Externa tillbehör

Hej,
jag är nybörjare trots att jag har haft min anropssignal i 4år.
Har inte kört radio på över två år, flyttat från villa till lägenhet:(. Får se om det finns möjligheter att bedriva radiokomunikation från lägenheten. Inte lätt med val av antenner, och grannar som har synpunkter.

Nu till mina frågor:

vad är extern µ-tuning enhet? varför är den extern?
varför alla dessa typer av externa filter som finns att köpa till vissa radiostationer? varför finns inte dessa filter orginalt i radion?
varför är vissa tillverkare så glada i externa tillbehör, när man behöver tillbehören för att kunna använda radion fullt ut? åtminstånde verkar det så för en nybörjare:confused:.

Vill ha förslag på en bra vertikal för HF?
Vad är den stora skillnaden mellan en vertikal och en dipoltråd? både när det gäller mottagning ocg sändning.

/sm3yzm
 
vad är extern µ-tuning enhet? varför är den extern?
Enligt vad jag förstått efter lite googling är det ett extra smalt bandpassfilter i mottagarens frontend. Titta t.ex. på schemat på sid 4 i denna broschyr.

varför alla dessa typer av externa filter som finns att köpa till vissa radiostationer? varför finns inte dessa filter orginalt i radion?
Det är helt klart en kostnadsfråga. Alla vill inte ha sin radio konfigurerad på samma sätt. Skulle riggarna säljas fullkonfigurerade för alla smakriktningar så skulle de vara betydligt dyrare. Dessutom kan tillverkarna sälja tillbehör dyrare än om de skulle ingå från början.
 
µ-tuner och antenner

En typisk transceiver idag aer en bredbandig radio som skall taecka allt fraan 0.1MHz till 450MHz. Detta innebaer att mottagarens foersta steg aer bredbandigt. Detta tenderar att goera mottagaren prone for upplockning av icke oenskade signaler. Mixer produkter etc.
Vem kommer ihaag IC706 version1.0...

Genom att skapa ett mottagar ( primary VCO ) styrt tunable high Q filter att koppla till mottagaren saa slipper man mycket problem med spurious mixer products, speciellt om man har en bredbandig antenn.

Extra tillbehoer?

En modern top of the range transceiver kostar en maanadsloen idag. Genom att skala bort "expert modules" saa kan man skala bort en del av priset.

Nyboerjaren behoever sannolikt inte allt lull lull innan han/hon vant sig vid stationen.

Jag har fortfarande funktioner jag inte anvaent paa min FT1000MP efter 10-15 aar...

Dipole alt Vertical? Kortfattat = Vertical har mindre footprint.
Foerutom footprint saa har antennerna olika straalningsvinklar etc. Man brukar saega att en vertikal aer baettre foer DX pga den laegre straalningsvinklen men i realiteten gaeller detta bara foer ideala system med perfekta antenn installationer. Resultatet brukar vara att en vertikal laempar sig samre foer gubbhyllan paa 80 och 160m aen en dipol.

//Dan, M0DFI
 
Last edited:
Fler fågor och funderingar

Tack för de svar på mina frågor jag har fått.

Förstår det med extra tillbehören, men inte riktigt det med filter, för det är väl till fördel för både nybörjare och oldtimers. Men det är väl som det ska vara, så man har något att önska sej och längta efter(och det finns det mycket av i våran hobby, det är väl också en av anledningarna att man inte lessnar).

Jag hadde tänkt mej en CP-6R. Dels det låga priset och dels storleken (i det här fallet höjden eftersom antennen måste sitta på taket). Jag tror HF6V eller HF9V blir lite för "synliga" för grannskapet. Hur står sig CP-6R i förhållande till HF6V och HF9V? Finns det någon som provat? Jag måste också meddela att det är främst SSB som gäller för min del, och vart hamnar jag då om jag köper en vertikal. Är det inte så att vertikal fungerar bättre som antenn när man kör "morse"?

När det gäller 160m, så tror jag att det får vänta. Men 80m vill jag köra, då också på närmare håll än 100mil. Jag har en CW80, som man kanske kan göra något roligt av? Jag är öppen för förslag. Måste benen på en mittmatad(65-35) dipol vara utsträckta? (skall köra med avstämmning). Vad händer med dipolen om man zigzaggar tråden eller om man "fjäder formar" den?

