Etik och moral när det gäller .....

göran

Active Member
Som nybliven kortvågsamatör blir jag mycket förvånad och chockad över olika personers påhopp på varandra inom olika forum. Handlar det inte om att respektera och behandla varandra på ett värdigt och hänsynsfullt sätt? Trodde att detta med amatörradio skulle vara mera åt det "förbrödrande" hållet när jag tog mitt T-cert för cirka 14 år sedan. Har aldrig tidigare upplevt något liknande inom amatörradiovärlden. Har jobbat som både terapeut och psykologilärare i många år, och haft hand om mycket problem människor emellan. Jag ber er att lägga ned "stridsyxorna" för det är ingen som gynnas av att andra bråkar och strider med varandra för att försöka få rätt.

Mvh Jan Göran SM7TKD
 
Du har alltså varit radioamatör i 14 år. Dessutom har Du ägnat Dig åt hjärnskrynkleriet i många år. Ändå står Du som ett frågetecken inför något så grundläggande som åsiktsskillnader människor emellan. Vad har Du gjort under tiden Du varit radioamatör. Har Du aldrig någongång lyssnat en helg när världens amatörer tävlar om vem som är störst, bäst och vackrast? Jag kan lova Dig att dessa tävlingsmänniskor, och de är många, inte ger mycket för tanken på förbrödring under tiden de skriker 59 åt varandra.

Skrynkleriet ger jag inte mycket för. Det är ingen merit att tillhöra en yrkesgrupp där medlemmarna svajar som rön i vinden vad gäller att hålla fast vid åsikten för dagen. Skrynkleriet är ingen vetenskap. Det är en kvackarinrättning som bara ställt till elände för människor allt sedan Freud med sina hysteriska tanter fram till primalskriksteraputerna.

Hasse DLZ (Trafikansvarig för alla möjliga delar av SM7DLZ)
 
Tack för ditt svar SM7DLZ.
Det handlar ändå om att det är i högsta grad grundläggande att respektera och ta hänsyn till andra människors värderingar och åsikter. Man tycka och tänka vad man vill om "hjärnskrynklare" men det handlar faktiskt ytterst om att respektera och ta hänsyn till andra människor. Jag är inte alls främmande för dessa frågor som du vill påstå. Du frågar vad jag gjort under tiden som radioamatör, förlåt, men jag förstår inte din fråga min vän? Jag har lyssnat på radioamatörtrfik i cirka 35 år så jag vet vad det innebär, men kan inte fortfarande försstå vad du menar, är du snäll och förklarar detta för mig, tack på förhand.
Mvh Jan göran SM7TKD
 
Jag har varit radioamatör i 42 år. Under denna tid har jag inte hittat mer förbrödring i vår hobby än vad som är vanlig i vilken hobbyutövning som helst. Radioamatörer är inget speciellt släkte. De råkar bara ha samma intresse. Annars är de precis som alla andra människor, på gott och ont. Man skall inte krångla till det och tro att en radioamatör skulle vara annorlunda jämförd med alla andra människor.

Vad jag ville ha sagt med min fråga är just det jag gav uttryck för här ovan. I vår hobby finns det inbyggt att det lätt skapas kontroverser. Det är inte många andra fritidssysselsättningar som så tätt packar många människor tillsammans som just vår hobby. Lyssnar man mycket på 80 meter blir man, även om man bara lyssnar, snart "bekant" med många av dem som aktiverar bandet. Man lär känna dessa personer riktigt ordentlig. Somliga tycker man är trevliga somliga anser man vara totala knäppskallar. Denna klassifiering av människor är inget som man ska förvånas över. Vi värderar alltid andra människor medvetet eller omedvetet. Ibland träffar man på alldeles förtvivlat knäppa människor. Är man då en extrovert och någorlunda väl bevandrad retoriker vill man gärna dela med sig av sina erfarenheter till andra.

Hoppas att jag någorlunda svarat på Din fråga. Vad blir Din analys? Symptom? Diagnos?

Hasse DLZ
 
Tack för svaret!
Jag har inte påstått att radioamatörer skulle vara något "speciellt släkte" för att citera dig, jag tror som du att de är precis som andra människor. Jag har inte krånglat till det på något sätt, om du avser mig?, utan jag är fullt medveten om att radioamatörer är precis som folk i övrigt. Ursäkta, förstår inte dina påståenden min vän. Det är vore bra, vore tacksam om vi kan hålla oss till fakta i våran diskussion, det är betydligt lättare att föra en diskussion då, skulle underlätta mycket för oss båda tror jag. Vet ej vad du avser när du menar på gott och ont?, precisera dig, tack!
Ja tror inte alls att som du påstår, det finns något inbyggt att det skulle skapas kontroverser i denna hobby, kan du förklara dig, tack.
Varför ska man klassificera människor, varför kan man inte bara acceptera dem som de är?
Förstår inte riktigt din diskussion, du får ursäkta, men vad är du ute efter egentligen med din diskussion, min vän? Och varför ska man värdera människor?, varför inte acceptera dem som de är?
Förstår inte vad du menar med din sista rad i ditt mail?, du har gett svar i ditt mail.

