Externa tillbehör

Hej,
jag är nybörjare trots att jag har haft min anropssignal i 4år.
Har inte kört radio på över två år, flyttat från villa till lägenhet:(. Får se om det finns möjligheter att bedriva radiokomunikation från lägenheten. Inte lätt med val av antenner, och grannar som har synpunkter.

Nu till mina frågor:

vad är extern µ-tuning enhet? varför är den extern?
varför alla dessa typer av externa filter som finns att köpa till vissa radiostationer? varför finns inte dessa filter orginalt i radion?
varför är vissa tillverkare så glada i externa tillbehör, när man behöver tillbehören för att kunna använda radion fullt ut? åtminstånde verkar det så för en nybörjare:confused:.

Vill ha förslag på en bra vertikal för HF?
Vad är den stora skillnaden mellan en vertikal och en dipoltråd? både när det gäller mottagning ocg sändning.

/sm3yzm
 
vad är extern µ-tuning enhet? varför är den extern?
Enligt vad jag förstått efter lite googling är det ett extra smalt bandpassfilter i mottagarens frontend. Titta t.ex. på schemat på sid 4 i denna broschyr.

varför alla dessa typer av externa filter som finns att köpa till vissa radiostationer? varför finns inte dessa filter orginalt i radion?
Det är helt klart en kostnadsfråga. Alla vill inte ha sin radio konfigurerad på samma sätt. Skulle riggarna säljas fullkonfigurerade för alla smakriktningar så skulle de vara betydligt dyrare. Dessutom kan tillverkarna sälja tillbehör dyrare än om de skulle ingå från början.
 
µ-tuner och antenner

En typisk transceiver idag aer en bredbandig radio som skall taecka allt fraan 0.1MHz till 450MHz. Detta innebaer att mottagarens foersta steg aer bredbandigt. Detta tenderar att goera mottagaren prone for upplockning av icke oenskade signaler. Mixer produkter etc.
Vem kommer ihaag IC706 version1.0...