Eualia III

Jag undrar när "förr" tog slut. Det var rätt roligt att se turister eller andra stockholmsbesökare begapa vissa av tågsätten på Roslagsbanan ännu in i sent 80-tal. Då gick fortfarande vagnar med öppna ändplattformar i ordinarie trafik. Konduktörerna var inte alltid så entusiastiska, eftersom det var svårt att visera och sälja biljetter utomhus under tågets gång, när vinden ville ta pengarna (eller biljetterna).
Förr var under förra århundradet. Då en annan slet för brödfödan :cool:
 
Jag minns fortfarande de bruna vagnarna...

När jag var nyinflyttad i början av 80-talet åkte jag med Roslagsbanan i något ärende en vinter
och det var ett sådant tågsätt med öppna plattformar.

Kallt blev det...
100% rätt. Alla dessa har gått ur tiden nu. Lennart G var min chef.

Då bör du ha träffat på Lasse Öberg som höll på med fartygsradio och RMS på Midlanda.
Vi håller fortfarande kontakten.
 
Täby - Vallentuna var platser som hyste inspelningar och med Knohults-QTH. Annars så finns det ett äkta Knohult i småland..

/Sven.
 
Roslagsbanans vagnar var SJ-bruna till 1972, ungefär, sedan fick de en rätt elegant mörgkrön färg. Tyvärr blev de SJ-bruna nåt år efter varje ommålning pga dammet från bromsblocken (gjutjärn)... De vagnar som hade teakkorg hade ju sin fina lyster också bara nåt år, men efter en revision såg de verkligen fina ut.
 
Täby - Vallentuna var platser som hyste inspelningar och med Knohults-QTH. Annars så finns det ett äkta Knohult i småland
Inspelningsplatserna och ateljéerna låg i Skarpäng söder om Tåby Kyrkby.
Sjökvists lanthandel låg där nu en ICA-butik finns.

XYL:s syster bor i Skarpäng, och vi har klivit av buss 610 vid Rösjövägen många gånger,
dock utan att ha sett varken Nisse, Klabbarparn eller Sjökvist...
 
Jag minns fortfarande de bruna vagnarna...

När jag var nyinflyttad i början av 80-talet åkte jag med Roslagsbanan i något ärende en vinter
och det var ett sådant tågsätt med öppna plattformar.
Nu triggade du minnen hos mig med. Bodde i Hägernäs några månader innan jag fick en lägenhet i Vasasten. Roslagsbanan var en slags tidsresa men ack så bra. Var på krogrunda en helgkväll och det fick duga med nattbuss hem. Buss-j-n från Odenplan körde trots att jag bankade på dörren vid föraren. Den natten tog det fyra timmar att ta sig hem.
 
Jobbade på Åkerbygaraget en del. 610 har man ju kört några varv... likaså de rätt hemska nattlinjerna 690 och 691, men att köra ifrån folk nattetid tillhör inte god ton hos riktiga bussförare, en sån kollega skäms man för.
 
En Eualia III bör definitivt finnas i varje radiohem.
Min Swan 500c + nätdel + 230-115VAC trafo väger tillsammans ca 33kg.
Självklart behöver jag en "Eulalia N" för att flytta åbäket från snickerboa till altan när det gäller.
Min rullebör är väldigt "svajig"
 
Back
Top