ES öppning 2024-06-02

SM7SJR

Administrator
Staff member
Det rapporterades ES på 2m idag, tyvärr missade undertecknad hela öppningen (så klart). Men det har rapporterats att flera SM-stns kört en del, bl.a neråt I/IS m.fl. länder. Får se om det kommer in lite rapporter här vad det lider.
 
Hörde IS0 ett bra tag innan reflektionen blev starkare och det gick att köra en SSB kontakt. Jag såg att några SM6 var igång på digitala moder och hörde en del sydligare SM stationer köra ett flertal stationer. Jag ser på data att vår 10M fyr var spottad in runt 2 i natt och det är redan nu spot på den på morgonen. Även 50MHz öppnat. Bara tropo på FM bandet neråt EU än så länge. Jag tror att det kan bli lite öppningar idag med.

Åker till jobbet så inget för mig (men kanske ikväll...)

73 Håkan SM7WSJ
 
Förr i världen fanns det ngn snitsig app man kan använda för ES-varning, finns det nåt sånt idag med månne? Till Android
 
Oklart med app, men jag följer MUF på DXMAPS och det hjälper mig att ha koll.

73 Kricke
 
Det fanns en sådan app förr, den va rätt snajsig men redan på den tiden vart den lite out of date så den finns nog inte kvar. Men som sagt den va rätt så smutt.

DXMAPS använder jag en hel del också, förnämligt med alla verktyg som finns att tillgå. Ändå missar jag en hel del öppningar, :cool::D
 
DX-Maps brukar vara en bra indikator. Pga uselt wx med ösregn idag aktiverades labbänken istället. Dock behölls 144 påslaget i bakgrunden utifall om. För några dagar sedan var bara FM-pytsen påslagen. Plötsligt hördes en EW ropa CQ på 145.500 FM vilket gjorde att hoppet från labbänken till radiobänken skedde med nytt årsbästa.

Att kika på DX-Maps och samtidigt jämföra med Windy var intressant. Man kunde se att reflektionspunkten som låg strax öster om Estland sammanföll med ett större åskväder i det området. (Det spekuleras ibland om att åskväder utlöser Es.)

Skeddar aldrig under NAC och använder inte heller APS (annat än random) men har jag DX-Maps öppet i en liten ruta vilket ger en indikation om vilka stationer som är igång.

Dagens bakgrundslyssnande bjöd dock inte på något annat sporadiska meteorpingar.
 
Back
Top