Ersättare för Yaesus 5 wattare. Tips sökes.

SA3BOW

Member
Hej! Min FT-817ND 5-wattare kan ha nått livs ände efter ~14 år. Vad kan den
ersättas med som inte är kinesiskt
eller tillverkad av två filurer i ett skjul?
Yaesun har/hade, trots kända brister varit helt OK för mej. Den har/hade fler
band och funktioner än jag använder.
5-10 W,160 m/HF, CW och SSB och filter är tillräckligt.
Jag vet, sådana tillverkas inte av de kända tillverkarna. Kundunderlaget saknas.
Jag kan omformulera frågan:
Vad finns det som kan ersätta Yaesun, köpas direkt från hyllan, är pålitligt, nytt och
smått som inte är en IC-705?
72,
Dejan
de SA3BOW
 

Attachments

  • 5 wattaren vid planket 20220616.jpg
    5 wattaren vid planket 20220616.jpg
    422,1 KB · Views: 33
Mitt förslag är Elecraft, men de är inte billiga numera.
Jag har en K1, och har sett begagnade priser som bara stiger och stiger..
 
Hej!
Tack för svar! En KX3 skulle passa och offras top band även KX2. Priset lyckades jag inte få
fram hos de två europeiska distributörerna.
Tyvärr är K1 ur produktion om jag fattat saken rätt. Du får vara rädd om din!

Det enda jag funnit är den italienska Elad FDM-DUO SDR.

Tack igen!
72,
Dejan
 
En viktig parameter, om det är portabelt med batteri-accar som man prioriterar, så är det själva radion och dess strömförbrukning - framförallt vid enbart mottagning(lyssning). - En synpunkt från mig och alla har väl upplevt batteritorsk någon gång.. QRP är ju låg effekt utmatat men när endast mottagning äter upp kraften ur accarna så blir man mindre glad..

/Sven.
 
Kanske denna funkar? https://pileupdx.com/product/discovery-tx-500/
Kostar en del men det jag sett av den och även lyssnat lite verkar den vara riktigt robust, och den klarar några regndroppar.
Kanske ursprunget gör att man drar sig för köp dock.
/Jan
Hej!
Tack för svar!
Definitivt en attraktiv radio, funktion, formfaktor mm men förutom just det du syftar på.
Fick ju fan för att jag nämnt något om det.

Sen kan man diskutera hur pass mycket en QRP-rigg, alla riggar förresten, INTE är kinesiska
vad gäller innehållet. Så när jag inte vill ha en kinarigg så är övriga mer eller mindre byggda med
kinesiska komponenter. Den tanken har lett mej till en följdfråga. Det italienska märket jag nämnde
ursäktar sej för leveransproblem för inköp av komponenter. Ska man gissa att de ibland väljer något
sämre komponenter än de önskade för att över huvud taget kunna leverera till kunderna?
Vilka konsekvenser ger det för den som står i valet och kvalet? Vänta tills EU kommit ikapp (vilket är
EU-planen)?
Tack igen!
de SA3BOW
 
En viktig parameter, om det är portabelt med batteri-accar som man prioriterar, så är det själva radion och dess strömförbrukning - framförallt vid enbart mottagning(lyssning). - En synpunkt från mig och alla har väl upplevt batteritorsk någon gång.. QRP är ju låg effekt utmatat men när endast mottagning äter upp kraften ur accarna så blir man mindre glad..

/Sven.
Hej!
Tack för en klok kommentar! Min 5-wattare är inte snål vid lyssning. Enligt manualen: 450 mA. Squelchad: 250 mA.
Att ha den eftermonterade DSP:n hjälper liksom att ha låg volym. Då kommer min ner i 430 mA vid 11,8 V och 7.134 MHz.
Vid full påkraning 560 mA. Å andra sidan är det inte en modern rigg. Men jag vidhåller att den är helt OK fö rmej.
Men inte som jag önskat.
Tack igen!
de SA3BOW
 
Den rig jag använder för QRP, oftast i fält, är en IC703. Den har många år på nacken, har en ypperlig mottagare, och dessutom strömsnål (ej att jämföra med 706) . Har också nyss fått hem min sedan länge beställda QRP Labs, QMX, som ska bli jättesko att prova. Pytteliten i formatet.
 