/sm3yzm
 
SM3YZM frågade: vad är extern µ-tuning enhet? varför är den extern?

Som jag ser det är det fårgan om en preselektor. Förr var det vanligt att radioamatörer och kortvågslyssnare förbättrade sina mottagare genom att bygga en separat preselektor. En låda med förseleketion, man kunde därmed förbättra spegelfrekvensdämpningen, som ju var besvärande med 455 kHz MF. Man byggde även in ett förstärkarsteg i preselektorn, och fick upp känsligheten.

Alla dagens mottagare idag har förselektion, men i form av fasta filter, exvis bandpassfilter som släpper igenom 0,5 - 1,6 MHz, 1,6 - 2 MHz, 2- 4 MHz etc upp till 30 MHz. en dyrare rigg har tätare och bättre såana filter.
Bandpassfiltren är nutidens preselektor, och förhindrar att alltför många rundradioband försöker tränga sig in i vår mottagare och orsaka intermodulation.

Yaesu har som tillbehör små preselektorer för delband, med ett nytt namn låter det mer häftigt, och en mikro Tuning unit består av spolar och kondingar som formar ett avstämt filter, detta stäms av med en lite stegmotor, och sägs kunna få bort intermodulation från mellanvågens starka lokala stationer, och få bort grannstationernas QRM. Dessa preseketorer kan inte påverka inombands IMD, ett avstämt steg i ingången på kortvågsbanden kan inte bli så smalt, i så fall kunde man ju bygga raka mottagare. I SM och EU har vi inga problem med lokala kvarters mellanvågssändare, men gör man bandpassfiltren enkalre kan man vid problem hävda att man måste köpa en extra mikrotuner.... Något som kanske behövs mer över 10 MHz när vi kommer in i solfläcksmaximat om några år. När mikro Tunern körs kan man inte köra med HF steget, och mottagaren blir okänsligare, det upplevs som mindre intermodualtion med inom bands stationer. det blir därmed oxo bättre mätvärden i testerna för inomband IMD men med en ofta upp till 20 dB lägre känslighet.

Det som någon skrev om IC-706 första modellen på VHF kan behöva förklaras. den modellen hade bra bandpasfitler för 144 - 146 MHz och inom det bandet som ju var huvudsaken var den MYCKET god, försökte man öppna mottagaren för 118 - 174 MHz kopplade ett oavstämt HF steg in och i områden med mycket komradio TV och starka VHF stationer kunde intermodualtion bildas, men inte i amatörbandet. senare IC-706or har avstämbara preselektorer i ingången, men inte med motor utan med kapacistansdioder som stämmer av sig själv till den frekvens man lyssnar. efter en kurva som man trimmar vid leverans.

ICOM:s motsvarighet på kortvåg till mikro Tuning unit kallas "digiselekt" och finns på IC-7700 och IC-7800. Här fungerar den på alla frekvenser, och ger även en form av antennanpassning för mottagaren. Digislect lanseras som en form av field day filter, som kan dämpa ett grannamatörband med upp till 40 dB, man kan således vara igång på flera band med antennerna på samma QTH.

Ser man krasst på saken borde ju en yttre preselektor var viktigast på en enklare billigare radiomottagare. Man får ofta detta genom att stämma av antennen med en antennavstämmare som kan ge en viss förselektion.

Men precis som på bilar och andra dyra saker bör det finnas tillbehör att kosta på sig med.
 
Last edited:
Tack för de svar på mina frågor jag har fått.

Förstår det med extra tillbehören, men inte riktigt det med filter, för det är väl till fördel för både nybörjare och oldtimers. Men det är väl som det ska vara, så man har något att önska sej och längta efter(och det finns det mycket av i våran hobby, det är väl också en av anledningarna att man inte lessnar).

Jag hadde tänkt mej en CP-6R. Dels det låga priset och dels storleken (i det här fallet höjden eftersom antennen måste sitta på taket). Jag tror HF6V eller HF9V blir lite för "synliga" för grannskapet. Hur står sig CP-6R i förhållande till HF6V och HF9V? Finns det någon som provat? Jag måste också meddela att det är främst SSB som gäller för min del, och vart hamnar jag då om jag köper en vertikal. Är det inte så att vertikal fungerar bättre som antenn när man kör "morse"?

