Erfarenheter av magnetiska loopantenner sökes

SM5OCI

Well-Known Member
Hej!

I flera trådar på ham.se och i QTC har det funnits artiklar och diskussioner om magnetiska loopantenner och andra lyssningsantenner. Jag funderar själv på en dylik för att komma ifrån alla stads-störningar, främst på 80m och 40m. Jag bor i ett villaområde nära en skogsplätt, så jag kan utnyttja huset, tomten, och skogen några tiotal meter från huset.

Men jag har sett begränsat med erfarenheter från de som redan har provat.

Har du provar magnetiska loopantenner eller andra lyssningsantenner, och vad har du fått för resultat?

frågar
SM5OCI Per
 
Om det gäller lyssning och på lågbanden (upp till 10 MHz) så har jag under årens lopp labbat en hel del med lyssningsantenner. Erfarenheterna när det gäller loopantenner kan kokas ner till att den bästa lösningen är en elektrostatiskt skärmad loop med någon till några meters diameter (beroende på hur mycket plats man har) och uppsatt minst några meter över marken så fritt som möjligt. Vissa av mina antenner har varit fast avstämda till något band, t ex CW-delen på 3,5 MHz. Andra har varit försedda med motoravstämd vridkondensator.

Det som är viktigt och som sällan nämns i beskrivningarna är att förse loopen med en effektiv strömdrossel nära matningspunkten. Det är också fördelaktigt att jorda matarkabelns skärm där kabeln når marken om detta är möjligt. Om möjligt, gräv ner kabeln eller lägg den på marken. På så sätt hindrar man att matarkabeln fungerar som antenn och man hindrar även ev ledningsbundna störningar från t ex switchade nätdelar i radiorummet att leta sig ut till antennen.

Följer man dessa enkla råd så får man en särdeles effektiv lyssningsantenn som dessutom är enkel att bygga. Om det är så lyckligt att den lokala störningen man vill minimera kommer från ett ställe, d v s störkällan är någorlunda punktformad som den kan bli från en fastighet på några hundra meters avstånd så går det lätt att nolla bort störningen mer eller mindre fullständigt. Mer närabelägna störningar med stor utbredning kan vara svåra att nolla. Finns plats så kanske loopen kan flyttas bort några hundra meter. Kabeldämpningen är i sammanhanget minimal så av den anledningen spelar avståndet ingen roll.

Så om man INTE vill ha en bra funktion så kan man börja med att först skippa strömdrosseln och vill man göra antennen ännu sämre så bryr man sig inte heller om att skärma loopen. För att ytterligare försämra egenskaperna så ser man till att koaxialkabeln hänger en bit upp i luften så att den får hög antenneffekt och på det sättet förstör riktningsverkan. Faktum är att i nio av tio fall så ser det ut precis så i verkligheten. Jag började själv med att göra alla dessa misstag och tyckte inte att mina loopar fungerade särskilt bra. Men när sedan Aha-upplevelserna blivit många så blev resultaten bra. :)
 
Intressant!
Sista stycket;
Om jag placerar en dylik antenn på takåsen, bör jag då dra koaxen ned till under gräsmattan för att sedan gå upp till hobbyrummet i markplanet?
Har jag fattat dig rätt då?
 
Nja, det är en svår fråga Igge då det beror på hur stördimman kan tänkas se ut i antennens omedelbara omgivning. Först och främst gäller det att montera på en så effektiv strömdrossel som möjligt nära antennen. Man kan med fördel använda en tunn koax av något slag och linda 5-10 varv på en ringkärna eller motsvarande. Flera sådana drosslar kan kopplas i serie för att ytterligare öka dämpningen av oönskade störströmmar på koaxialkabelns utsida. I någon av mina antenner använde jag fem drosslar i serie och dessa placerades hängande i ett 50 mm plaströr strax under loopantennen. Med rätt ferritval fås mycket hög dämpning.

Om radiorummet ligger på bottenvåningen så borde det vara lätt att låta matarkabeln gå ner till marknivå där den kan jordas i ett jordspett och sedan tillbaka upp och in till radion. Så i ditt fall skulle det inte skada att göra så. Men om avståndet mellan radiorummet och antennen är kort som det kan bli om man bor på andra våningen i en villa och har antennen på taknocken alldeles ovanför så skulle jag skippa jordningen och ev lägga till ytterligare en strömdrossel på mottagaresidan i stället. Det gäller ju att använda så kort matarledning som möjligt i det fall den sitter högt monterad och sedan drossla av de ledningsbundna störningarna så gott det går.

Hela tricket är alltså att göra matarledningen så "osynlig" för HF som möjligt så att den inte fungerar som antenn. Alltså tvärt emot principerna för "EH-antennen" som ju bygger på det faktum att här är det primärt matatledningen som utgör den riktiga antennen och "EH-antennen" som kan ses som en effektiv kopplingsanordning för att tillgodogöra sig den energi som matarledningen i sin egenskap av antenn trots allt fångar upp. Sätter man en effektiv strömdrossel på en "EH-antenn" så fås mycket låg verkningsgrad och matarledningens funktion som antenn uteblir.
 
Tack Bengt för ditt förtydligande.
Jag har möjlighet att jorda i intilliggande mast via antennväxeln eller dra koaxen rakt in till radion.
Nu är det många projekt på G.
Först en nära 18 meter hög vertikalantenn, måste bara prova.
Service av min mast med tre Yagis samt byte av ett stödlager som "knarrar".
Kommer våren snart?
 
Last edited:
Varför sätts ordet antenn efter bokstäverna EH ???

