Få nytt liv i gamla blyackar.

När jag låg inne på en repmånad för massor av år sedan, fanns där en tyghantverkare som berättade hur man kunde få
ett gammalt bilbatteri nytt liv.

Spara batterisyran i en plastbehållare.
Fyll batteriet med destillerat vatten istället.
Släpp på växelspänning via en vridtrafo och kör tills vattnet småbubblat en bra stund.
Slå ut vattnet och fyll på nytt destillerat vatten, kör ytterligare tills det bubblat ytterligare en stund.
Töm batteriet på vatten. Låt batteriet vila ett par timmar.
Fyll cellerna med den sparade batterisyran.
Sätt batteriet på laddning med ganska svag laddningsström tills batteriet är fulladdat.
Enligt honom skulle batteriet kunna få en kapacitet på c:a 80%.
Jag har aldrig provat själv.
 
Last edited:
Jag fick lära mig att ladda trötta blyackar med elsvetsen. Farligt, farligt men det gick bra och de orkade med livet ytterligare ett halvår. Det var stora "traktorbatterier" så vi sparade en hel del pengar på det.
 
Intressant ämne. som inte verkar ta slut någonsin.
Det finns ju många typer av blackar numera.
De utan skurvkorkar för påfyllning är vanligast numera, och då går det ju inte att tömma och skölja, sen har vi Biltemas bilbatterier, gelackar etc.
Många får tag på utbytta blyackar från exvis UPS:er, säljs ibland på amatörradioloppisar, det är lockande att få liv i dessa då 10 - 15 Ah är lagom storlek för portabelbruk.
Men ofta får man bara ut en del av dess kapacitet då de ju är gamla.
Jag har en gammal 20 Ah gel acc av den typen stående på stby-laddning 13,8 V sedan länge, flera år, och det är snart dags att testa om den har rekonditionerats eller är helkass. Den driver min SET-19 med laddare på.
Många säger ju att lång tid med stby 13,8 V kan ge dem nytt liv.
Jag har även två utbytta bilbatterier, 65 och 70 Ah stående på stby-laddning, 13,8 V så får vi se om dessa får något brukbart liv framöver.
De kanske inte är bra för bilstart men kan ge skaplig kapacitet vid lägre urladdningsström.

När NiCad accar var populära kunde man köra em flera cykler, (laddning och urladdning 5 ggr) och få liv i dem, åtminstone tillfälligt....

I husbilen finns två 110 Ah batterier, en för start och en för husdelen.
Dessa laddas parallellkopplade med bilens generator samt vid 230 V anslutning, med en trestegsladdare. De är nu minst 5 år och i god kondition, och jag brukar låta laddaren sitta i en vecka per månad under vintern.
Så underhållet på blyackar som står länge är även det viktigt.
En traktor som står hela vintern kan på våren då ha ett kasst batteri, (överraskande...)
Liksom snöskoters och 4 hjulingar.... som används säsongsvis.
Många båtar står hela vintern med många hundra Ah, dyrt mode skall bytas ut.

Tyvärr måst vi nog mer eller mindre acceptera att alla former av laddningsbara strömkällor är kemi som har en konstant åldring.

Många menar att de tar in bilbatterier under vintern för att de inte skall frysa....
Jag menar at det är bra om den är kalla då jobbar kemin långsammare, men då skall de vara uppladdare.

Biltema nämnde jag, deras gråa, rätt billiga, startbatterier verkar vara bra, jag har kört med dem mellan 5 och 8 år i bilar.


Annars är det väl Li-Ion batterier i framtiden se: http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/har-bygger-tesla-varldens-storsta-fabrik-6591935

Många av dessa batterisystem kommer att gå till hemmen där man kan lagar sol och vind för husbehov. Framtiden har mycket intressant i sitt sköte.
Men det lär bli någon form av avigsida oxo, även moderna Li-Ion batterier kommer att behöva skrotas i framtiden. Så får vi se nog batteriskrotar likt forna tiders bilskrotar.
det lär behövas battieriskrotanläggningar lika stora som produktionssajterna.....
Men det får väl betalas via skatten......