En IC-703 finns på tradera och på DX-Radio finns en Ft-817 till salu.
Om du vill köpa beg.
 
. Har också nyss fått hem min sedan länge beställda QRP Labs, QMX, som ska bli jättesko att prova. Pytteliten i formatet.
Hej!
Tack för svar! 703:an är en erkänt bra rigg. Men gammal. En motsvarande men ny vore mumma.
Ett begagnatköp kan när som helst ställa mej i samma läge som nu. Annars vore den ett solklart
alternativ, ett "stop gap". För även den kommer att behöva ersättas. Fast hur långt fram i tiden
innan en 703:a ger upp vet väl ingen?
Om QRP Labs vet jag ingenting.
Är det "
två filurer i ett skjul"?
Tack igen!
de SA3BOW
 
En IC-703 finns på tradera och på DX-Radio finns en Ft-817 till salu.
Om du vill köpa beg.
Hej!
Tack för svar!
Om tanken att det är idé att vänta med nyköp tills beroendet av Kina försvinner är
det bra tips. Jag är dock rädd att de som gärna har 2-3 av alla riggar betalar mer. Slutpriset blir
då en rätt bra andel av en IC-705 eller den italienska riggen jag nämnde. Pris/återstående livslängd
kan vara mer gynnsamt för någon av dessa. Men hur lång livslängden är blir nog bara en killgissning.
Tack igen!
de SA3BOW
 
Men, som nästan manisk reparatör av mina egna prylar, undrar jag ju vad som är fel på FT-817 ND? Överkörd av ångvält, eller mindre fel?
Radioapparater köper jag sällan och har få som inte är ombyggda. Just i FT-817 har jag förutom reparation av 12 V ingångsfilter pga dumhet bara varit in i fabriksinställningarnas meny, där jag sänkt TX gain så ALC jobbar bättre = mindre. Jo, jag har nog dragit skruvarna runt PA också, så den slutade självsvänga ibland på 432.
/Jan
 
Varför "som inte är en ic-705"? Bara nyfiken då jag har en sån och bättre radio har jag svårt att tänka mig, har även haft ft-818 som var ok men ic-705 är i en helt annan klass.
 
Men, som nästan manisk reparatör av mina egna prylar, undrar jag ju vad som är fel på FT-817 ND? Överkörd av ångvält, eller mindre fel?
Radioapparater köper jag sällan och har få som inte är ombyggda. Just i FT-817 har jag förutom reparation av 12 V ingångsfilter pga dumhet bara varit in i fabriksinställningarnas meny, där jag sänkt TX gain så ALC jobbar bättre = mindre. Jo, jag har nog dragit skruvarna runt PA också, så den slutade självsvänga ibland på 432.
/Jan
Felen med FT.817ND finns det åsikter om på hemsidor/U2b. En del är fakta annat troligen
missförstånd/handhavandefel. Mitt exemplar beskrev jag som att den"kan ha nått livs ände".
Jag befarade att den nått den punkten.
Den funkar UFB men en grej jag hängt på hoppade iväg. Oklart varför. Det är fixat. Men oron kvarstår.
Den kommer att behöva ersättas. Så den är avskriven och jag förväntar mej att den lägger av när som
helst av åldersskäl. Då vill jag ha en ersättare snabbt. När det sker är det sent att börja söka.
Tror,
de SA3BOW
 
Varför "som inte är en ic-705"? Bara nyfiken då jag har en sån och bättre radio har jag svårt att tänka mig, har även haft ft-818 som var ok men ic-705 är i en helt annan klass.
Med några års erfarenhet av och FT-817, IC-718 och IC-7300 skulle en i storlek,
strömförbrukning och funktioner nerkrympt 10W IC-718 passa mitt utekörande bättre.
Då är den ändå inte idealisk. Jag vill ha vridomställare och upp-ner brytare. Inga menyer.
Sådana finns inte nya på hyllan med modern inkråm och kommer aldrig att finnas.
En IC-705 kostar mej mer än det smakar. Nu är den för mej bara det minst dåliga.
Tycker,
de SA3BOW
 
  • Like
Reaktioner: QRP
Back
Top