ESD / antistat-matta finns det att köpa till bra pris?

SM0TGU

Well-Known Member
Hej,
finns det ESD / antistat-matta att köpa någonstans till vettigt pris? Ska användas för att lägga på skrivbordet när man löder och plockar med olika komponenter.
73
Lars SM0TGU
 
Hej kollade på Tradera men hittade ingen sån matta där ljust nu men det är lite svårt för en
del vet inte vad dom säljer och vad det heter men det kanske finns någon annanstans som typ Kjell och Company

mvh sm0ydo
 
Beror på storleken, man kan köpa på rulle för att täcka hela bordsskivan men då blir det ganska dyrt.
På kjell.com finns det några mindre mattor, 50x60 cm 299:- , 30x55 cm 199,90:- och 60x60cm som nu är på rea 150:- men den sistnämnda
är en tunn ihopvikbar servicematta.
Dom dyrare mattorna man köper på rulle är tjockare och brukar vara värmetåliga.



 
Kjells matta tål knappt utandningsluft innan den smälter, riktigt usel i det hänseendet, nylödda avklippta komponentben sjunker ner i mattan..
Den mäter däremot helt OK så för hantering av elektronik är den bra.
 
Man kan ju höra med dom större firmorna om dom har några spillbitar att sälja.
Funkar bra med skärbrädor ,det vet jag.
 
På arbetet är bänkar m.m. ESD-skyddad och kontrolleras varje år. Har också ESD-skor och armband m.m. som kontrollera varje vecka

Ett alternativ skulle kunna vara kjells ESD-matta + armband och när du löder något ta fram en kakelplatta och ha den mellan mattan och objektet eller kretskortet som skall lödas. Så gör jag. Jag kör med reparationsmatta som jag köpte från teknikdelar.se, den tål nog värme men är knappast ESD-skyddad, använder armband.
 
Jag brukar använda gamla tidningar som underlägg då jag löder och tomma äggkartonger med blöt disktrasa då jag torkar lödkolven ren. Vad är det som är så känsligt vid lödandet? Förutom förvarande av vissa komponenter esd-skyddade så har jag aldrig lyckats förstöra någon komponent. Däremot så har statisk i luften förstört en fet-trissa på en HF-ingång vid tillfälle i mitten av 1970-talet.. - Är jag överdrivet optimistisk?

/Sven.
 
Vi har en antre matta på jobbet där alla går som ska in i butiken och handla och den dammsuger vi varje
morgon med en plastdammsugare en industridammsugare där röret mellan slangen och borsten är sv metall
och man får kraftiga stötar av metallen så det gör ont så scheffen bäställde hem ett isolerat rör med ett
gummiskickt som ska isolera men man får stötar iallafall så det är otäckt med statisk elektricitet det
måste vara flera kilovolt

mvh sm0ydo
 
Back
Top