Hur som helst, för att besvara frågan i trådens inledning, ja jag har provat en loopantenn.
Det var en enkel trådloop med en våglängds omkrets för 80m, fungerade bra på alla band
förutom 80m. Den satt inomhus på vinden på grund av LAF (Landlord Acceptance Factor)
och fungerade riktigt hyffsat med tanke på omständigheterna. Just 80m gissar jag på att
husets inverkan gjorde omöjligt. Matningen skedde i ena hörnet av den rektangulära
loopen.

Jag har även byggt en skärmad magnetloop för RX med inbyggd preamp enligt beskrivning
i QTC av Tilman JZT. Kommer tyvärr inte ihåg i vilket nummer det var, men den finns säkert
kvar på hans hemsida. Den fungerar alldeles utmärkt och är mycket känslig samtidigt som
den inte plockar upp särskilt mycket lokalt QRM.

Att använda den som separat RX-antenn och sedan ha ett annat arrangemang för TX borde
vara ganska optimalt :)

GL !
 
Hej!

@SM0O: Tilman har beskrivit tre loopantenner. Två var elektrostatiskt skärmade, en av dem hade en Nortonförstärkare (beställd från USA, tror jag), den andra hade en förstärkare för kabel-TV-bruk (ELFA eller kjell.com). Den tredje vari inte elektrostatiskt skärmad, förstärkaren kunde koppla in två loopar i olkia konfigurationer, och matningsledningen var TP-kabel ("Ethernet").

Vilken provade du?

Ja, jag tror att en sådan mottagarantenn plus min befintliga dubbeldipol för 80m och 40m blir utmärkt för at köra SMFF-trafik.

m.v.h.
//Per SM5OCI
 
Man kan även använda en s k terminerad loopantenn som ansluts till en mycket lågbrusig förförstärkare. Mittpunkten ansluts till ett induktansfritt motstånd som trimmas in för högsta F/B-förhållande. Jag labbade med en sådan antenn för länge sedan och finessen här är att man får en cardioid-formad lob med ett ganska brett minimum i backriktningen som även dämpar rymdvåg vilken infaller i låga till medelhöga vinklar.

Det finns en kommersiell tillämpning med sådana loopantenner där man byggt en hel array och fasat ihop dom för större riktverkan. (C & S Antenna Ltd. pysslade med detta på 80-talet.) Fördelen är att loopen blir bredbandig och kan fås att täcka hela kortvågsområdet 2-30 MHz utan avstämning. Nackdelen är att den ger förhållandevis låg utsignal men om man förser antennen med en lågbrusig förförstärkare med tillräckligt mycket förstärkning för att kompensera för lågt S-meterutslag så får man ändå en bra lyssningsantenn, särskilt på lägre frekvenser under c:a 10 MHz där det atmosfäriska bruset är tillräckligt högt för att antennens låga verkningsgrad inte skall degradera SNR-förhållandet för mycket. Vill minnas att F/B-förhållandet hamnade i häradet 10-15 dB eller 2-3 S-enheter och det är inte fy skam.

Finner bara en referens till just den antennen här: Patent US4117491 - Logarithmically periodic loop antenna array with spaced filters in the ... - Google Patenten

Någon annan som har praktisk erfarenhet av terminerade loopantenner enligt denna principen?
 
Den antenn jag byggt är den som är beskriven i QTC April 2012 med Nortonförstärkare.

Den andra med förstärkare från Kjell&Co alt. ELFA är samma antenn fast med en billigare preamp.

Fungerar fin-fint :)
 
EQL skriver:
loopantenner ... uppsatt minst några meter över marken så fritt som möjligt.

Fritt från vad? Jag tänkte sätta upp antennen i en skogsplätt nära huset. Gör det något att det är träd ovanför och bredvid antennen?

m.v.h
SM5OCI Per
 
OCI DE EQL

Jag tänkte närmast på fritt från byggnader och belysningsstolpar med armaturer som kan tänkas störa etc. En loopantenn för mottagning är i övrigt ganska okänslig för placering i närheten av träd och buskage. Ganska nära större träd kan väl vara några meter eller så.

Får du upp den loppen (undersidan) några meter över marken så blir det bra. Ev grenar ovanför påverkar inte något i praktiken. Om du har en störning som kommer från en någorlunda tydlig punktkälla lönar det sig att vrida loopen så att minimum hamnar i störningens riktning. För rymdvåg kan du räkna med att loopen är rund-mottagande.
 
Tack, EQL. Jag väntar med spänning (eller snarare med fältstyrka) på grejer för att plocka ihop antennen.
 
Ytterligare en fråga poppade upp i min arma skalle idag: Är det okej eller är det dåligt att montera antennen på ett metallrör? Jag tänkte mig att bygga in förstäraren i en metallåda, och skärmen till koaxloopen är då ansluten till lådan. Om jag monterar lådan på en metallmast (3-5m lång) kommer ju skärmen på loopen samtidigt att vara kopplad till en 3-5m lång "antenn" rakt nedåt.

Om detta är dåligt, kan man ändå använda ett metallrör och isolera lådan från röret (men med viss kapacitiv koppling), eller skall jag använda en trä- eller plastmast?

(Värtar fortfarande på delar.)

m.v.h.
SM5OCI Per
 
Bra fråga. Om den skärmade loopen är balanserad så skall en metallmast som ansluts till nollpunkten inte påverka funktionen. Det är ju så man monterade pejlramarna på fartygen. Men jag hade nog ändå valt att isolera loopen från metallröret.

Kom ihåg strömdrosseln mellan loop och matarkabel.
 
Ok, tack.

Har fått byggsats till förstärkare nu. Nu behövs låda, kabel m.m. Inte minst tid...

SM5OCI Per
 
LZ1AQ amp beställd. Ligger hos Bulgariska posten. Alu/Pex rör beställt och CAT-kabel införskaffad.
Ser fram emot att testa!
73
Uffe
SM0NOR
 
Back
Top