Experimentlusta att bygga antenn

bastuper

Well-Known Member
Jag börjar fundera på att bygga mig en antenn, det bästa bygge jag gör just nu är en som kan användas för DXing på AM bandet d.v.s. ca 500-1600 Khz (antagligen rätt enhet?) för vanlig rundradio.

Nån som har tips, det räcker kanske med en RG som är isolerad så pass tillräckligt att man kan linda den utmed en stege fastsatt i väggen.

Jag har tyvärr inte några apparater än för att kunna utforska amatörbanden men jag ska se om jag inte lyckas håva in nått på tradera kanske.

Men oavsett om jag har apparat eller ej så verkar ju en 2m antenn inte särskilt svårt.

Nån som har bra tips och råd i vilken tråd-ände man ska börja?

Du får flera bra tips på din egen tråd http://www.ham.se/nyboerjare/12715-antenn-foer-am-rundradio.html

Det finns alltid personer som har eget intresse i att få det där med antenner att verka oöverstigligt komplicerat. Det är komplicerat att beräkna prestanda och beteende på oprövade antenner och att få en totalt optimal konstruktion.

Om du bara läser på lite om grundkonstruktioner och förstår vad som är vad av trådarna och pinnarna så finns det goda chanser att få till alla antenner du behöver. Lite händighet och ett byggvaruhus är ungefär det som behövs.

Själv har jag byggt trådantenner av elinstallationskabel (enkelledande 2,5 kvadrat) och en finfin 2m GP-antenn av aluminiumrör och en dörrstopp av gummi. Kostnaden är en bråkdel av vad det kostar att köpa samma trådhärva som färdig antenn.

Ett av mina första QSOn var med en nyköpt loppis-radio och några meter kopplingstråd ut till körsbärsträdet. Rumänien och Tyskland gick det att köra tillräckligt bra. Men det kan alltid göras bättre.

Vilken ände du ska börja med? -Bestäm vad du vill börja lyssna/sända på för frekvensband.

Jo du har rätt i det du säger, jag läste boken igår just om antenner och med hjälp av boken och detta forum så ska jag nog kunna få ihop nått enkelt.

Jag tänkte mig en RG kanske som träs igenom en stege som är fastskruvad i väggen, då tror jag att jag får en hyvsad mottagning.

Jag blir lite nyfiken på det du funderar om med stegen. Berätta gärna mer om det. Med "RG" menar du en koaxialkabel eller?

Ett gammalt trähus från -25 med stege fastsatt i väggen, dock är själva stegen några dm utanför väggen ändå, om man kunde dra kabeln utefter stegen - eller hellre via husväggen upp på taket och som sagt RG kabel, finns ett antal, där får man väl ta sig en titt på vilken man verkligen ska väjla.

Back