Experiment med 80m Delta Loop

SM6WET

Well-Known Member
Antenner finns det många men efter en liten expedition tillsammans med SM6XMY och M3SDE till ZK1 så har jag velat prova en Delta Loop på 80m på hemmaplan.

Kan liknas med Quad som också är en loop men med 3 hörn (helst) istället för 4.

Gjorde en i helgen (Första helgen i Augusti 2005). Och den gick som den. Kostnad ca 100 spänn.

Material:
83m 1mm² FK kabel
3 isolatorer
Sockerbit
El-Tejp
Ca 100m snöre
+bandkabel

Kostnad strax över 100ing (undantaget bandkabel)

Gjorde varje sida ca 27.6 meter långa och byggde den som en pyramid med spets upp. Det går även att göra precis tvärt om (För det gjorde vi på ZK1 och körde flera EU-stationer på 80m).
Det är bra om man kan få den så trekantig som möjligt men då jag inte kunde få upp den mer än 23m över backen så fick jag korta av de vertikala benen något och förlänga den horizontella för att inte antennen skulle slå i backen.
Bandkabeln väger ju också en del så antennen "saggar" lite vid matningspunkten.
Matade med bandkabel 1/3 del upp på ena av vertikala benen.
Tuner:MFJ-981 3KW Versa Tuner IV

Resultat:

160m: Svår att stämma av.

80m: Antennen gick som tåget på 80m, inte något för lokala QSOn pga den låga strålningsvinkeln men jag hörde några SM2 och SM3or.
Kom igenom varje Pile-up på 80m under kvällen vid 1a till 3e callet.
Fick Grekland och Canada som nya länder i loggen. Hade nog gått att köra mer nytt men det var fullt med Europeér på eftersom det var European HF Championships

40m: Gick sådär faktiskt......... Hörde bara Europeér men kan ju bero på EU HF Champs...

30m: Kanon antenn, Fick Pile från Japaneser och UA0or, ET3TK kördes på första rop i en jättepile.

20m: Testade inte så mycket men körde det jag provade på.

17m: Enda stationen jag hörde var ET3TK i Etiopien, kunde höra att han hade en stor pile-up för han hade snabb rate men kunde inte höra en enda station i Europa. Gjorde ett call och fick "SM6WET 5nn ".

15: Precis samma som för 17m, tom samma station men denna gången frågade han mig om vad jag körde för grejjer för jag var så stark. (FT-847, Deltaloopen för 80m o ca 100W)

12m: Inga stationer att prova mot.

10m: Inga stationer att prova mot.

6m: Stämde av fint, konstigt.... Min tuner ska bara klara 1,6-30 MHz men stämde av antennen till perfekt SWR på 50MHz med. Tyvärr hörde jag inga stationer så jag kunde inte få reda på hur den egentligen fungerade på 6m.

Har inte provat 2m o 70cents än.

Antennen sitter uppe än och vidare experiment kommer att avrapporteras.
Just nu funderar jag på hur jag ska placera den som bäst för att kunna göra en reflektor HI HI.

73 de Magnus SM6WET / 8S6T
 
Exakt samma meddelande ordagrant men med den skillnaden att det var undertecknat Holmström på SM5WPT's hemsida fanns att läsa idag. Det är bedrövligt att dom fortsätter att själa originalinlägg och förfalska undertecknad signatur. Bedrövligt att sådant får fortsätta. Administratorer på nämnda forum, är SM5WPT, SM6WXA, SM6WXL.
 
sm7vvg said:
Exakt samma meddelande ordagrant men med den skillnaden att det var undertecknat Holmström på SM5WPT's hemsida.
Klipp ----

är SM5WPT, SM6WXA, SM6WXL.

Slut Klipp ---

Snälla URL Till orginal Text Tackar i förhand

73 De SM6XNO
 
sm6xno said:
Snälla URL Till orginal Text Tackar i förhand

73 De SM6XNO

Om du flyttar dina ögon bara nåon decimeter ovanför ditt eget inlägg så hittar du originalet skrivet av SM6WET.

Förfalskningen som är gjord på SM5WPTs forum QTC sewr ut så här:

Holmström
SILVER MÄSTARE ADMIN
Blev medlem: 02 Mars 2005
Inlägg: 55

Items
Skrivet: Ons Aug 10, 2005 9:46 am Rubrik: Delta loop.

Material:
83m 1mm² FK kabel
3 isolatorer
Sockerbit
El-Tejp
Ca 100m snöre
+bandkabel

Kostnad strax över 100ing (undantaget bandkabel)

Gjorde varje sida ca 27.6 meter långa och byggde den som en pyramid med spets upp. Det går även att göra precis tvärt om.
Det är bra om man kan få den så trekantig som möjligt men då jag inte kunde få upp den mer än 23m över backen så fick jag korta av de vertikala benen något och förlänga den horizontella för att inte antennen skulle slå i backen.
Bandkabeln väger ju också en del så antennen "saggar" lite vid matningspunkten.
Matade med bandkabel 1/3 del upp på ena av vertikala benen.
Tuner:MFJ-981 3KW Versa Tuner IV

Resultat:

160m: Svår att stämma av.