När det gäller 160m, så tror jag att det får vänta. Men 80m vill jag köra, då också på närmare håll än 100mil. Jag har en CW80, som man kanske kan göra något roligt av? Jag är öppen för förslag. Måste benen på en mittmatad(65-35) dipol vara utsträckta? (skall köra med avstämmning). Vad händer med dipolen om man zigzaggar tråden eller om man "fjäder formar" den?

/sm3yzm

CP6R har väldigt smal del på 80m +/-20kHz, vilket i praktiken gör att man måste välja vilken del av 80m man ska köra på: CW, digital eller SSB.
HF6 och 9 har minst den dubbla bandbredden med acceptable SWR på 80M.
 
Deaeldre CP5/6 antennerna hade "mjuka" radiator spol stommar. Detta medfoerde att de blev "vingliga" efter ett par saesonger i Svenskt klimat.

Jag har prexis skaffat en "Sandpiper MV10" som en ersaetting foeren gammal CP5 fraan 1993...
Sandpiper'n aer lite mindre "obtrusive" eftersom den aer lite smaeckrare. Lite matt svart eller husets fasad faerg i ett camoflage moenster goer dessutom att antennen "foersvinner" mot bakgrunden.

Om du bor ett par vaaningar upp saa kanske du behoever en artificiell jord.

Sandpiper Home


//Dan, M0DFI
 
Hej,
jag är nybörjare trots att jag har haft min anropssignal i 4år.
Har inte kört radio på över två år, flyttat från villa till lägenhet:(. Får se om det finns möjligheter att bedriva radiokomunikation från lägenheten. Inte lätt med val av antenner, och grannar som har synpunkter.

Nu till mina frågor:

vad är extern µ-tuning enhet? varför är den extern?
varför alla dessa typer av externa filter som finns att köpa till vissa radiostationer? varför finns inte dessa filter orginalt i radion?
varför är vissa tillverkare så glada i externa tillbehör, när man behöver tillbehören för att kunna använda radion fullt ut? åtminstånde verkar det så för en nybörjare:confused:.

Vill ha förslag på en bra vertikal för HF?
Vad är den stora skillnaden mellan en vertikal och en dipoltråd? både när det gäller mottagning ocg sändning.

/sm3yzm

YZM skrev: """för att kunna använda radion fullt ut""""

ang. µ-tuning & externa tbh

Idag ingår ju en del filter som tidigare var extra tbh.
Köper man en ny stationär amatörradiotransciever har den antagligen DSPfilter i IF och roofingfilter i preselektorn, allt enligt senaste modell.
I jämförelse med de tidigare transcievers med lösa CW eller SSB filter i 1:a eller 2:a IF som nästan alltid köptes separat samt en primitiv LF DSP, idag ingår nån form av filterfunktion i DSP IF och även filter tidigt i mottagaren t.ex Digi-Sel eller VRF.

µ-tuning kan väl jämföras med roofingfilter, dom sitter båda i mottagarkedjan och reducerar passbandet till runt ett tiotals khz (eller bättre).
Så om en VRF klarar t.ex +/- 30kHz i passbandet så klarar µ-tuning <=10kHz, däremot om man vill filtrera signaler på ett avstånd <6kHz i preselektorn, finns inga fler amatörradio tbh. att köpa?.

vill man reducera brus, kan man göra detta med DSPn NR funktion,
eller med µ-tuning som iofs ger högre insertion loss och sämre NF men ger mindre brus i högtalaren

Så vad menas med "att använda radion fullt ut"?
 
Last edited:
När man skaffar en antenn, är den mekaniska uppbyggnaden viktig. Vad händer vid den första höststormen? och hur är antennen efter några år? Exempelvis verkar Butternut har hållbara konstruktioner, som står emot både väder och vind.
 
Tack för informationen M0DFI, skall titta in på anvisad sida och se om jag hittar något spännande.

Fint att få det med µ-tuning och filter förklarat på ett mycket bra och förstående vis, jag tackar och bockar SM4FPD och SM0NCL.

