Erfarenheter från lite portabelradio

SM7MCD

Well-Known Member
I helgen 1 - 2 juni -24 uppstod en möjlighet för mig och Tore SM7CBS att prova lite portabelverksamhet på främst kortvåg, och vi valde att arbeta med små effekter och långa antenner. Som tur var visade sig lägerplatsen vara helt fri från störande hemelektronik och valet blev att inte ta med några datorer etc utan att köra helt "old school" med penna och papper.

Då vi inte visste hur platsen såg ut i detalj hade vi förberett lite olika antennförslag...

DSCN3197.JPG

Valet föll på en dipol 2 x 21 m, matad med 35 m perforerad bandkabel (300 ohm), och med antennen + 25 meter upp. Från Tx först 50 cm koax med en strömbalun till en LC-krets och vidare till bandkabeln. Med Nano-VNA var det enkelt att hitta lämpliga avstämningar för alla band.
Tips är att ta med några korta bitar bandkabel om man behöver ändra impedansen i systemet, och att ha en bit tunn bandkabel som enkelt kan klämmas i fönstret (lämpligen med ramen av icke metall).

Med den lilla effekt vi hade med oss i en NorCal 40A (2 W på 40 mb) och en Kinesradio X6100 (5 - 10 W, beroende på spänning) märks det tydligt att vi hörde mer än vi hördes. Med lite efterkalkyler från RBN etc bör man ha med sig 15 - 25 W för att höras genom stördimman hos de amatörer som har sina antenner inne i samhällen.

Tips om ni letar efter bandkabel är att kolla noga efter sprickor i plasten...

DSCN3203.JPG

Jag "hittade" en rulle hos en nedlagd radioaffär där rullen legat exponerad i solljus i kanske 20 + år, varvid mjukgörande kemikalier har dunstat och plasten blivit spröd och spricker. Så fort det kommer fukt på plasten förändrades avstämningen direkt, men som tur var hade vi med oss färskare sladdar och den spruckna får gå till återvinningen...

Har funderingar att använda 0.5 mm2 försilvrad teflonkabel som jag "råkade hitta" på min egna garageloppis och bygga en ny bit stegmatare, får se om jag hittar några lämpliga stegpinnar i nästa loppis-letande. :rolleyes:
 
Att ha en VNA i /P kittet var nog inte ens att tänka på för ett par år sedan....

Jag har en själv och kan intyga att det underlättar tillvaron bland mygg och ormar.
 
Reflektionsfaktorbryggor eller "nätverkare" var en nåd att stilla bedja om för bara
något årtionde sedan.

I händerna på användare som vet vad de gör så ger de inblickar vars betydelse
inte kan överskattas.
Inställningar som skulle tagit timmar att optimera med manuella metoder ordnas nu
på ett par minuter.
 
Jag kanske kan ta med min Clansman HF320, den har medhörning på 2 kHz!

Jag kommer ihåg detta Josty Kit schema som provades på 70-talet, men jag kanske missade rätt frekvens. Tyckte att det var mer irriterande för mig än för myggen... :-(

Dock återanvändes UJTC-trissan till ett elektroniskt tändsystem med ljusstråle i stället för mekaniska brytare. Det funkade bättre att köra ifrån myggen med en trimmad Victoria Fram King.
:cool:
 
Har för mig att jag argumenterade för den ultimata Norrländska portabelriggen för ca 15 år sedan, var det på EQL:s Radiolabbet tro? Hursomhelst skulle den vara vedeldad och med sidton på hanmyggans frekvens.
 
Jag fick tips av en arbetskamrat som höll på med flugfiske att använda allergimedicin. Jag har provat det, se precis ovan andra bilden i https://ham.se/threads/nac-portabelt-2018.25958/. Det borde varit mygg o knott där, men jag märkte inget!
/Jan
Nja.. min huvudsakliga sysselsättning är just flugfiske i myggrika trakter, har fiskat i >60 år bland mygg och knott och tror inte på det där. Antihistamin hindrar inte mygg och knott från att bita, däremot kan det lindra svullnad och klåda. Antihistamin har dessutom oönskade biverkningar, vanligtvis trötthet, huvudvärk och nervositet.

Vanligt myggmedel som innehåller dietyl-meta-toluamide fungerar bra. Men man måste smörja in sig regelbundet. I riktigt svår miljö kan man blanda djungelolja med tjärsalva, det sitter bra, och länge. Men det är svårare att få bort, man luktar som en nytjärad träeka. Dagens djungelolja är också betydligt sämre sedan man sänkt den verksamma beståndsdelen pga. att den är giftig...

Myggmedel påstås fungera på knott också, det gör det inte. Knotten är oerhört svår att skydda sig emot. Det enda som fungerar där är att röka pipa hela tiden och lägga rökmoln runt ansiktet, resten av kroppen skyddas med tät klädsel. I svåra miljöer har jag haft två pipor med mig för att alltid ha en nystoppad pipa för att inte tvingas fly för att stoppa om den utrökta pipan. Dessvärre har jag nu slutat röka och det är ett bekymmer. Till veckan bär det iväg för en två månaders fisketur runt nordkalotten, har laddat upp rejält med myggmedel, men också köpt ett myggnät för huvudet. Har aldrig tyckt om att fiska med slöja, men utan pipa blir det kanske nödvändigt.

