Eznec blir fritt efter 20220101

Som jag sa i en tidigare tråd i samma ämne så har jag numera problem med antivirusprogram när jag har Eznec på datorn (det behöver inte vara igång). W7EL rekommenderar att man stänger av alla antivirusprogram. Inte så kul. Man får nog ha en separat PC, som inte är ansluten till Internet.
Jag vet inte hur andra gör.
 
Jag kör Win10 utan extra antivirusprogram. Det fungerar utan problem med EZNEC.
Vilket antivirus prog är det som strular?
Det som följer med Win 10
Edit:
Det är när Windows ska uppdateras som det tar stopp
 
Behöva stänga av AV låter ... dumt... minst sagt.

Vilken version av W10? Home/Pro, etc?

Man borde kunna göra Exclude File/Folder för den folder man installerat EZNEC i säkerhetsinställningarna i alla fall
för -Pro och -Enterprise varianterna i säkerhetsinställningarna om man råkar ut för "False Positive".

...Såvida inte installationen "sprider sina filer" även i operativets foldrar...
 
Vilken version "behöver" man?
Jag kör eznec+v6 och har aldrig stött på några begränsningar.
v6pro klarar extremt stora antennstrukturer men det tar givetvis lång tid att simulera antenner med många segment.
v6pro lär bli den enda gratisversionen 2022 så det finns inga val.
 
Jag får väl prova igen.
Jag körde EZNEC utan problem i flera år när det plötsligt inte gick att uppdatera Windows utan att avinstallera EZNEC. Det var för några år sedan så jag valde bort EZNEC. Det var inte bara jag som hade problem. W7EL var på antivirusprogramleverantörerna för att de inte skulle klassa hans kod som farlig.
Jag använder inte Win10pro utan "hemvarianten" som följde med de PCar jag har.
Om virusproblemet.
Roland
 
Det var inte bara jag som hade problem
Det där känner jag igen med andra program under win10.
4 st av familjens datorer med win10 kan inte köra vna-saver programmet för nanoVNA.
Trots detta finns det många som vittnar om att "det visst fungerar"
Man lär aldrig få veta vad som skiljer våra win10 installationer åt.
 
Skall således bli intressant att se vad som händer frampå nyåret... Själv har jag aldrig råkat ut för något liknande förutom att kretskortscadmjukvaran jag använder meddelar att "Det rekommenderas att stänga av AV under uppdateringen eftersom AV kan få uppdateringen att fallera". De gånger jag glömt det har inget annat hänt förutom att Microsofts AV har chokat ner maskinen genom att scanna alla filer som uppdateras (några GByte). Då brukar jag svära litet tyst och ta en extra lång fikapaus...

Bråkar Microsoft framöver kan man ju alltid exkludera EZNEC's installationsfolder i säkerhetsinställningarna.
 
Back
Top