Eualia III

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Vi som håller på med riktig radio måste vara försiktiga med tunga lyft och skona ryggen Gamla radioapparater kräver ofta service och transporten från museet till elektronikverkstaden går över en gräsmatta. Tidigare har rullebör (skottkärra) använts men med vissa svårighetet inomhus. Har man många apparater som skall hållas i drift krävs ständig service. Alltid är det något som krånglar.

Därför har en åkdonet Eualia III konstruerats. Ett mindre rullbord har försetts med luftgummihjul och höjden anpassats till apparatborden i museet och labbordet.

8082753B-CF29-4140-AC69-51045146EBDE.jpeg
Här har ett mindre båtankare lastats för premiärturen över gräsmattan. För längre mobila radioutflykter kan den kopplas till åkgräsklipparen men där går nog gränsen. I alla fall för mig.

Rullbordets ben med bef små klena hjul borttagna går igenom underredet i fyrkantiga hål så ingen ytterligare fixering behövs. Underredet består av några 28x120 trallbrädor.

En Eualia III bör definitivt finnas i varje radiohem.
 
"Mobilkörandet" har nått nya höjder... :)

Ja, jag kan för min inre syn se de sista entusiasterna med sina rollatorer och påkopplade Eualia III vagnar dra till skogs för att köra portabelt med rörbestyckade stationer från WWII-tiden och stort 12 V bilbatteri till motoromformarna.
 
Ja, jag kan för min inre syn se de sista entusiasterna med sina rollatorer och påkopplade Eualia III vagnar dra till skogs för att köra portabelt med rörbestyckade stationer från WWII-tiden och stort 12 V bilbatteri till motoromformarna.

De scener som utspelade sig i skogarna i SM5L under portabeltesten 1963 när SM5BF(SK) släpade ut en BRT-400
och SM5CHH hade med sig denna imponerande samling radiostationer+ett 3 kVA elverk:

1684773559762.png

hade jag inte haft ett dugg emot att ha bevittnat, i synnerhet när man beaktar vad en AR88 och EK10 väger.


1684773797629.png

Amatörerna åt nog mer spenat förr...
 
Last edited:
Charmigt!
Tyvärr är min gräsmatta numera så bucklig efter framfart av vildsvin och grävlingar, att det nog blir fråga om att lasta repobjekten i traktorskopan för förflyttning mellan olika lokaler, små hjul klarar inte riktigt ojämnheterna...
 
225px-RoderickSpode.jpg

Den som vet vad denne rollfigur har för koppling till
Bertie Wooster och Eulalie får en "guldstjärna"....
 
Last edited:
Med tanke på Bertie Wooster skulle jag gissa på att det hänger ihop med PG Woodhouse.
 
Roderick Spode, alias lord Sidcup. Han leder en mysko politisk gruppering, the Blackshirts (eller "Blackshorts", kanske?), och driver i hemlighet en affär för damunderkläder, vilka han själv designar. Affären heter "Eulalie".
 
Apparater i "Formschönes Stahlblechgehäuse" krävde sin man.
RoNna var rätt stort så det kunde också bli rejäla resor.

Fanns du på Ror i Sundsvall eller på någon "fältgrupp"?
Undrar en annan "gammal Televerkare", Rom Öa och RHk.
 
Last edited:
Eulalia skulle det vara och inte Eualia som jag skrev. Men nu ser jag att Eulalia III redan är upptaget sedan 1957 så jag får kanske ändra nummerplåten till Eulalia IV.


Ett antal tunga radioåbäken har nu flyttats från hyllor och bord. Det var en väl investerad snickartimma med sticksågen att bygga Eulalia IV. Senaste bygget i den stilen var på 50-talet men då använde vi barnvagnshjul och linstyrning på lådbilarna.

Om rullbordet lyfts av och en pinnastol på underredet monteras så kan man kanske ge sig ut i trafiken? Gäller bara att finna någon välvillig filur som kan putta på eller så får det bli en high tech modell med elmotor och batteri. Eldrift ligger ju i tiden i denna klimatbluffens tecken.

Kan höra hur normalt folk skulle reagera -Är du en sån där konstig radioamatör?
 
Lite mer praktisk "Åsa-Nisse kunskap"

- Var är de tidiga Åsa-Nisse filmerna inspelade, alltså var fanns filmernas Knohult med omgivningar?
- Vad finns i dag där Sjökvists lanthandel låg i filmerna?

1684832586007.png
 
Last edited:
Apparater i "Formschönes Stahlblechgehäuse" krävde sin man.
RoNna var rätt stort så det kunde också bli rejäla resor.

Fanns du på Ror i Sundsvall eller på någon "fältgrupp"?
Undrar en annan "gammal Televerkare", Rom Öa och RHk.
RFK
 
Organisationen före 1975, med "Radio-Fjärrnätskontoren".

Försöker komma ihåg vem som var radiodirektör i Nedre Norra när jag började,
kan ha varit Erik Bylund.
Jag hade åtskillig kontakt med Lennart Gillgren och Erik Hemmingsson medan jag jobbade med
kustradions tekniska rationalisering.
 
Lite mer praktisk "Åsa-Nisse kunskap"

- Var är de tidiga Åsa-Nisse filmerna inspelade, alltså var fanns filmernas Knohult med omgivningar?
- Vad finns i dag där Sjökvists lanthandel låg i filmerna?

View attachment 9958
Det enda jag vet är att "järnvägsscener" spelades in på Hässelby station väster om Stockholm. Min pappa jobbade på stationen. Det gick åt många människor när det togs scener inifrån vagnarna och de skulle skaka som om de rullade på spåret. Det var mycket populärt ställe i filmbranscen och många olika skyltar har hängt på stationshuset. Bland andra var Ingmar Bergman där och spelade in "Musik i mörker". I den kan man se min pappa i en inte obetydlig statistroll när han står på loket och ropar på huvudpersonen att akta sig.
Hässelby - Spånga tror jag var den sista sträckan med ånglok i Sverige. Jag minns när konduktören kom och tände gaslyktorna i vagnarna. Ibland fick jag åka med i loket fram och tillbaka till Spånga.
Det var roligare förr.
 
Det var mycket riktigt klart roligare förr.

Ledtrådar:

Tätort norr om Stockholm
SM5IQ
 
Jag undrar när "förr" tog slut. Det var rätt roligt att se turister eller andra stockholmsbesökare begapa vissa av tågsätten på Roslagsbanan ännu in i sent 80-tal. Då gick fortfarande vagnar med öppna ändplattformar i ordinarie trafik. Konduktörerna var inte alltid så entusiastiska, eftersom det var svårt att visera och sälja biljetter utomhus under tågets gång, när vinden ville ta pengarna (eller biljetterna).
 
Organisationen före 1975, med "Radio-Fjärrnätskontoren".

Försöker komma ihåg vem som var radiodirektör i Nedre Norra när jag började,
kan ha varit Erik Bylund.
Jag hade åtskillig kontakt med Lennart Gillgren och Erik Hemmingsson medan jag jobbade med
kustradions tekniska rationalisering.
100% rätt. Alla dessa har gått ur tiden nu. Lennart G var min chef.
 
Back
Top