i månaden, bläddra igenom och njuta av motiv, färger, personliga kommentarer, är det inte det som är tjusningen med QSL?
Att via byrå, managers och direkt skickade brev jaga efter "kortet från det där sista landet som saknas" och sedan en dag hitta "brevet" i brevlådan med "det där sista kortet" som behövdes, är inte det tjusningen med QSL.

Att få ett mail som säger att man kan gå in på nätet och "printa" ett förtryckt QSL (som jag inte ens tror är giltigt för t.ex. DXCC), är inte det väldigt opersonligt?

Hasse - ØIMJ
Jag är en av de som inte tycker QSL-kort är vidare skoj. Jag får en stor mängd varje månad och tycker mest det bara är en massa jobb. Jag är just nu inte med i LOTW men tänker gå med i sommar. Jag är med i eQSL men jag håller om att det är ganska meningslöst, eftersom det inte är godkänt för diplom.
 
IMJ skrev: "Att få "bunten" med vanliga kort en gång i månaden, bläddra igenom och njuta av motiv, färger, personliga kommentarer, är det inte det som är tjusningen med QSL?"
-------

Yes Sir. Precis så var det när man som nybakad och grön radioamatör i slutet av 60-talet ivrigt väntade på månadens QSL-bunt. QSL-kortet var ju den slutliga bekräftelsen på att den där Alfredo EA5CS i Alicante verkligen existerade i verkligheten och ännu ett kryss kunde sättas i landlistan. Hurra!

På den tiden kördes inte fler QSO:n än att QSL-hanteringen kunde klaras av under tiden. Mina egna QSO varade ofta både fem och tio minuter och man hann t o m att etablera en viss "personlig" kontakt med operatören på andra sidan. Kostnaden var relativt låg och några tusen QSL-kort skickades via byrån...

På 80-talet kördes mycket contest och kvantitet gick före kvalitet, d v s allt som hördes på banden kördes på kortast möjliga tid. Resultatet blev naturligtvis drivor och åter drivor med QSL-kort som samlades i skokartonger som med tiden blev till fyra välfyllda flyttkartonger. Dessa flyttades från den ena garderoben till den andra. Från den ena bostaden till den andra. En vacker dag sorterades alla "snygga" QSL-kort ut tillsammans med svårfångade och minnesvärda DX-kort. Resten av eländet lastades på ett släp och kördes till soptippen. Näää.. Vad hade man gjort... halvt om halvt ångrade man sig allt men det gick över efter några veckor.

Under 90 talet sparades QSL-korten åter i nya högar som till slut blev till flyttkartonger och som gick samma öde till mötes. Utsortering av guldklimparna och resten till soptiippen. Klubbkompisarna som hörde talas om mina tilltag grät och gnällde. En del blev heligt förbannade och andra tyckte det var bra. En dystergök är förbannad än och nu när fler läser detta så tar det kanske ännu mer fyr. Ämnet rör upp känslor hos "vykortsamlarna"

På senare år har situationen blivit än mer invecklad. Efter ett antal fantastiskt spännande DX-peditioner till både Carribien och Pacific där 10-tusentals 5NN-QSO avverkades på löpande band översvämmades brevlådan av direkt QSL med bifogade dollarsedlar och IRC. Mycket jobb där XYL involverades som brevsprättare och loggavprickare. Detta arbete blev i längden urtråkigt och tog verkligen udden av att köra radio. Visst var travarna med dollarsedlar häftiga att ha på bokhyllan ett tag. De senare DX-peditionerna har mest gått på sparlåga med vetskapen att ett tråkigt hästjobb väntar där hemma - förmodligen som straff för att man haft det allt för bra på en vit sandstrand en vecka eller två.

Problemet med QSL-hysterin är enligt min mening att det gått inflation i "vykortsamlandet" och att man förväntas (läs måste) skicka QSL 100%. I stället borde default vara 0% QSL om inget annat överenskommits i varje enskilt QSO. Då hade vi sluppit många onödiga QSL. Det finns SM-stationer som jag kört kanske 25...30 gånger på 80 m och som plikttroget skickar 100% QSL. Samma sak med DL, SP, G.... vad håller vi på med?

För ett halvår sedan ankom som en blixt från klar himmel ett erbjudande från en amatör som gärna ville bli min QSL-Manager. För min del är detta en perfekt lösning. Jag slipper allt tråkigt efterarbete och kan koncentrera mig på själva radiokörandet till 100%. QSL-Managern tycker arbetet med QSL är rolig sysselsättning. Jag behöver inte hålla igen utan kan blåsa på precis som jag vill och orkar. De radioamatörer och DXCC-jägare som verkligen behöver ett QSL från mina DX-peditioner får det med vändande post - visserligen via en QSL-Manager - men ändå. Som extra service åt de moderna radioamatörerna som hänger med den teknika utvecklingen finns numera samtliga loggar uppladdade på LoTW. Ju fler som hämtar sina QSL själv ju mer effektiv blir QSL-verksamheten totalt sett. Tänk om man bara kommit på det där med QSL-Manager redan på 70-talet...

Bengt SM7EQL
 
Back
Top