Ericsson 10GHz "filter?"

SA5PMG

Well-Known Member
Köpte nyligen ett "Filter från mikrovågslänk 10GHz" för skojs skull på Tradera och undrar om nån kan gräva fram specar på vad det egentligen är? Tillverkat av Ericsson.
Det vore ju kul att provköra det som det är. Skruvar man isär det är väl risken att stor att man sabbar något.
top.JPG
bottom.JPG

Har mer kvar att mäta men här är ett svep på signal in i P2 (0 dBm ut + 10dB dämpare) och ut i P3(10dB dämpare + DC block):
sweep_S32.jpg
Pucklarna verkar stämma med vad som står på ovansidan.
 
Ögonmåttet antyder att vågledarna är antingen X-band eller X/Ku-band, och filtren ser ut som 2-poliga iriskopplade kaviteter. De tre små skruvarna är kopplingsgrad och de två stora är avstämning.

1636908064254.png

Så här såg iriskopplade filter ut i en amatörtillämpning (G3JVL 144/10368 MHz transverter).

Om du kan få tag på rätt koax-vågledarövergångar så är det bara att "mecka loss" vågledarfiltrena och ansluta dem via övergångarna till nätverksanalysatorn.
Då får du se deras egenskaper var för sig.

Som det är kopplat nu så finns det en massa kopplingsnät i mikrostripteknik och förstärkare som vi inte vet egenskaperna på.
inuti
 

Attachments

  • 1636905773219.png
    1636905773219.png
    596 KB · Views: 14
Last edited:
Ericsson har bla. använt M-bands dimensioner ( 10...15 GHz ) i sina radiolänkar.
En litet udda standard. Dimensionerna bör finnas på nätet.
 
Avvaktar ett tag till innan jag skruvar isär den då jag tidigare fått veta här vad för Ericssonpryl jag fyndat. Avantek SM81 verkar iaf vara nån form av RF-förstärkare/transistor. Nätverksanalysator för de här frekvenserna blir handvevande på signalgeneratorn och spektrumanalysatorn i max hold. Sätter upp vågledarövergångar på villhöverlistan.
 
Lossade ett filter och mätte innermåtten 19x9,5mm vilket stämmer med WR75/WG17 10-15GHz.
 
Laddade elektriska skruvmejseln med spårskruvsbit och lyfte på locket.
View attachment open_large.jpg
Undrar lite förstås vad de ingående komponenterna är för något? Märkta A-D.
Lite egen spekulation också:
Sändare kopplas till P2, bandpassfiltreras 10.4GHz i nedre vågledaren och leds sedan till antennen kopplad till P3.
Mottagen signal in i P3, bandpassfiltreras 10.6GHz i övre vågledaren och sedan in i 4-portsmixern C, D är dioder och då ska LO in på P1.
Då är Avantek SM81 är då en IF-förstärkare för 0 och 180 graders IF:en och skickar ut den på P4.
Är komponent A cirkulator/isolator och komponent B terminering?
Upplys mig!
 
Då är följdfrågorna, vilken LO-frekvens och styrka ska man ha samt vilken spänning behöver IF-förstärkaren?
Alternativt får jag väl labba fram det på något sätt.
 
Då är det "bara" att koppla upp nätverksanalysatorn, leta fram trimverktygen för vågledarfiltren om det skulle behövas för 10.368 MHz, fixa två M-SMA övergångar och labba...

Vågledarfiltren använde fingängade skruvar. Avståndet mellan skruvarna var i en del fall så litet att även om man fick tag på "vanliga" fingängade skruvar och muttrar kunde man inte få plats med dom. Rekommenderar att inte röra trimskruvarna om det inte är absolut nödvändigt. Du kan nog lossa skruvarna med en vanlig bladmejsel men för att låsa dom igen kan det bli knepigt. Ericsson hade hemmatillverkade specialverktyg för att trimma sina filter.

(Tyvärr) syns att man har använt matchningsnät på ingångar här där skruvarna sitter eländigt tätt. Du får se om det går att dra konstruktionen utan att röra dessa nät och utan att förlora prestanda.

Många mixerdioder trivs med +7dBm men den verkliga nivån vågar jag inte spekulera om. IF-bandbredden var okritisk och i många fall upp till 500 MHz. Om filtren är justerade så att Du kan få ut en passande IF utan att riskera att få ner bägge sidbanden så vore det ju ganska bra.

På den tiden jag jobbade på/för /// var det +15V som gällde för UTO-511 som var en TO39-kapslad förstärkare. Men dessa hade ganska "slappa" egenskaper som lätt öveträffas av dagens 4-benade små plastkapslade piller som matas med exvis +5V (+ motstånd). Jag har letat bland mina pappersdataböcker (släng aldrig något!) men tyvärr hittade jag inte den typ Du angett i början av tråden.

Dom små pillren i ändarna är 50 Ohms avslutningsmotstånd "PILL terminations". Du ser isolerande Imidtejp på en del ställen vid cirkulatorerna vilket skall hålla delar av konstruktionen DC-isolerade från varandra. När man trimmade en del av dessa konstruktioner vändes magneterna om för att exvis koppla RF-riktningen ut till testportar. Nu är magneterna och mothållen fixerade men konstruktionen är så enkel att det inte skall behövas.
 
@GVX, tack för tipsen och förklarningarna. Jag återkommer när jag labbat fram något, tänker att jag först ger mig på att testa mixern och IF-förstärkaren. Har beställt SMC-adaptrar och läser W1GHZs artiklar om hemmagjorda övergångar.
 
Dimensioner på W/G övergångar finns på nätet. Kapa mittstiftet på SMA-kontakten en bit längre samt fila sedan ner den för bästa resultat i en nätverksanalysator.

Om Du bygger av W/G övergång och provar den från SMA-kontakten och "rätt ut i luften" kan Du få en RL om ca -10dB direkt. Bygg sedan en liten "feedhorn"-adapter till din övergång och Du kan få betydligt bättre RL som kan trimmas med metoden överst.
 
Back
Top