Få har insett hur bra Ra200 är

SM7MCD

Well-Known Member
Vad synd då har man ju släpat på massa skrot i onödan
om man redan från början kunde utesluta antennenheten.
Jaja, nu är iaf hela försvaret nedmonterat och resten sköter
man ju via Twitter & Facebook inga tunga prylar att släpa på.
//QRP

Åtskilliga amatörer har uttryckt missnöje över kortvågsradion Ra200, av som jag ser det ren okunskap. För amatörbruk tar man bort antennanpassningen och ansluter en dipol direkt till sändaren. Antennanpassningen monteras på sidan av mottagaren och används som preselektor till mottagaren.

Volymkontrollen är mekaniskt kopplad (gangad) med HF-förstärkningen, RF- och LF-gain sitter alltså på samma axel och behöver därför användas med stor känsla så vi inte matar in för starka signaler, här kan man snedavstämma den till preselektor monterade antennanpassningen för att inte överlasta mottagaren.

Risken för överlastad mottagare ökar när vi amatörer ansluter bättre antenner än de ganska korta antenner försvaret använder av taktiska skäl. Omvärdera Ra200 och lär dig använda den till att köra njutbar CW och AM.

Jag anser härmed inte att "QRP" är okunnig, men hans inlägg blev en bra början på mitt inlägg.
 
Last edited:
Ra200 var en bra station som inte skall underskattas men som alltid fordras en skicklig och erfaren operatör för att få ut mesta prestanda av stationen. Många av rekryterna, kanske de flesta, som blev placerade som telegrafister i försvaret hade ingen direkt erfarenhet av radioteknik. Ra 200 var high-tech på sin tid och var den första radioapparat i armén, som det ingick en transistor i, vilket gav problem i början.

//QRP
 
Ja skall man ansluta en antenn till en RA-200 behövs nog någon form av förselektion. Så dess Imd egenskaper har nog mer att önska. Men som nämnts den är ju avsedd att arbeta med små antenner och markvåg.
Jag funderar på när den egentligen kom ut och vad den kan ha kostat??
Förmodligen med dagens penningvärde långt över hundra tusen.
Nån som vet ??

de
FPD
 
Jag vet bara att den var ny när jag utbildades som signalmekaniker på Signalskolan som då låg i Uppsala vid sidan om S1.
Året var 1960, men exakt vilket år som de värnpliktiga började använda den minns jag inte.
I reparations-utbildningen ingick även Ra120 & Ra122 plus några till.
Även en liten "platt" Lufor-mottagare MT....vad hette den nu igen?
Herregud, det är 50 år sedan och minnet skall jag ju ha till mycket annat också. Jag minns dock den transistoriserade spänningsomvandlaren på Ra200. Det var en nyhet då. Tänk så mycket man har lärt sig, ändå minns man bara bråkdelen.
Gubben är gammal...
 
Last edited:
Alf Lehtinen SM5DPP (SK), som var med om att utveckla Ra200 på SRT
berättade för mig att den började levereras i volym c:a 1959-60. Till förbanden kom de första 1960. De tidiga Ra200 som du utbildades på var nog ur den 0-serie som gjordes i slutet av 1958.

Ra200 var en ganska avancerad konstruktion för sin tid, men kom ändå "för sent" för exportmarknaden. Det har sagts mig att en exportvariant togs fram 1962 eller 1963, men då hade redan de heltransistoriserade "Manpack-stationerna" med SSB från Redifon och Racal kommit, och Ra200 blev osäljbar. Ett par export-Ra200 finns bevarade i Sverige.

Luformottagaren var nog "Mt920" som var en modifierad bilradio från Sound Radio.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Du är fenomenal Karl-Arne!

Visst stod det Sound Radio på kopplingsschemat, det minns jag nu när jag blev påmind. :)

/Ingvar
 
RA200

Det här va kul att läsa om. Gjorde lumpen på I 10 som det hette 59-60 som telegrafist. Kastantenn m.m. Befälsskola A. 1 Komp. SM6BPX
 
Eftersom jag nu tycker att Ra200 är så bra så kommer både den + FK21 och Växel 10DL att höra till standardutrustningen i Ratgb1113.
 
Själv blev jag som telegrafist och ubef tilldelad en Ra 200 och en RAPTGBIL 915 (Suggan) samt två helt omöjliga bassar på T1 någon gång under 60-talet.
Terrngbil.net - Fakta om RAPTGBIL 915

//QRP

Har ungefär samma bakgrund fast ett 10-tal år senare.
Ganska mycket Ra200, något Ra620 och huvuddelen fast radio (Fo-stab).

Bevittnade sedan avvecklingen av Ra620 när jag konsultade åt FM under andra halvan av 80-talet.

Där hade utvecklingen verkligen gått framåt,
en "himmelsvid skillnad" i prestanda mellan Ra620 och Ra630.

Beträffande "Suggan" så var den ett rätt svårkört men svåröverträffat robust fordon.
Minns från en "utflykt" med en sådan i Kilsbergen när en dam i en Simca inte lyckades bromsa i en hal utförsbacke och körde in i bakpartiet snett från sidan. "Suggan" behövde en bättring i lacken och lätt uträtning av stänkskärm och bagagehållare, medan Simcan fick bärgas.