80m: Antennen gick som tåget på 80m, inte något för lokala QSOn pga den låga strålningsvinkeln men jag hörde några SM2 och SM3or.
Kom igenom varje Pile-up på 80m under kvällen vid 1a till 3e callet.
Fick Grekland och Canada som nya länder i loggen. Hade nog gått att köra mer nytt men det var fullt med Europeér på eftersom det var European HF Championships

40m: Gick sådär faktiskt......... Hörde bara Europeér men kan ju bero på EU HF Champs...

30m: Kanon antenn, Fick Pile från Japaneser och UA0or, ET3TK kördes på första rop i en jättepile.

20m: Testade inte så mycket men körde det jag provade på.

Holmström

_______________________________________

Som du ser är vitala delar av originalinlägget raderade. Dessutom är texten undertecknad med "Holmström" förespeglande att det skulle vara någon annan än SM6WET som är författare. Ett klart upphovsbrott.

Hasse DLZ :D
 
Vem Förfalskar vem ???
Faktum är att sm6wet var med min goda vän sm6xmy, m3sde på ZK1 Expedition.
Detta var inte med i (Orginal utgåvan) Dessutom finns inte (Orginal Texten) kvar på

http://www.phpbbplanet.com/forum/index.php?mforum=radio
I alla fall kan jag inte hitta det.
Jag hade tänkt se vilken av inläggen som var skriven i RealTid.
Jag vill bara att ta det lungt INNAN ni uttalar ditto Uttalande.
Oavset ven som Kopierar vems inlägg i annat forum är det en mycket dålig stil.
Titta Här

http://www.qrz.com/sm6wet

Tack.

Ps. Jag hittade SM5WPT Hemsida och efter sökning hittade jag även detta Forum.
(Ett Tips till SM5WPT är att lägga länk som snabblänk till vänster Mycket lättare att hitta
dit Forum) Men inte Inlägg 55 Sorry. Ds.

Vi hörs på banden mellan alla QRM Och QRN (Och alla Jä***** Hissar :)
73 De SM6XNO
 
Last edited:
Förlåt !!!! Jag har missuppfattat ALLT !! Jag fick för mig att det var Sm6wet Som kopierat
från SM5WPT Forum. Men det var här ifrån till SM5WPT Forum !!
Denna Holmström !!!! Sorry For you !! Kan du inte göra egna expriment och skriva om dem ??
Sorry !!

Igen Förlåt en felande yngling De SM6XNO
 
Jag ber alla om ursäkt för de inlägg jag gjort i denna tråd. Tråkigheter av detta slag hör hemma på en helt annan plats :) :rolleyes: . Det kan dock vara av intresse att visa hur man på sina håll förfalskar andras inlägg. Iom detta drar jag mig så sakta tillbaka till egna jaktmarker :D :D .

Hasse DLZ


På SM5WPT QTC Forum har man arbetat mycket febrilt under kvällen. Mao sopat undan alla spår efter de förfalskningar som gjorts.

Likt små barn kan de dock inte helt avsluta sitt förfalskande utan jublar och skrattar med denna text:
(naturligtvis använder de aka. Förfalskare vill ogärna tala om vilka de är)

Holmström
SILVER MÄSTARE ADMIN

Blev medlem: 02 Mars 2005
Inlägg: 54

Items
Skrivet: Ons Aug 10, 2005 8:49 pm Rubrik: GJORDE EN TEST!!!!!!!

Det tog ej lång tid förrän min test gav resultat. Tack för den!

Holmström



kråkan

Blev medlem: 29 Juli 2005
Inlägg: 3

Items
Skrivet: Ons Aug 10, 2005 9:03 pm Rubrik:

Jävligt bra gjort, kunde inte gjort det bättre själv

KRÅKAN
 
Last edited:
sm7vvg said:
Administratorer på nämnda forum, är SM5WPT, SM6WXA, SM6WXL.
Admin på detta forum BÖR (Skall) titta i det inlägg skrivigt av
Holmström, kråkan. Som Admin kan man se IP och blockera denna IP.
Jag själv har jobbat med phpbb och VET detta ! Alltså upp till bevis om detta forum
är seriöst eller inte.
När man går in på detta forum får man lätt en känsla av lek i sandlåda mentalitet och hör inte hemma i en vuxen AmatörRadio baserad disussions forum.

Mvh SM6XNO
 
Jag har upptäckt att någon som kallar sig Holmström på QTC Forum, ägt av SM5WPT och SM6WXA, stulit min originaltext som handlar om mina erfarenheter med en Delta-Loop, inte nog med det, dessutom har man förfalskat den så att det ser ut som om denne Holmström är ursprungsförfattaren.

Det snackas mycket av personerna på QTC Forum om textstölder men det här tilltaget kan jämföras med att man stjäl manuset till en bok någon skrivit och sen ger ut den i eget namn.

Jag ser mig nu nödgad att använda följande tillägg till alla framtida inlägg skrivna av mig: Min text får fritt kopieras förutsatt att det klart framgår vem som är författaren - SM6WET.

Skärmdump finns ifall AKA "Holmström" skulle ändra sig och radera, ursäkt är på sin plats.

73 de Magnus
 
Jaha, det verkar finnas knäppgökar både här och där.
Vad jag sitter och funderar över just nu är syftet !
Och fattar inte jag det och ingen annan är deras agerande verkningslöst.
 
Back
Top