de
Roy SM4FPD
 
Last edited:
"Polvända"...
Jag har ett gammalt bilbatteri som stått ett par år sen det var för dåligt till bilen. Det var runt 8V på polerna. Nu är det urladdat med en 100 W lampa och laddat baklänges, startade med lampan i serie och laddaren i 6 V-läget. Efter ett tag gick det köra 6 V utan lampa. Idag på morgonen gick det bra att köra 12 V-läget och för en stund sen var det en bit över 13 V över polerna.
Nu vill jag ju ha rätt polaritet i bilen så planen är att vända igen. Behöver jag ladda fullt eller kan jag börja vända igen direkt?
/Jan
 
Kenneth Johansson skrev följande på http://www.kennethshem.se/laddablybatt.htm :
"Följande metod har föreslagits för att regenerera sulfaterade bilbatterier. Den fungerar inte på batterier med allvarligare skador eller kortslutna celler.

Börja med att ladda ut batteriet fullständigt. Koppla sedan ett reglerbart nätaggregat (min 15V och 2A) med fel polaritet till batteriet. Börja ladda batteriet baklänges med en låg spänning. Om det är mycket sulfaterat så det inte tar någon laddström så kan ni höja spänningen en kortare stund tills den börjar ta emot laddning. Öka sedan spänningen i små steg under ca 15 timmar tills ni når 14,4 volt. Om batteriets temperatur stiger för mycket minskar ni takten på spänningshöjningen. OBS avbryt inte den här processen eftersom det är svårt att starta den igen. Efter några timmar kan ni sänka spänningen till 13,8V och låt sedan laddaren stå på under en längre tid (flera dygn). Ladda sedan ur batteriet fullständigt igen (med tex några glödlampor) och upprepa processen igen men med rätt polaritet på laddningen den här gången. Det här påstås lösa upp sulfateringen tillräckligt mycket för att rädda många "döda" batterier."

Kursiveringarna är mina, varför göra en detaljerad beskrivning av en metod endast för att "någon" (=ej namngiven person) har påstått något? "En snubbe jag känner" är inte mer förtroendeingivande. Det vore bättre att få info direkt från källan, och då med redovisade resultat. Min erfarenhet av bilbatterier är att de blir obrukbara när en cell får intern kortslutning och då hjälper det inte att misshandla de friska.

Lennart
 
Tack Lennart!
Då får det stå tills det är fulladdat, gissningsvis i morgon bitti.
För en stund sen var spänningen nere i 12,7 V men nu 13,1 igen. Laddström osäker, gissar 2-3 A. Jag får ta fram nåt som klarar det, multimetern stannar på 2 A.
Jag återkommer med rapport. Hoppas kunna starta en bil på torsdag eller fredag men viktigast att batteriet då håller emot lite så generatorn får nåt att jobba emot. Starten går ju fixa med startkablar...
Kul att labba lite! /Jan
 
varför göra en detaljerad beskrivning av en metod endast för att "någon" (=ej namngiven person) har påstått något? "En snubbe jag känner" är inte mer förtroendeingivande.
Därför att han inte hade beskrivit sin metod i något dokument annars hade jag gärna refererat till det.
Jag har däremot sett hans 30år gamla 1-cell blyack som fungerade helt utan anmärkning.
 
Blyackar ... Hur är det idag med NiFe batterier ? Har sett dem i några batterirum som backuplösning för tele/radio/nav utrustning, men har inte själv haft något med dem att göra. De sägs hålla över 30 år under aktiv drift. (bara att fylla på med vatten)
 
Last edited:
Som jag tror jag skrivit i någon tidigare tråd så ska man vara försiktig när man laddar gamla blyackar. Jag hade ett gammalt "slutet" batteri som stod på underhållsladdning i garaget. En dag, när jag kom in, hade det exploderat med mycket otrevligt resultat. Det måste ha uppstått ett inre fel som skapade en gnista.
Apropå polvändning påstod en kompis att hans gamla PV med 6-voltssystem och likströmsgenerator hade polvänt efter ett långt stillestånd och igångbogsering. Han upptäckte det i och med att radion inte funkade.

/Roland
 
[QUOTE="SM0BRF, post: 97926, member: 1108"
Apropå polvändning påstod en kompis att hans gamla PV med 6-voltssystem och likströmsgenerator hade polvänt efter ett långt stillestånd och igångbogsering. Han upptäckte det i och med att radion inte funkade.


