Era erfarenheter betr 2-elem 20m yagi

SA2CER

Well-Known Member
Har byggt en 2-elementare för 20m m Hair-Pin matning. Det är bara att slutmontera den nu. För att hålla det kort vill jag fokusera på ett mått, och det är nämligen elementavståndet -Det finns lite olika varianter, så jag frågar er som har erfarenhet av just tvåelementare för 20m. -Finns det något spacingmått som ni märkt är särskillt bra?

Tanken är för min del att få upp en setup antenner vid min kåk i stan som inte har för stor svängradie eller är alltför stort. Det blir en Innovantennas duobander 3/3-elem för 17m & 12m och nämda 2-elementare för 20m samt en gp i toppen för 2m & 70cm. Rotor Yaesu 650 och ca12m mast.
Sedan kommer säkert någon tråd upp i tallen på tomten.
De större antennerna får jag hålla till med i stugan där det finns mera yta och man slipper svänga över en slagskugga över granfrun om hon ligger och solar på tomten bredvid, Hi.

Last edited:
Simulera i 4nec2 Lars, skitkul att laborera med.

För övrigt tycker ja du skulle satsa på en 10/15/20 beam så har du alla band på "hemmaplan" nu när du ändå är igång.

Har en 3-el fritzel över.

För mig är 12 och 17 meter betydligt roligare än 10 och 15. 2-elementaren för 20 har ett drivelement o en reflektor.

Back