Så kan det gå... :)

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja det är kul med bilar och i synnerhet terrängradiobilar.
Låt mig rekommendera detta forum, Terrngbil.net - Din optimala Volvo Terrngbil portal p internet för de som har en sådan bil eller vill läsa om ägarnas strapatser.
Märk att det är en del av dem på det forumet som avser komma til Esklistuna.
De har ett visst radiointresse, kanske är radioamatörer.
Det finns en suggadel där oxo.
Bilder och filmer.
Är de lika tokiga som radioamatörer? Se filmerna.

de
Roy
 
...men då hade redan de heltransistoriserade "Manpack-stationerna" med SSB från Redifon och Racal kommit...

Satte fart på en sån ikväll :)
Är det någon som kör USB på de lägre banden (den har bara AM och USB/CW)???
 

Attachments

  • DSC_0693.jpg
    DSC_0693.jpg
    82,7 KB · Views: 428
Hej!

Jag har en UK/RT-320 i källaren, USB/AM/CW, lämnar 3/30 W PEP, går från ung 1.85-29.9999 MHz.
Ansluten till en lågt placerad inverterad L.
 
Hej!

Jag måste tillägga att det finns de som börjar gapa o vifta med pekpinnar när man kör USB på 80 m. "Du är ju dum i huvudet, det är olagligt att köra USB på 80 meter, jag skall f-nimej ringa Televerket...."
Så, för säkerhets skull slog jag över till AM, då har jag ju även med mig det undre sidbandet. :)

(Detta fick jag höra för någon vecka sedan, undrar om han fick tag i Televerket.... ;) )
 
Hej!

Jag måste tillägga att det finns de som börjar gapa o vifta med pekpinnar när man kör USB på 80 m. "Du är ju dum i huvudet, det är olagligt att köra USB på 80 meter, jag skall f-nimej ringa Televerket...."
Så, för säkerhets skull slog jag över till AM, då har jag ju även med mig det undre sidbandet. :)

(Detta fick jag höra för någon vecka sedan, undrar om han fick tag i Televerket.... ;) )

Haha, ja... kanske är bäst att köra AM istället då.
Såg att det finns vissa frekvenser där militärradio-klubbar i Storbritannien kör USB på 80 och 40m får väl testa att ropa in där nån gång :)

CW fungerade på den redan från början så jag testade att köra SM2ELN på den här om kvällen. Fick inga rapporter om dåligt CW-ljud iallfall.
 
Vi kan väl lägga till då att Norrmännen som kör på 5 MHz använder USB trots att det är under 9 MHz......
Så ingenting borde väl hindra, att vi om det finns anledning, använda vilket sidband vi vill.

Det är alldeles för mycket som permanentas inom hobbyn. Som kunde bidra till utvecklingen, individuell eller kollektiv, annars.

Permanentas pga av okunskap, okunskap om regler och bestämmelser, myter, föreställningar och tro.

de
SM4FPD
 
Jag måste tillägga att det finns de som börjar gapa o vifta med pekpinnar när man kör USB på 80 m. "Du är ju dum i huvudet, det är olagligt att köra USB på 80 meter, jag skall f-nimej ringa Televerket...."

Hände detta nyligen eller på den gamla goda tiden?

Minns när jag just fick hem mitt C-papper och hörde en som ropade CQ på 80m SSB. Han ropade länge och väl men fick inget svar. Till slut tänkte jag att jag kan ju ropa upp och ge en rapport så han vet att han går ut i alla fall. Eftersom jag bara hade C(+T) så ropade jag givetvis på CW. Jag fick mig då världens avhyvling för att jag körde CW på SSB-delen som svar...
 
Vi kan väl lägga till då att Norrmännen som kör på 5 MHz använder USB trots att det är under 9 MHz......
Så ingenting borde väl hindra, att vi om det finns anledning, använda vilket sidband vi vill.

Det är alldeles för mycket som permanentas inom hobbyn. Som kunde bidra till utvecklingen, individuell eller kollektiv, annars.

Permanentas pga av okunskap, okunskap om regler och bestämmelser, myter, föreställningar och tro.

de
SM4FPD

Det är rätt märkligt hur saker som bara gör det svårare och mer komplicerat blir permanentade.

Skulle radioamatörerna anpassa sig till SSB-praxis i andra radiotjänster skulle alla köra USB oavsett frekvens och därmed ett irritationsmoment mindre.

PSK31 nämndes tidigare i tråden. Just detta protokoll (BPSK) är anpassat för att klara den invertering som kan uppstå när man matar in tonerna i en LSB-sändare. Däremot är QPSK-varianten av PSK31 påverkad av om tonerna inverteras eller inte.

Den som vill läsa mer om det här med LSB inom amatörradion kan studera
senaste numret av ESR Resonans, sidorna 9- 11. http://esr.se/resonans/ESR Resonans 3 2011.pdf

Förresten, läs gärna hela numret :)

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top