ESP8266 nodemcu generell relä driver

SM6FPG

Fritidskonsulent
Jag har caddat ett kort tänkt som en generell relä drivare styrd av ESP8266 nodemcu styrd av meddelanden från MQTT-server.

Innan jag skickar iväg en beställning kanske jag kan få en korrekturläsning att jag tänkt rätt!

Kortet har tre olika utgångar

J1 - Relä påverkas genom jordning.

J2 - Relä påverkas med spänning.

J5 - Styrning av reläkort

J2 - 12 - 15 volt

J3 - välja mellan 5/12 volt reläspänning.
 

Attachments

  • nodemcu.jpg
    nodemcu.jpg
    84,1 KB · Views: 44
Skall vara J4 - relä påverkas med spänning!
Nu var tanken med "korrektur" att det skulle gälla själva schemat...
 
Last edited:
GXV de FPG

Jag tänker prova Micron20 som du ger lovord för i en annan tråd.
Skapar man gerber filer på motsvarade sätt som till SeeedStudio även för Micron?
 
Innan jag skickar iväg en beställning kanske jag kan få en korrekturläsning att jag tänkt rätt!
Vad jag kan se har du genom att koppla pin9 på ULN2003 till VCC låst alla relän i draget läge oavsett vilka styrsignaler du lägger in.:(

Pin 9 på ULN2003A har jag för mig går via dioder till alla utgångar. Så när den ligger till minus kommer dina relästyrningar att vara till.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Vad jag kan se har du genom att koppla pin9 på ULN2003 till VCC låst alla relän i draget läge oavsett vilka styrsignaler du lägger in.:(

Pin 9 på ULN2003A har jag för mig går via dioder till alla utgångar. Så när den ligger till minus kommer dina relästyrningar att vara till.

73 de SM7NTJ Lorentz

Antar att du menar relän kopplade på J1!

Pin 9 och reläts ena pol är kopplad till Vcc och styrpinne på ULN2003 kommer då att jorda reläts andra pol som jag förstår det!
Hur som helst, jag kolla på kopplingsdäcket, men bara det valda relät drog!
 
Antar att du menar relän kopplade på J1!
Pin 9 och reläts ena pol är kopplad till Vcc och styrpinne på ULN2003 kommer då att jorda reläts andra pol som jag förstår det!
Hur som helst, jag kolla på kopplingsdäcket, men bara det valda relät drog!
I och för sig är schemat lite suddigt och jag kan ha missförstått något så vi tar väl definierar kontakter efter placering.

Övre kontakt mellan skiljedioderna och ULN2003. Här tolkar jag det som att du tänker kunna styra med en positiv signal.

Nedre kontakt mellan ULN2003 och utgångstransistorerna. Här tolkar jag det som att du tänker kunna styra med en negativ signal.

Utgångskontakten där du tänker koppla in reläna är placerad till höger om utgångstransistorerna.

Så här ser principkopplingen för ULN2003 ut.
ULN2003 simple.JPG
Från varje utgång går en diod till com. Så om den ligger till minus kommer ingångarna på alla utgångstransistorer att vara låga och därmed blir alla reläna kopplade till utgångstransistorerna dragna.

Insidan på ULN2003 ser ut så här.
ULN2003 block.JPG
Stämmer min tolkning med din?

73 de SM7NTJ Lorentz
 
...Tyckte jag "hörde" min signal...;)

Micron20 (och alla andra - om dom inte är "låsta" till ett visst format) vill ha Gerber (274X) och Drill:

Top Mask
Top koppar
Botten koppar
Botten Mask
Silk Topp (tryck)

Borrfil.

TOP och Botten Mask behöver inte vara samma data om man exvis har ytade
komponenter eller har en regulator typ 7805 som vill ha en öppen kopparyta
på toplagret för ev. kylning.

De flesta CAD-program brukar (?) generera någon form av tillhörande
textfiler som listar formatet metriskt/inch med noggrannheten angiven
i antalet siffror före/efter decimalkommat.

(Glöm inte att lägga till skruvhål för monteringsdistanser och litet extra lysdioder + motstånd.
Kostar inget extra om det inte tar plats + är så trevligt när man lusar av.)

Obs att Du måste kolla noga om Du vill ha silktryck. Har för mig att det inte
ingår som standard.
 
Jag tror inte att jag förstår riktigt vad du menar. Jag bifogar ett exempel som motsvarar vad jag gjort!

