EUMM i Georgien

SA6APZ

Well-Known Member
EUMM bevakar gränsen mellan Georgien och utbrytarrepubliken Sydossetien. Kolla in deras antenner. Hur fungerar deras radiosystem tro? Vilka frekvenser? Vilka trafiksätt? Krypterat?

Bilden tog jag i juni vid en större bensinstation i närheten av Gori (Stalins födelsestad)
 

Attachments

  • DSC_0254.jpg
    DSC_0254.jpg
    93,5 KB · Views: 197
Det är HF av fabrikat Barrett, från Australien,
och man brukar använda NVIS-utbredning.

Dessa är mycket vanliga inom FN och besläktade organisationer.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Förmodligen vertikal dipole i transportläge.

Förmodligen är det snarare normalt en kort vertikalpinne med avstämning i botten, kanske 2,5 m lång. Med hjälp av ett tillbehör och tillhörande extra spröt så förlängs antennen samtidigt som den monteras som på bilden med ett visst minimiavstånd mellan taket och sprötet och blir på så sätt en antenn för NVIS-utberedning.

Jag skulle tro att detta fungerar bra på låga frekvenser och vill man köra på högre frekvenser får man ta bort NVIS-delarna.
 
Last edited:
FN kör för det mesta med CODAN prylar.
HF Mobile Antenna Codan 9350 | NVIS

För det mesta är det prylar som kan autmagiskt hitta den bästa frekvensen/frekvensbandet utifrån tilldelade frekvenser enligt TA (technical agreement) med värdlandet. Som alla bristfälliga antennsystem så kompenserar man för detta med lite mer effekt och lite mer frekvensfriheter än radioamatörer.

Du kan i princip få till en motsvarande lösning med IC-7k, AH-4 och AH-2B, fast du får välja frekvensband manuellt.

Hoppas att du fick ut något vettigt av mitt inlägg...

73 de Kai
 
NVIS bestäms av det fältmässiga operationsområdet- området i vilket man vill ha säkra förbindelser och här rör det sig om HF, så vertikal dipole är nog inte fel. Georgien är ett relativt litet land.
 
Tack för informationen! Det gav mig lite googla vidare på i alla fall. Antar att frekvenser, uppgifter om ev. kryptering osv. knappast är offentliga...
 
Frekvenser brukar regleras i ett så kallat Technical Agreement (TA), där värdlandets telemyndigheter i regel tilldelar ett antal frekvenser till nyttjaren. Det är inte en fråga om frekvenshopp i sig, utan att utrustningen väljer den mest optimala frekvensen utifrån rådande vågutbredning mm. Har för mig att det är någon form av subtonsbaserad identifiering mellan stationer. Säkerställer dessutom frekvenslåsning mellan stationer, så att SSB-ovana inte börjar pilla med en RIT.

Kryptering brukar INTE finnas på den här typen av burkar. TA brukar förbjuda detta. I alla fall för kommunikation inom värdlandet. Sen kan det ju finnas annan utrustning som är krypterad.

Faktum är att för kommersiella leverantörer brukar krypteringsmetoden vara publik. Dock inte krypronycklar/signalskyddsnycklar i sig.

Exempel är TETRA, där det finns en "default"-nyckel i alla TETRA system. Man måste specificera att man vill ha en egen nyckel till TETRA, annars blir det en generell, dvs. ingen "privat" nyckel.

Nåja, Google-Fu brukar kunna reda ut detta för olika utrustningar.

73 de Kai



Tack för informationen! Det gav mig lite googla vidare på i alla fall. Antar att frekvenser, uppgifter om ev. kryptering osv. knappast är offentliga...
 
Det är HF av fabrikat Barrett, från Australien,
och man brukar använda NVIS-utbredning.

Dessa är mycket vanliga inom FN och besläktade organisationer.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Hur mycket information sitter du på egentligen Karl-Arne?
Jag är imponerad av att du alltid har svar på såna här frågor! :)
// Åke
 
Jag har ett yrkesliv snart bakom mig inom och i närheten av HF-området.
Branschen är rätt liten, så det är inte övermänskligt att ha koll på vad som händer.

Dessutom är jag med och arrangerar de nordiska HF-konferenserna vart tredje år, och dit brukar "buskradiofirmorna" från Australien, Q-Mac, Codan och Barrett komma.

Det är alltid trevligt att träffa branschfolk från "down-under". De är pratglada och bjuder dessutom gärna på öl.

