Erfarenhet av ICOM IC-718?

SA6BNV

Well-Known Member
Är det någon här som har erfarenhet av ICOM IC-718?
Jag har funderingar på en sådan som första rigg.
// Åke
 
Jag har haft 2 st genom tiderna och varit väldigt nöjd, det finns i princip allt man behöver gällande finesser .En tuner behöver man dock komplettera med, körde med en auto tuner som kopplas till radions uttag, typ tryck och glöm.
Se till att DSP sitter monterad och ett filter för antingen CW eller SSB, en riktigt bra radio vare sig man är nybörjare eller erfaren.
 
Icke, brukar byta radio relativt ofta och ha nån reservradio på det (icom only) , när jag tänker tillbaka så har jag nog sedan 1982 haft i stort sett alla icom's HF stationer .
Det är ju så att det hela tiden kommer bättre stationer och på nåt konstigt sätt tror man att man får ut mer av hobbyn genom att byta radio :)

Nu har jag besinnat mig lite och har bara en HF och en VHF/UHF radio.

Fördelen blir ju att man kan ha en åsikt om nåt man har haft, och jag är lite "meny nörd" så jag brukar dyka djupt i manualen för att kunna lära mig allt om radions funktioner.

Kan tillägga att jag aldrig har råkat ut för nåt som helst fel på nån icom radio.
 
IC-718 saknar FM, kan vara bra att veta om du vill köra 10 m repeaters. Vet inte heller om den har 1750 Hz ton?

Varför inte en Yeasu FT-450AT i stället?
 
Back
Top