När jag testar det hela på kopplingsbrädan så drar varje enskilt relä baserat vad jag skickar in på respektive port i ULN2003A.

Tacksam för att du kollar schemat och just nu känner jag mig ganska förvirrad måste jag säga! :confused:
 

Attachments

  • uln2003a_6 (1).png
    uln2003a_6 (1).png
    65,1 KB · Views: 12
ULN2003 är ju en relädrivare med inbyggda frihjulsdioder därför skall pin 9 kopplas till VCC.
Varför behöver du dom extra transistorerna, är inte ULN2003 tillräckligt kraftig?
 
Tacksam för att du kollar schemat och just nu känner jag mig ganska förvirrad måste jag säga! :confused:
Hej
Inte meningen att göra dig förvirrad.

Nu har jag kikat närmare på schemat och jag får erkänna, jag blev förvirrad av den nedre kontakten och vad jag uppfattade som chassiejord, utan att riktigt läsa texten bredvid tecknen.

(Ritar man gemensamma försörjningar så nuförtiden? Jag har ett minne av littererade pil-ut/pil-in eller boxar)

Frånsett den nedre kontakten där den gemensamma anslutningen bör ändras från VCC till GND för att du ska manuellt kunna påverka utgångstransistorerna så borde det fungera.

Återigen ursäkta för förvirringen.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Tack Lorentz för att du tog dig tid att kika igenom min tanke!

Medger att bilden jag bifogade inte är så lätt att läsa.

Jag är en glad ritare som inte har någon skolning i ämnet att rita scheman så det blir så att jag förstår själv vad jag knåpat ihop som den glada amatör jag är. :rolleyes:

Men ditt påpekande om att jag skall byta Vcc till Gnd i utgången direkt efter ULN2003A förstår jag inte.
Jag måste ju mata ut Vcc där eftersom utgångarna på ULN2003A jordas vid aktivering, det är ju denna jordning som jag utnyttjar för att transistorn 2N3906 i den andra utgången skall fungera som switch.

Måste erkänna att dina påpekanden i första omgång gjorde jag jag tänkte igenom det hela många gånger utan att jag kunde förstå vad som skulle vara fel! o_O
 
Last edited:
Varför behöver du dom extra transistorerna, är inte ULN2003 tillräckligt kraftig?

Sedan ett antal år tillbaka så har jag haft ett projekt liggande för att åstadkomma en K9AY. Kort och dyligt har legat färdiga och i sommar har jag tänkt mig att få upp looparna!
Eftersom jag kör remote så måste jag fjärrpåverka riktning och termineringen. Det kändes lite knasigt att skapa denna del inne i shacket och sedan dra ut en åttaledare för styra reläna!
Därav detta projekt, men eftersom reläkorten för K9AY har negativ/jord som com och därmed kräver Vcc i framledningen till relät så kan jag inte använda utgången direkt efter ULN2003A, eller tänker jag fel här .... nåväl därför tillkom lösningen med 2N3906 som switch och därmed mata Vcc direkt till resp. relä och com blir då negativ eller jord om det skall anges så. Många färdiga kort för ex. antennväxlar använder ju samma uppsättning som K9AY:s reläbox.
 
eftersom reläkorten för K9AY har negativ/jord som com och därmed kräver Vcc i framledningen till relät så kan jag inte använda utgången direkt efter ULN2003A

Jag förstår.
Nu får vi hålla tyst så looparna kommer upp snarast:D
 
Men ditt påpekande om att jag skall byta Vcc till Gnd i utgången direkt efter ULN2003A förstår jag inte.
Jag måste ju mata ut Vcc där eftersom utgångarna på ULN2003A jordas vid aktivering, det är ju denna jordning som jag utnyttjar för att transistorn 2N3906 i den andra utgången skall fungera som switch.
Utgångstransistorns bas jordas av ULN2003 vid aktivering.
Om du tittar uppe till höger i schemat ser det ut att stå VCC vid kollektorn på utgångstransistorn. Det ser även ut att stå VCC på det gemensamma stiftet på kontakten mellan ULN2003 och utgångstransistorn.
Du får därför ingen extern styrmöjlighet via kontakten för att du har samma potential på båda sidor om transistorn och skulle du lägga in plus där får du kortslutning.
Därav behöver det gemensamma stiftet ändras till GND
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Back
Top