F-kontakter

Det är ofta de billiga BNC kontakterna är undermåliga. De ramlar sönder i delar
efter bara några på/avmonteringar. stifthylsorna på honorna blir uttänjda med dålig
kontakt som följd. De SA0CLI nämner kan inte ens hålla 50 Ohm, jag har oxå en
påse sådana som jag skulle vilja göra något onämnbart med .


De mil-specade med försilvring, det ska vara silver inte guld, är underbara och
håller nästan hur länge som helst - men de kostar ju skjortan :(
 
Bengt skrev:
De mil-specade med försilvring, det ska vara silver inte guld, är underbara och
håller nästan hur länge som helst - men de kostar ju skjortan


Jag vidhåller att mittstiftet skall vara förgyllt och resten försilvrat, men är naturligtvis öppen för ny kunskap om det inte stämmer.

Dyrt, ja, men lönar sig i längden eftersom man slipper de problem som billig junk ofta medför. Det är ok att använda lite lägre kvalité i många sammanhang, men inte i t.ex. antennanslutningen till ett lågbrusigt hf-steg där man jagar tiondels dB (heter det cB - centiBell?).

/Janne
 
Ok - ingen oxid på på mittstiftet - du får ditt guld där :)

Men i övrigt försilvrad!
 
Att radioamatörer använder sig av kontaktdon och kablar av högsta klass bör bero på strävan att uppnå maximalt resultat.
Att försöka använda material som inte är avsett för ändamålet bara för att komma undan billigt verkar lite bakåt......

Kul att SM7EQL utan större kunskap hade kunnat förvärva ett amatöradiocert 1969. Men han visar oxo att strävan framåt, med att lära sig mer i en aldrig sinade ström är ett mål med hobbyn som är uppnått.

För övrigt:
1,8 - 30 MHz banankontakter upp till 200 W
1,8 - 30 MHz om önskemål om högsta prestanda önskas och om effekten är mer än 200 W gäller minst PL-259
30 - 146 MHz PL-259, BNC inomhus av skälet att de är små och trevliga att koppla med. samt enkla att montera, billiga och för RG-58.
30 - 438 MHz vid högre effekt och när önskemål om topprestanda önskas, minst PL-259 och gärna N.
Vid avancerade antennsystem som stackning av flera Yagis är det önskvärt med kablar och kontakter av hög klass, där impedans och längder är viktigt.
Något skäl att tvinga på F-kontaktet på 50 Ohm system finns väl knappast.
Att göra om kabeltyper genom att löda ihop flertrådiga mittledare gränsar till det .......
Möjligen där prestanda är helt oviktigt och priset viktigast.

Skruvklämmor (sockerbitar) icke att förakta, de går att hitta gratis och funkar lika bra som banankontakter och F.

Med ett visst mått av ironi... De
SM4FPD
 
Det som är bäst med en PL-259 hona är ju att en bananplugg passar så perfekt! ;)

/Lasse
 
Jag glömde RCA kontakter.
De är "bra" då ju berömda amerikanska apparater som DRAKE och COLLINS använder dem, och sådana apparater låter ju utmärkt.
Finessen är att de funkar utmärkt även för LF, ja från likström till 150 MHz.
Lödbara.
Men bäst av allt som ingen annan koaxialkontakt klarar, de finns för isolerat utförande. så att jordningen sker först på det kretskort dit kabeln går invändigt i appraten. Just därför är de vanliga i Stereo HiFi apparater, dvs för att få bort chassiströmmar och därmed minska brum
RCA finns i förgyllt utförande och då! mina herrar, låter en SSB station makalöst fint.
Så nog slår RCA kontaktena F-kontakter med hästlängder, även vad gäller priset, lödbarheten som tillåter alla former av kablar är oslagbar.

de
SM4FPD
 
Back
Top