När det gäller identifieringen mellan stationerna används inte sub-toner, utan ett speciellt selektivanrop med FSK-signalering som är en delmängd av ITU-R M.493 DSC-standarden. Man kan dock mäta frekvensfelet mellan stationerna så att RIT inte behöver användas.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
NVIS och VERTIKAL

NVIS bestäms av det fältmässiga operationsområdet- området i vilket man vill ha säkra förbindelser och här rör det sig om HF, så vertikal dipole är nog inte fel. Georgien är ett relativt litet land.

Jag tror inte det är lämpligt med en vertikal dipole eller liknande för NVIS på HF. Meningen är ju att antennen skall träffa ionosfären "rakt upp" så att strålningen reflekteras "rakt ner" med spridning. Detta för att uppnå täckning inom ett "närområde".

En horisontellt polariserad antenn är lämplig för detta ändamål.

När det gäller polarisering från ett fordon finns inte så mycket att göra. Man får helt enkelt "spela med dom kort man blivit tilldelad".
Ibland ser man att en vertikal "whip" böjts över fordonets tak för att åstakomma bättre NVIS-förbindelse.

73
Bengt SM6APQ
 
Utanför DanDong såg jag häromdagen gröna bilar med liknande antenner. Gillade inte kameror.
73de
SM4ANQ
 
Jag undrar verkligen om NVIS fungerar bättre bara för att antennen är vikt över fordonet. Har för mig att vi i grönt och blått gör det mest för att HF-antennerna är så himla jobbiga när man kör runt i tredje världen och drar ner elledningar och annat jox som hänger lite ostrukturerat i stolpar och i byggnader.

Plus att soldaten är ju lat och orkar inte resa den nedvikta antennen.

73 de Kai

PS: Tack för korrektionen om subtonerna. Det är alltså någon form av selektivanropssystem. Överför den FQ-info, eller är frekvenserna förprogrammerade?
 
Jag undrar verkligen om NVIS fungerar bättre bara för att antennen är vikt över fordonet. Har för mig att vi i grönt och blått gör det mest för att HF-antennerna är så himla jobbiga när man kör runt i tredje världen och drar ner elledningar och annat jox som hänger lite ostrukturerat i stolpar och i byggnader.

Jag har för mig att CODAN rekommenderade att whip-antennen skulle böjas över fordonets tak för förbättra strålningen rakt upp.

Malcolm, har du några kommentarer till mitt inlägg om horisontell polarisering för att åstakomma NVIS?

73
Bengt SM6APQ
 
NVIS och VERTIKAL

Malcolm de APQ
Hej du har skrivit:
NVIS bestäms av det fältmässiga operationsområdet- området i vilket man vill ha säkra förbindelser och här rör det sig om HF, så vertikal dipole är nog inte fel. Georgien är ett relativt litet land.


På ett annat ställe har du skrivit:
1 - 3 MHz har avsevärd markvågsutbredning till gagn för NVIS.


FEL!
Jag är av motsatt uppfattning. NVIS förbindelser alstras av en en horisontell dipol som avger horisontell polariserad radiering "rakt uppåt" för att kunna "dimpa ner" inom ett närområde kanske 300 km i diameter under dagtid.
AOM har ju skrivit fakta om detta i samma tråd!

I en annan - eller samma tråd - som handlar om loop-antenner säger du att det var mycket "hysch hysch" om detta. Konstigt!

Televerket (radio) prenumererade på ett antal tidskrifter som handlade om elektronok och radio i synnerhet. En av dem - jag tror den hette "ELECTRONIC" beskrev hur Special Forces i Vietnam använde sig av loop-antenner för att kommunicera från en "djungelglänta" till en annan kanske belägen bara 10 km bort med hjälp av loopantenner och då NVIS-kontakter.
Även i en handbok för US Marine från femtiotalet finns beskrivningar på dylika antenner och kommunikationsmetoder.

Under mina år i Afrika hade jag nöjet att träffa radiopersonal från SADF - South African Defence Force och deras Supplier of Radio Equipment - Racal South Africa i Pretoria.
Dom beskrev i detalj hur man använt NVIS QSO med loop-antenner i Angola och Nambia sedan slutet av 60-talet.
Så varför detta "hysch hysch"?

Jag förväntar mig en kommentar Malcolm, vem du nu är(?)!

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
"Jag förväntar mig en kommentar Malcolm, vem du nu är(?)!"

Malcom har tyvärr lämnat oss !
 
Back
Top