Jo, gamla likströmsgeneratorer kunde lätt fås att ändra polaritet om man så ville. Jag var med om det en gång då vi skulle installera komradio i en Ferguson-traktor som hade Lucas plusjordade elsystem. Jag vände batteriet och tryckte sedan in tungan på det relä som skulle hindra bakström från batteriet till generatorn, dvs jag åstadkom med lite våld att det blev bakström. Generatorn fattade galoppen och började leverera minus till jord i st f plus som tidigare.
(Lucas påstås f ö vara mannen som uppfann inte bara mörkret, utan det plötsliga och totala mörkret...)
/Stig, SM0APK
 
Triumph motorcyklar brukade börja "ladda baklänges" ibland, oftast hände inget dramatiskt, men ibland exploderade batteriet.

Det var mer spänning (höhö) i tillvaron förr
 
Idag var det 14,4 V över polerna, som blev 13,6 V när jag stängde av laddningen. Med en 100 W lampa så blev det 12,5 V. Så nu är urladdningen igång. Med 8 A belastning så borde det vara ganska tomt när jag kommer hem efter jobbet. Då blir det dags att börja ladda rättvänt igen.

Apropå Lucas så är enda kontakten med det en -76 Vauxhall viva. Den hade 12 V, växelströmsgenerator och minusjordat. Enda konstigheten jag råkade ut för var att förkopplingsmotståndet till tändspolen låg i kabelhärvan i kupén, i form av en motståndstråd. Jäklar vad det rök när tråden till tändspolen blev klämd! Fast att den blev klämd var inte så konstigt, den hölls på plats med en punktsvetsad plåtklämma på oljetråget, i stort sett lägsta punkten under motorn... Vad *** skulle de dit med den tråden för?? Ha dom inga vägar med gräs i mitten i England?
/Jan
 
Redan nere i 10 V. Verkar som nån cell inte mår så bra... Nu dags åka till jobbet. /Jan
 
Hej!

Jag har ett 40 Ah ackumulatorpaket som tillverkades 1985. Kapaciteten är fortfarande god, 40 Ah får jag ut vid kontinuerlig urladdning med 5 A. En skvätt vatten då o då vill de ha. De ger lätt 1000 A.
 
Precis innan jag for i morse kopplade jag in laddaren i 6 V-läge i serie med lampan, så strömmen ökade. När jag kom hem vid 18 så var det laddat åt rätt håll till ca 7 V, toppspänningen från laddaren. Tog då bort lampan och knäppte omkopplaren till läge 12 V och nu är det ca 13,5 V. Mätte strömmen när jag laddade åt andra hållet med samma spänning och då gick det ca 2,35 A. Det får stå på till det är en bra bit över 14 V, och sen borde det bara vara att köra. Hoppas bilen är lättstartad, för det är nog inte många Ah trots behandlingen/misshandeln. Vi får se om det självurladdar eller om det håller sig.

Vätska finns i, inga plattor syns när jag lyfter på pluggarna, men det är inte så stor marginal.

Jag berättade om experimentet på jobbet idag, och fick höra nån som laddat ur "lite" fortare. Han ställde batteriet utanför garagedörrarna och kopplade ihop startkablarna på insidan. De blev visst varma...

Och även om ett batteri som exploderat. Det stod på laddning och ett annat batteri hade kopplats upp på laddning i närheten. Det blev visst bara småbitar av batteriet, som tur var inga personskador. Men det hade smullit rejält!

/Jan
 
Nä, det blev inget bättre...

Kopplade ur laddningen häromdan, kanske i tisdags innan 144-testen, när voltmetern visade 15 V. Sen har det stått orört till för en stund sen, och då var det 12,7 V obelastat. Ställde det i bilen och provade. Motorn vevades runt lite slött i flera sekunder, sen var det slut. Batteriet får stå kvar till det är dags köra bilen till skroten.

Bilen är avställd men ska donera lite delar bl a däcken till andra bilar jag har innan den får gå en sista färd, får väl starta med kablar. Det dök upp en annan dragkrok med tillhörande bil för färden till field day Dådran idag, så den får vara avställd ett tag till. Den har inga större fel förutom dåliga skärmkanter, standard på 9000, annan skönhetsrost och nästan 40 tusen mil på mätaren, men det dök upp en bättre andrabil för en månad sen till bra pris.

/Jan
 
Back
Top