Erfarenhet av MFJ-259B antenn-analysator?

SA6BNV

Well-Known Member
Är MFJ-259B något att ha? Tillförlitlig?
Jag skulle helst vilja ha en VNA (Vector Network Analyzer) men de är ofta rätt dyra.
MFJ's produkter är väl inte alltid av högsta kvalitet men just MFJ-259B verkar ju vara använd och omtyckt av många.

// Åke
 
..Är MFJ-259B något att ha? Tillförlitlig?

// Åke

använder 269 ofta, den fungerar som den ska allt enligt manualen, är lätt att släpa med ut i fält eller upp på taket.
men det beror också på vilka mätningar man vill göra oftast - dvs. läs manualen noga före köp det finns begränsningar i mätresultaten
 
Last edited:
Jag hade en MFJ-269 och jag upplevde den som mycket duglig.
Dock bör man känna till vissa saker om analysatorn och hantera den försiktigt för att den ska fungera som tänkt:

1. Kortslut antennen mot jord innan den kopplas till analysatorn, statisk elektricitet kan förstöra detektordioderna annars.
2. Ha aldrig UHF-knappen intryckt då du slår på instrumentet, det kan skada analysatorn. (Gäller MFJ-269).
3. Bänd och bryt inte i N-kontakten, den är fästad direkt i ett kretskort och inte i själva apparatlådan.
4. Det är inte laboratoriekvalitet som på ett 200000-kronors instrument.
 
Jag har en MiniVNA Pro och den fungerar utmärkt. Mycket trevligt att få ut fina grafer på sin PC som man kan spara, och även i "realtid" se hur antennen påverkas när man gör ändringar på antennen. Inte bara på en frekvens i taget utan över hela spektrat. Just frekvenssvep 1-30 MHz är helt ovärderligt när man experimenterar med multibandsantenner.

Ja, 2-portars intrument, som MiniVNA Pro och DG8SAQ-VNA, är mycket användbart för att t.ex. mäta baluner, mantelströmsfilter ("strömbaluner") m.m.

Det som gjorde att jag satsade på en MiniVPN Pro var att den kan köras batteridrivet med blåtandskoppling till dator/telefon. Det kan annars vara svårt att veta hur själva antennen beter sig, eftersom all utrustning kopplad till VNA:n lätt blir en del av antennen (baluner brukar sällan göra ett så bra jobb som man tror...). En kul övning är att koppla in en trådlös VNA direkt på en EH-"antenn" och sen jämföra mätvärdena med vad dom "borde" ha varit :)

Vilken VNA du än köper så se till att kalibrera den ordentligt! Med vissa får man med kallibreringspluggar, men på dessa frekvenser funkar det rätt bra att bygga ett par egna av SMA eller BNC-kontakter. 3 stycken brukar behövas. En kontakt som är helt avbrott i (bara en kontakt alltså), en där man ordentligt kortsluter kontakten med en rejäl löd-"loppa", och en med ett bra 1% 50-ohmmotstånd.
 
Viktigt är att inte sända in i MFJ-259.
Över hälften av de vi sålde på SRS blev uppbrända vid ingången. Ett tungt "garantiansvar" som inte gick i längden.
Även de som direktimporterades ställdes krav på att SRS skulle laga på "garanti", och de var oftast uppbrända vid ingången.
För övrigt duger dessa billiga instrument bra.

de
SM4FPD
 
Alla enkla instrument ställer lite krav på användaren, men MFJ 259 är ett helt ok verktyg om man använder det enligt manualen…
En enkel SWR meter fungerar oxo, men allt blir ju enklare om man kan få mera svar på en gång..
Personligen gillar jag antenner som stäms av vid antennen och känner lite bismak av inbyggda avstämningsenheter i riggar. Ström och spänning ska ju upp till antennelementen och inte stråla via kabeln! Visst ska vi vara rädda om våra transistorer, men har ni tänkt på att hög missanpassning till riggen ger höga spänningar och strömmar i riggen, visserligen i antenn-anpassaren..
En AH4 vid antennen är mitt ideal, så effekten kommer till mottagarstationen.
Balanserade är sköna ur TVI och andra störningar.
Nu har jag kanske skapat en härdsmälta här??

de SM7GMD
 
Back
Top