Ett framtida scenario?

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
PTS meddelar att benämningarna amatörradiotrafik och amatörradiosändare kommer att upphöra som definitioner per den 31 dec 2017.

Myndigheten avser att under 2016 ta fram ett från undantagsföreskrifterna fristående regelverk med betydligt högre kompetenskrav än de nuvarande. Frekvenserna upplåts åt den som anser sig ha behov av att utnyttja de av ITU fastställda amatörradiobanden för radiotekniska experimentsändning och vågutbredningsstudier. Tidsbegränsade högeffekttillstånd upp till maximalt 10 kW PEP kan medges efter särskild prövning i det enskilda fallet. Genom att ställa relevanta kunskapskrav på användaren och tekniska krav på sändarutrustningens spektrumrenhet bedöms den nya verksamheten bli ett ointressant alternativ till privatradio. Antalet användare bedöms minska kraftigt vilket betyder minskad risk förs s.k. skadlig störning på andra radiotjänster.

En årlig tillståndsavgift finansierar en halvtidstjänst på myndigheten för tillsyn av att regelverket efterlevs samt arbetet för att säkra rätten till störningsfri mottagning för användarna. Proven för att visa tillräcklig kompetens i ellära, radioteknik och regelverk sker i PTS regi som lägger ut provförrättning på uppdrag till t ex teknisk högskola eller motsvarande lärosäten som står under Skolinspektionens tillsyn.

PTS bedömer att förändringarna stämmer väl överens med definitionen av den verksamhet som amatörbanden är avsedd för så som den f n beskrivs i ITU-RR och inte innebär några negativa konsekvenser.
 
"Eja vore vi där..."

För ev. fåvitska läsare kan meddelas att "Eja" utgör en ålderdomlig interjektion vilken inleder en "önskesats".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Vore intressant att få ta del av, länk till, det dokument från PTS som du läst Bengt!
 
Läs gärna rubriken.
Inlägget utgör en form av önskan om en framtida utveckling.

När det gäller framtida certifiering under en sådan regim så är min mening att de kompetenskrav som behöver ställas för utövandet av en sådan radiotjänst är sådana att varken de tidigare eller de nuvarande examinationerna skulle vara tillfyllest.

Detta skulle innebära en "generalreset" av svensk amatörradio med omprov för alla som fortsatt vill ha ett certifikat, helt analogt med det som Kungl. Telegrafstyrelsen gjorde 1947.

Det skulle alltså gälla att "gilla läget" eller annars gå tillbaka till 27 MHz.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja det är läst, man kan även uttrycka en önskan att du läser inledande inlägg.

Detta inleds med :
"PTS meddelar att benämningarna amatörradiotrafik och amatörradiosändare kommer att upphöra som definitioner per den 31 dec 2017."

Detta tolkar jag som en utsaga från PTS, om inte bör det uttryckas mer tydligt att det endast är en spekulation av T.S
Titeln utesluter inte på något sätt att inlägget inte är baserat på ett verkligt "arbetsdokument" från PTS.
 
Det borde med all tydlighet ha framgått av den frågeteckenförsedda rubriken att det är ett tänkt scenario snarare än ett citat av ett dokument från PTS. Inte nödvändigtvis ett önsketänkande utan snarare en möjlig framtida utveckling sett med PTS ögon.

Amatörradion avreglerades i början av 1990-talet och pga av en miss i Lagen om elektronisk kommunikation så förlorade PTS tillsynsansvaret. Amatörradion hängde i luften fram tills LEK reviderades den 1 juli 2011 och PTS åter fick utpekat ansvar för amatörradio. Det är också anledningen till att PTS börjat utöva tillsyn igen, bl a när det gäller certifieringsprocessen som diskuteras i annan tråd.

Jag tycker det kan vara intressant att se på hur våra möjligheter kan komma att påverkas eller förändras framöver. Varken vi vill eller ej så har vi hamnat i en märklig situation där skillnaden mellan privatradio och amatörradio är mycket marginell om vi ser till hur amatörbanden används i praktiken och för vilken sorts trafik. Den stora skillnaden är att i amatörradiofallet så är det operatören som provas medan det i privatradiofallet är radioapparaten som skall uppfylla vissa krav. Kanske borde amatörradio gå samma väg som privatradio dvs att det är apparaterna som provas och i övrigt är det fritt fram.

Det inledande inlägget skall alltså ses som en av många möjliga framtidsscenarion som mycket väl kan inträffa i verkligheten. För min del tycker jag det vore en sund utveckling då vi i utbyte mot att uppvisa relevanta kunskaper skulle kunna fortsätta åtnjuta stora privilegier och ev också få använda hög effekt upp till t ex 10 kW samt att en tillståndsavgift skulle förbättra möjligheterna för PTS att skydda vår verksamhet från skadlig störning från elektriska och elektroniska apparater.

Om PTS hade skrivit det jag skrivit så hade jag inte blivit förvånad. Ty i sak är det väl inte en orimlig utveckling om man ser på saken från ett helikopterperspektiv helt förutsättningslöst utan personliga intressen?
 
Tack för förtydligandet.

Tack för att du tackade å mina vägnar.

Bra förtydligande Bengt! För mig så är utesluter tyvärr "Ett framtida scenario?" inte uttydningen
att du baserade ditt resonomanget utifrån ett faktiskt PTS dockument.
 
Last edited:
Tack tack KBW. Det visade ju då att det tänkta scenariot på intet vis var otänkbart i dina ögon då du defacto inte misstänkte att det bara var tänkt även om det tänkta nu hamnade på pränt.

Men visst vore det väl bra om PTS styrde upp amatörradion 10 dB eller mer?

Kan det finnas några argument för att en sådan tänkt utveckling är skadlig för amatörradiohobbyn så som den f n definieras i ITU-RR och i PTS Föreskrifter?
 
Ja, en anpassning till de krav på kunskap som gäller internationellt är nog vettigt.

PTS verkar ju även röra sig i den riktningen, och antagligen kommer de nog behöva återinföra en avgift för att hantera oss.

Däremot så vill jag nog ha kvar begreppet radioamatör/amatörradio för de som faktiskt har klarat av ett vettigt kunskapsprov.
Dessa ska utöva hobbyn på ett ansvarsfullt sätt och även förvalta vår historia genom att t.ex lära sig telegrafi.
 
Back
Top