SM4FPD vad anser du om CP-6R vertikalen om man bortser från 80m bandet? Eller finns det ytterligare vertikal antenner förutom ovanstående att titta på? (känner att det är kanske lite fel tråd i forumet ”Nybörjare”, kanske skulle diskuteras under ”antenner istället”, men ville bara få in en sista fråga i ämnet vertikalantenn)

(”att använda radion fullt ut” är kanske lite dumt skrivet, kanske bättre att skriva ”använda radion fullt ut optimerad” för bästa prestanda. Jag kanske skulle ha haft lite mer kött på benen innan jag formulerade det så)

Har även tänkt på den mekaniska uppbyggnaden av en antenn, den kommer till att sitta max 5 meter över backen och kommer att vara väl skyddad från kraftiga vindbyar.
 
MikroTuning är en preselektor och inte Roofingfilter enligt den definition som idag används. Dock passar Roofing filter ordet bättre till mottagarens första filter som ju preselektorn är, men att ändra betydelsen för att menas placeringen dit det borde vara istället för att betyda mottgarens andra fitler är nog omöjligt, därtill har myten cementerats väl hårt.
Att en preseleketor skulle kunna ha bandbredden några kHz är uteslutet. Dock beror det ju på vilken dämpning man definerar bandbreddden vid. Gör man det som för andra filter är snarare bandbredden 100 - 1000 kHz beroden på frekvens. U-Tuning är avsedd att dämpa ezxvis mellaanvågstationer som letar sig in i mottgaren, man förlorar en10 dB i mottgaren och kan inte köra pre amp.

Ang CP-6 så är den givetvis en kraftig kompromiss, ett sätt att försöka köra flera HF band på en liten diskret pinne. det är det man köper. På frekvenser över 10 MHz bör den dock kunna arbeta som vilken kvartsvågs GP som helst. Förbättrar man jordplanen blir allt bättre, Allt= HF i chassit problem, Effektivitet, mindre störningar på grannskapet. Med nackdelen att den då inte är lika liten och diskret.
På 3,7 MHz är den ju knapapst bättre än en mobil antenn. På 7 MHz bör den gå skapligt.

Givetvis måste vi finna oss i att leva i ett solfläcksminima nu och då blir det inte så kul med någon antenn. Om några år bör det går att köra mycekt mer radio med enklare antenner.

Anpassning blir givetvis inte lika det som fabriken anger på alla de QTH som den kan komma i fråga, ett kan behövas många experiment för att komma dit man vill, eller, och ändå användande av anpassningenhet.

Alla vanliga regler och naturlagar gäller oxo här.
 
Har inte sett några exakta data på µ-Tune annat än den manual (säljsnack) man kan läsa,
där jämför man µ-Tune med ett vanligt fast BPF (dvs. inte VRF) och reducerar BW från dryga 700kHz till citat: "...to a few dozen kHz", gissningsvis 12-36kHz. Om µ-Tune verkligen har data som kan direkt jämföras med ett fast BPF ger µ-Tune lite mer nytta (mindre dumheter i mottagaren) än bara undertryckning av out-of-band BCstationer.

men visst- så smala BPF filter, finns dom ?

10dB mindre i RXkedjan på 160 eller 80m är ingen ko på isen om man beaktar ovanstående "vinst" ?
 
Last edited:
Nej ofta gäller ju -6 - - 12 dB på de banden. Och en attenuator är billigare.
Obs att preselektorns bandbredd kommer att variera med frekvensen, till skillnad mot filter i mellanfrekvenser handlar det ju här om filter på signalfrekvensen, dvs 0.03 - 50 MHz. Och u-tun är användbar till bara de lägsta amatörbanden.
När man anger bandbredden för ett filter måste man ange vid vilken dämpning man valt att sätta bredden, vid exvis -3 dB kanske några dusin kHz kan vara realistiskt, men ett MF filter mäter vi ju vid - 60 dB.
Vid 10 MHz eller 30 MHz blir det nog många dussin kHz, kanske 50 dussin. Och mäter man vid -30 dB som kanske kan anses realistiskt för en preselektor så får vi nog räkna i MHz.
nej sådana filter finns inte.
Vi diskuterade smalare filter här en gång filedayfilter, och mitt förslag vara helix fitler för HF, och jag förselsog att mna kan få tag på ett par gamla kykskåp, oc linda spolar i , med 50 mm koppar rör, då kan vi tala om bandbredder på HF i dussintal kHz.

Ett exempel på smala LC filter är ju forna tiders MF burkar, där gjorde man allt för att få så smal bandbredd som möjligt, då talar vi om 455 kHz och med 3 dubbla sådana filter i mottgaren MF kan vi komma ner i ett dussing kHz.

