EY-transceivern

SM5DXU

Well-Known Member
Är den någon fler än jag som kommer ihåg EY-transceivern? Det var en konstruktion av Bruno Ringfjord, SM5/SM7EY, silent key 2008. Jag minns att jag som ung och grön i slutet av 1960-talet förgäves försökte få ordning på en sådan som någon hade totat ihop efter Brunos beskrivning. Den bara självsvängde och hade sig. Bruno kom nog med goda råd, men jag var långt ifrån på hans tekniska nivå, så jag begrep säkert inte vad han menade.

/ Göstha
 
Ohh ja. Jag har en. Har inte nänts skrota den. Den gjorde trogen tjänst i många år. Jag fick lite tips på förbättringar av -EY så har lite blyertsskisser någonstans. Det sitter två EL84 i slutet. Den var förresten med på en semesterresa till Dubrovnik 1968. Snacka om konstigt handbagage. Den hade inget svep så när man tittade ned i väskan såg man alla 16 rören med spolar och kondingar och en nättrafo nästan lika stor som den till mitt nuvarande Drake L7-slutsteg. Den hade nog inte kommit igenom dagens säkerhetskontroller :). Det var en upplevelse att köra DX därifrån. Även kontakten med Titos myndigheter och lokala hams, men det är en helt egen historia :).

73, Roland SM0BRF
 
Last edited:
Det finns minst två EY-transceivrar.

Den som -BRF byggde från tidigt 60-tal med 2 EL84 i slutet och alla band
samt "sexrörstransceivern" med EL34 för 80 40 och 20 m från 1964.
Det intressanta med "sexrörstransceivern" är att den faktiskt är funktionsmotsvarigheten (samma blandningsschema mm.) till "QROlle" fast med elektronrör.

Den har också förmodligen svenskt rekord i att utnyttja alla "rörfunktioner".
För att få en sådan att fungera krävs nog verkligen att man vet vad man gör...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
... samt "sexrörstransceivern" med EL34 för 80 40 och 20 m från 1964. ...
Den har också förmodligen svenskt rekord i att utnyttja alla "rörfunktioner".
För att få en sådan att fungera krävs nog verkligen att man vet vad man gör ...

... vilket jag alldeles uppenbart inte gjorde, och säkert inte gör nu heller :)

/ Göstha
 
Det var en upplevelse att köra DX därifrån. Även kontakten med Titos myndigheter och lokala hams, men det är en helt egen historia :).

73, Roland SM0BRF

En historia som kanske är värd att berätta? :)

Mvh
SA6APZ, nyligen hemkommen från balkanresa (utan radio)
 
Violinisten.

En historia som kanske är värd att berätta? :)

Mvh
SA6APZ, nyligen hemkommen från balkanresa (utan radio)

Kan omtala att jag hade förmånen att få lyssna på detta hembygge på 60/70 talet hemma
hos Sm0brf/Roland som på den tiden bodde nära Hässelby Gård.

Antennen som han nyttjade var en 4 el QUAD. Han körde DX på löpande
band så att man blev grön i ansiktet av avund och förvåning. W-stationerna låg på
kö för att köra HI-Speed operatören SM0BRF/Roland.
Rolle nyttjade även ett hembyggt slutsteg av den grövre kalibern

PS?

Spelar du fortfarande Violin Rolle?

Sm0ctk/Stig
 
Hej Stig!
Ja EY-transceivern funkade bra, men jag hade en hottad TRIO 9R-4J också :).
Nej så mycket fiolspel blir det inte numera.
Vi får fixa ett sked på 80 nån dag!

73, Roland SM0BRF
 
Hej Stig!
Ja EY-transceivern funkade bra, men jag hade en hottad TRIO 9R-4J också :).
Nej så mycket fiolspel blir det inte numera.
Vi får fixa ett sked på 80 nån dag!

73, Roland SM0BRF

***

Jag drar mig också till minnes att du nyttjade en rakmaskin som signalgenerator (gnistsändare) för att
kunna justera diverse elektroniska kretsar. Har för mig att du även nyttjade rakmaskinen för att trimma din 4 el QUAD monsterantenn av PVC-rör.

För att inte tala om ditt slutsteg där du återkopplade utgången till gallret med en kondensator
och fick en självsvängande oscillator i kilowattklassen. Detta var ett klurigt system att nyttja
för att se om steget var i resonans på den aktuella frekvensen.

Konstlast nyttjades må jag skriva.

När det gäller EY trancievern så har jag även en slaktad sådan
som ligger i en låda i sm3. Jag fick ej någon ordning på filtret så att det blev bra. Blyertspenna
nyttjades för att justera kristallerna men jag gav upp till slut.
Några QSOn blev det i alla fall.

När jag sedan byggde mig en Heahtkith SB101 var lyckan fullständig.

Nu må du rätta mig Roland om det är några felaktigheter som har smugit sig in för jag
är numera pensionär.

M.v.h

Sm0ctk/stig
 
Back
Top