Extra jordplan till en Diamond CP-6R?

Hej alla på forumet

Jag har en multibandsvertikal Diamond CP-6R som sitter ca 8 meter ovanför marken. Denna vertikal skall enligt alla konstens regler ej behöva några extra jordplan. Men ... nu undrar jag ändå hur man gör för att komplettera en sådan här "färdig" vertikal med extra jordplan? Fäster jag extra 1/4-vågs trådar från en ring fastsatt på masten eller skall jordplan fästas i själva antennen? Är det då någon idé att utöka antennen med jordplan och i så fall hur många "bör" man ha?

Hoppas på feedback kring mina funderingar då jag vet att det finns många kunniga radioamatörer på detta område här på forumet :)

Hälsningar Micke

En GP-antenn kan aldrig få nog bra jordplan.
Antennsatsen CP-6 är gjord föra tt enklast möjliga skapa en antenn som kan funka.
Med extra jordplan kan du förbättra den, som allitd genom historien, viktigast idag är RF-feedbacksfrågan
Kavrtsvågslängder av tråd för de band du vill förbättra anslutna till samma ställe som de medsända jordplanen, dvs jord som PL259:an är snalutet till.

Det lär bli bättre ända tills jodplanet är en kopparplåt på diameter 50 meter.
Men fyra trådar per band är rätt optimalt.

De
FPD
FPD

Det jag hade för avsikt att åstadkomma med eventuella nya jordplan är att få en bättre antenn. Men nu vet jag inte om ett förbättrat jordplan både förbättrar en antenn utifrån mottagning eller sändning eller både ock. Jag skulle vilja förbättra mina möjligheter att köra stationer utanför Europa och de band jag huvudsakligen arbetar med är 20 resp 15-meters bandet. Frågan är om 8 meter är för låg höjd för att antennen i sig skall kunna funka fullt ut - vad tror ni?

Om jag sedan förstår dig rätt där Roy (FDP) så skall trådarna fästas i underkanten av antennen vid pl-kontakten. Jag har för mig att det finns fyra skruvar i underkanten av antennen.

73e de Micke/SM0LPO

de band jag huvudsakligen arbetar med är 20 resp 15-meters bandet.

Om jag sedan förstår dig rätt där Roy (FDP) så skall trådarna fästas i underkanten av antennen vid pl-kontakten. Jag har för mig att det finns fyra skruvar i underkanten av antennen.

73e de Micke/SM0LPO

Då tycker jag att du fäster 4 trådar för vardera bandet i dom skruvarna, minst

Se bara till att dra koaxialkabeln på ett sätt så att den inte utgör ett jordplan.
Dvs rakt ner under antennen och under jordplanet. Då kan den leda in RF till radions chassi och vidare ut i elnätet.
Det är heller inte fel att drossla av matarledningen

de
FPD

Ett annat alternativ är att låta koaxen vara en jordplan och drossla av den 1/4-våglängd ut.

Hejsan och tack för era förslag .... nu är det dock så att jag studerade instruktionen till min CP-6R lite extra noga och inser att det ej finns några skruvar i underkant att fästa kompletterande jordplan i (jag måste ha drömt detta). Nu undrar jag istället ifall man kan fästa jordplanen i u-bultarna som fäster själva antennen på masten. Eller kan man fästa dem i samma infästning som de existerande (radial elements) sitter fast i själva CP-6:an?

Hälsningar
SM0LPO/Micke

Enda kravet är att du får kontakt med jord, dvs skärmen från koaxen.
En slangklämma kanske.
Mastfästet är utmärkt.

de
FPD

Tack snälla Roy för ditt snabba svar :)

Då skall jag inom snar framtid köpa lite kabel och så fäster jag jordtrådarna i u-bultarna till mastfästet :)

Tack än en gång och så önskar jag en trevlig fortsättning på dagen

/Micke

CP 6-an är vad jag förstår en L-antenn. Behöver alltså inga jordplanstrådar för att fungera.
Men min CP 6-a är upp till 2 S-enheter svagare än alla mina tidigare provade antenner gjorda av vanlig tråd, Dipol, G5RV, ändmatad, etc.
Nu måste jag prova med att sänka ned den antennen från 6 metershöjden och jorda den enlig FPD's förslag och sedan prova den igen. Får bli till våren efter tjällossningen då man kan arbeta på "jordplanet".

I stället för att offra 4 radialer per intressant band så skulle jag använda tråden till att bygga separata dipoler. Vanliga dipoler går betydligt bättre än en CP-antenn....

Vill man snitsa till det kan man sätta reläer vid basen på CP-antennen så man kan välja om trådarna ska agera radialer till CP-antennen eller mata radialerna med separat koax som en dipol. Vill man krånla till det / förfina det, kan man även välja mellan dipolbenen och välja riktning. Då får man tre olika antenner i en, för varje band att välja mellan för att uppnå bästa förutsättningar. Risken är kanske att CP:n döms ut och hamnar i materialhörnan. ;)

Back