Mvh Jan Göran SM7TKD
 
Nu lyser skrynkleriet igenom alltför mycket. Jag har inget mer att tillägga eftersom jag aldrig haft någon större förståelse för psykologschäslonger. Har Du inte fattat vad jag menar vid det här laget är det inte mitt problem.

Hasse DLZ
 
Tack för svaret!
Tråkigt att du inte vill utveckla dina svar ytterligare, hade varit mycket intressant att få ta del av dessa.
Förstår inte din koppling med "psykologschäslonger", men det är väl ditt sätt att uttrycka dig på kan
jag förmoda. Jag måste tyvärr få rätta dig än en gång, det är inte bara enbart mitt ansvar att jag inte förstår dig, utan mera i huvudsak ditt, tyvärr. Återkom gärna om du vill diskutera vidare.

Mvh Jan Göran SM7TKD
 
Vore tacksam för ett förtydligande av SM6SLJ/TL

Är tacksam för alla förtydligande och faktamässiga?, inlägg som kan ges i detta forum, inte bara några få ord utan motivering, tack.

Mvh Jan Göran SM7TKD
 
Vore tacksam för att höra andras inlägg i den diskussion som tidigare förts avseende etik och moral avseende amatörradion.

Mvh Jan Göran SM7TKD
 
Hej igen.

Jag förstor inte att vissa Amatörer kan inte samsas med varandra. Det skrivs på nätet och störs olika sätt på 80 meter. Som jag sa förut så är det vuxendagis och lekstuga utan like och jag är inte ensam att tycka så.

SM6SLJ/TL
 
Tack för svaret!

Detta är det jag inledde forumet med att jag tycker att det är beklagligt att amatörradiokollegor inte kan komma överens med varandra. Hoppas att det ska bli bättre på sikt då ingen tjänar på att folk är osams med varandra.

Mvh jan Göran SM7TKD
 
Det skrivs mycket seriöst på denna reflektor. Det är synd att vissa skall förstöra för oss andra.
Folk vill inte registrera sitt namn eller call för att slippa bli uppringda eller angripna i etern.

Ett sätt att få lite stil på det hela är att stenhårt kolla att alla följer ämnet.
Om tråden handlar en specifik sak så får man enbart diskutera detta och så kan ju moderatorn ta bort felaktiga inlägg. Detta tar en hel del tid...
Ett sätt att kolla alla inlägg är att "slå på" godkännande INNAN dom blir "synliga".
Nu kan vi börja snacka om att det tar tid....
Det går nog att göra så att de som inte blivit anmälda för "olämpliga" inlägg får skriva direkt medan andra granskas innan det blir synligt. Kanske det enklaste sättet att minska påhoppen.

I vissa forum så delar man på moderator ansvaret, det kunde vara en väg att gå...
Det känns som om något måste göras nu....
/ 73 Tommy SM6NZB
 
Hej Tommy!

Tack för senast med dina tips på antenner för bl.a. balkonger mm.
För att ge dig feedback på ditt senaste inlägg här, så tror jag som du att det är väldigt viktigt att vi håller oss till ämnena när det gäller detta forum, annars är det nog lätt att det uppstår kontroverser som "drar iväg" åt fel håll. Detta är min personliga erfarenhet att när folk övergår från faktamässiga diskussioner till åsiktsdiskussioner, då blir det lätt missuppfattningar och oegentligheter som uppstår.
Detta är ytterligare ett skäl till att det är viktigt att hålla sig till fakta i en diskussion.

MVH Jan Göran / SM7TKD
 
Jag håller med Tommy, nåt måste göras,
det blir roligare att öppna ham.se utan att behöva se pudlarna bjäbba.
Majoriteten är nog inte intresserade av vad som skrivs och vill inte heller se att detta pågår i ett forum som ham.se.
Problemet nu är att ingen ger upp, bjäbbet fortsätter och till varje pris måste man ge tillbaka - vilket säger mer om dessa pudlars beskaffenhet än om forumets möjligheter.

Andra non-ham forum har t.ex regeln att vid nyregistrering måste visa fylla i sitt fulla namn och godkänna att det visas i varje inlägg, denna regeln tror jag inte fungerar på de individer som bjäbbas på ham.se. Då blir det till att att införa enskilda moderatorer på delar av forumet?, målet för moderatorn är väl by-default att mota bort de nya/kända pudlar i grind och hålla nivån acceptabel.

/NCL
 
Hur kan NCL hålla med Göran? NCL borde läsa igenom Göran´s inlägg en gång till och sedan fundera över sitt ordval. Man blir inte betraktad som seriös i HAM.se om man kallar dem man inte tycker om för "pudlar". Vad skall man, i sammanhanget, kalla NCL? Fort-hund från Bodens fästning kanske?

De som inte tycker om censur av den typ NCL och andra står för kan med förtroende använda www.radioshack.se

Hasse DLZ
 
Back
Top