Fältstyrka mätare

SM0YDO

Well-Known Member
Det var nått prat på forumet för ett tag sen om att mäta upp fältstyrkor jag har en sån här Race Field strengh indikator
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 29
Kunde inte låta att bli att surfa på Race Field streng indikator utan att hitta något speciellt
om den men hittade det här schemat som borde stämma ganska bra tycker jag utan att
skruvat isär den
 

Attachments

  • 7A318C0D-4473-46FA-8F34-8C4D4AFF85E2.png
    7A318C0D-4473-46FA-8F34-8C4D4AFF85E2.png
    2,8 KB · Views: 27
Last edited:
Förra tråden var https://ham.se/threads/faeltstyrkemaetare-bygge.26792/#post-112969. I inlägg #18 försökte jag förklara spänningsdubblarkopplingen du visar i schemat, dock utan konstlasten R1 som jag inte heller ser i bilden på innanmätet. För övrigt fungerar anordningen även utmärkt som HF-probe till multimetern, då behövs inte potten.
Ska man vara riktigt noga är det nog inte fätstyrkemätare som beskrivits utan fältstyrkeindikator. Vi ser om fältstyrkan ökar eller minskar men kan inte säga hur stor fältstyrkan är med de här anordningarna.
/Jan
 
Fick tag på en till fältstyrkemätare i samma utförande med bruksanvisning så nu fick man
med ett litet schema också

mvh Lasse sm0ydo
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 26
  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 23
Go'kväll,

Eftersom Karl-Arne s a s bryter isen, törs väl även jag hoppa in med en historia från min tid i Polen; COMECON var en gång alltså Östs handelsunion:

Fråga: Vet du vad som är COMECONs styrka?

Svar: Jo, tjeckernas mod, bulgarernas flit, rumänernas high-tech, ryssarnas rättskänsla, polackernas precision, östtyskarnas humor. Och sist men inte minst, den enande faktorn - det ungerska språket!

73,
Rolf
SM5MX
 
Back
Top