ESR DIY MÄTARE

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har byggt mig en Equivalent Series Resistance Meter mätare och jag har provat några olika
elektrolyter .Jag har några bultelektrolyter som jag har köpt på amatörradioloppis dom är ganska stora
22000uF 40V det är svårt att veta skicket på dom så jag stoppade in en i esr mätaren och fick fullt utslag
på mätaren så den verkar att vara bra och då är det 5 kvar att testa.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej Lasse,
Har du hittat några riktigt dåliga kondingar så att du kan säga att ESR-mätaren verkligen fungerar.
Jag frågar för att jag själv tänkt bygga en sådan mätare.

/Micke
 
Hej jag har bara provat med några olika ellyter jag har en påse med 1 ohm motstånd som jag ska kallibrera mätaren emot
och göra en ny skala med när jag har skruvat bort den som sitter och kopierar av den i nån bokhandel
och märker om den
jag har två olika typer ellyter en stående 22uF 400 V 105 grader som mäter typ 0.5 Ohm
och ett par axiella ellyter som är köpta på LH Musik för länge sedan 22uF 500 V som visar 40 procent på
instrumentet vad det nu kan bli i ohm så nog fungerar instrumentet nog den alltid.


mvh Lasse sm0ydo
 
Jag har ett par mindre trasiga bilstereo slutsteg som är trasiga och jag misstänker att det är ellyterna
i dc dc omvandlarna i slutsegen som det är kortis i .Det ska bli intressant att testa när jag väl lyckats få bort
dom ifrån korten

Lasse sm0ydo
 
Hej jag köpte några surplus elektrolyter ifrån Bhiab för att använda till ett Blue Velvet rörförstärkarbygge
och det är SIF SAFCO fabrikat på dom axiella ellyterna 1000uF 100V och 10000uF 25V
dom ska vara till glödspänningsmatningen till rören .

Nyfiket nog så provade jag dom i min esr mätare men dom mäter dåligt blir dom bättre när man har
haft dom inkopplade i rörförförstärkaren och dom har fått ladda upp sig.

Det går också att förmera ellyter har jag läst och hört dom är ju ändå oanvända bara lite gammla

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top