Så att u-Tun skulle påverka inom bandet är uteslutet, förutom att den är en dyr attenuator
 
letade lite mer om µ-Tune:

RadCOM march 2008 har gjort en mätning av uTune:
160m: ins.loss 7.5dB
-6dB BW@39kHz
-10dB BW@70kHz
-20dB BW @230kHz
80m: ins.loss 7dB
-6dB BW@97kHz
-10dB BW@172kHz
-20dB BW @580kHz
40m: ins.loss 6dB
-6dB BW@237kHz
-10dB BW@417kHz
-20dB BW @1430kHz
30m: ins.loss 5.5dB
-6dB BW@220kHz
-10dB BW@390kHz
-20dB BW @1310kHz
20m: ins.loss 5.5dB
-6dB BW@360kHz
-10dB BW@630kHz
-20dB BW @2130kHz

På fabrikantens hemsida hittar man två kompletterande siffror för 160m filtret:
-3dB/12kHz @160m
-30dB/450kHz @ 160m

BW degraderar med stigande frekvens mellan 40-20m.
 
Det låter rimliga siffror för en sådan filtertyp.
På 7 MHz kan man få några dB Dämpning från rudradiodelen.
Det vore ju bättre att markandsföra den som fieldayfilter, dvs för att få en viss dämpning om en kompis på samma QTH kör ett grannband. Men det faller då u-Tune inte finns för band över 14 MHz.Men då krävs ju att sändaren är motsvarande ren.
Så frågan är vad det är till för????
på 14 MHz är det då vid +- 1 MHz vid -20 dB, man får en viss dämpning av 13 MHz BC band. Jag vet dock många som helst vill köra med pre-amp på det bandet särskilt nu när det är solfläcksminima, och då är ju inte -5,5 dB acceptabelt.
Frågan är då om filterdämpningen vid 6, 10 och 20 dB är summan av genomgångsdämpningen och fitlerdämpningen eller totala dämpningen?
Om ett sådant filter tar ner brus och oljud, på ett annat sätt än attenuatorn gör, så är det intermodulationer som det tar bort, och Imd borde inte förekomma i en dyr radio.
 
tillverkaren anger att IP3 förbättras 4dB med uTune i en ft-9 5 0

RadCOM mäter antagligen systemets dämpning, t.ex VRF ger 0-3dB loss, uTune 5.5-7dB

svårt businesscase....;)
 
Last edited:
Klart att en dämpning ofta förbättrar IP3, men frågan är vid vilka frekvenser man mäter då?
Mäter man vid +-50 kHz lär inte preselektorns bandbredd spela in, och om den gör det blir ju resutaltet olika per band beroende på att preselektorn har olika bandbredd. Mäter man IP3 med 1 MHz mellan de störande tonerna, dvs simulerar IMD från BC band kan den göra nytta. Men då bör ju de sedvanliga BPF räcka. Nej det är nog genomgångsdämpningen som ger det resultatet. Dvs en preselektor som är en mycekt dyr attenuator.

Se igen mina två sista rader i förra inlägget:

Om ett sådant filter tar ner brus och oljud, (IMD) på ett annat sätt än attenuatorn gör, så är det intermodulationer som det tar bort, och Imd borde inte förekomma i en dyr radio
 
SM4FPD vad anser du om CP-6R vertikalen om man bortser från 80m bandet? Eller finns det ytterligare vertikal antenner förutom ovanstående att titta på? (känner att det är kanske lite fel tråd i forumet ”Nybörjare”, kanske skulle diskuteras under ”antenner istället”, men ville bara få in en sista fråga i ämnet vertikalantenn)

Nu var det inte mig du riktade dig till, men jag har kört CP-6 i ett par år nu, på taket till den BRF där jag bor. Den funkar hyggligt, dock (som nämnts) mycket smal på 80m. Den är gjord för att man ska kunna välja vilken del av bandet den ska köras på, men detta har jag inte lyckats med. Hur jag än justerar sprötet för 80, ligger resonansen kvar på CW-delen. För ett år sedan satte jag upp en longwire som komplement, men sedan dess kör jag i princip inte CP-6 alls. Longwiren är överlag bättre på alla band, och i princip osynlig från marken eftersom den sitter längs med taknocken.

73 de SA5AQO
 
Back
Top