En fiskekamrat hittade en rökfri metod mot knott. Han smorde in ansiktet med ett tjockt lager vaselin som knotten inte tog sig igenom för att bita. Dessvärre kom han att se ut som han skaffat helskägg efter en halvtimme :-)
 
SM7MCD, Hur lång stege tänker du göra? Jag har ett antal suveräna stegpinnar /Ladder snaps) till övers.
 
Min egen devis är att ha med så lite prylar som möjligt och att så enkelt som möjligt/snabbt kunna sätta upp antennen och att allt ska gå att kunna tas med på en promenad/cykeltur. Totalvikt under 7Kg. Fast, då finns ingen möjlighet att köra under 14MHz och det måste finnas mark som man kan sticka ner ett spett i. Antennen är då en ändmatad vertikal koaxialdipol med "kapasitanshatten" nertill som då går att ändra till respektive band och att antennens övre halva kan justeras. Total längd = 7 meter.

Min erfarenhet från tidigare portabelkörningar är att ju mer prylar man "behöver" desto lättare blir det att man glömmer något. Det går ju naturligtvis att ha en "behållare/väska/ryggsäck" med allt klart och packat.
 
Hmm... Portabel HF-verksamhet har jag mestadels provat "i det gröna", dvs med en Ra200 och tre niometerslinor (antenn och två motvikter). Det funkar ju "sådär", men man är ju av rigen begränsad till att jobba under 8 MHz. Privat har jag provat med ungefär samma "snygga" antennkonfiguration, fast med en modernare rig och en rätt duktig autotuner. Det är enkelt och rätt begränsat med hårdvara, fast jag vet inte vad hela rasket väger in på... ett batteri lär man ju behöva. Kan funka fint i rätt miljö.
 
...Om man orkar bära med sig en klotgrill:


Och om fiskeyckan uteblir:

 
Jo nätet kryllar av reklam för anordningar som attraherar oknytt medelst sexigt ultraviolett ljus, värme och väldoft., ungefär som en vanlig lättklädd dansbaneraggare.
Skogsfolk kör omvänd taktik, ser till att stöta bort oönskad omgivning med rök, elak lukt och inpyrda heltäckande tjocka kläder.

Reklamen för förstnämnda anordningar glömmer att berätta att man attraherar fler än man lyckas ta kål på. Mygg och knott har förmåga att flyga flera kilometer för att söka väldoftande blodgivare.

Min slutsats blir att om man har en stuga i myggrik trakt ska man lura i grannarna att köpa de där apparaterna :-)
 
Min egen devis är att ha med så lite prylar som möjligt och att så enkelt som möjligt/snabbt kunna sätta upp antennen och att allt ska gå att kunna tas med på en promenad/cykeltur. Totalvikt under 7Kg. Fast, då finns ingen möjlighet att köra under 14MHz och det måste finnas mark som man kan sticka ner ett spett i. Antennen är då en ändmatad vertikal koaxialdipol med "kapasitanshatten" nertill som då går att ändra till respektive band och att antennens övre halva kan justeras. Total längd = 7 meter.

Min erfarenhet från tidigare portabelkörningar är att ju mer prylar man "behöver" desto lättare blir det att man glömmer något. Det går ju naturligtvis att ha en "behållare/väska/ryggsäck" med allt klart och packat.
Möjlighet och möjlighet.

Jag kör samma devis och kör uteslutande trask-portabel. Jag brukar ha med en QRP-radio och några timmar batteri, som med antenn och annat jag har med mig oftast landar på under 4 kg. Ibland betydligt mindre, och brukar ha med för att köra i alla fall ner till 40. 80 meter tunnare tråd väger inte många kilo, och någon gång har jag tagit med och kört 160 med ändmatad halvvåg (även om det kanske inte blev så många QSOn på det bandet). Vägde inte den packningen, men tror det borde varit under 7 kg den gången också. Spett har jag aldrig haft med mig.

Sen är det ju som sagt QRP då. Vill man ha mer kräm får man väl ta med sig ett slutsteg och lite mer batteri, och då kan det bli något kilo till...
 
Jag får väl bjuda på en portabelbild jag med. Visserligen inte med min minsta portabelrigg, KX-1 riggen där alltsammans inkl antenn får plats i fickan, det får bli från en SMP med en TS-120. Bilden här är på sitt sätt historisk. Den äldste jag funnit i min släkt slog ner bopålarna vid foten av detta berg på 1500-talet, Önne hette han. Kanske även han kommunicerat långväga härifrån? Till höger i bild anas den tidens metod att kommunicera på långa avstånd för att varna för ofärd - en vårdkase.
SMP-QTH06_SM3ZBB.JPG
 
Back
Top