Fältstyrkemätare bygge

SM4FPD

Well-Known Member
Med tanke på tråden om spökjakt etc och försäljning av EMC mätare som skall avslöja strålning från spöken eller 5G sändare.
Så Googlade jag på "5 G Field strenght meter" man får mssor av träffar bla Amazon som säljer en mätare med nån typ av spektrumvisning.
Någon seriös specifikation finns ock inte. Det står bra att den är bra och mäter det och det....

Nå bygga själv då, jag satt dit DIY före 5 G field strängt meter, så fick jag detta:
Här finns massor av trevliga byggen som man kan ha nytta av som radioamatör.
Dvs dennna tråd handlar om att bygga en fälttyrkemätare att ha vid sin radiostation.
Förr hade man ofta en sådan, med vilken man då kunde åstadkomma maximal färltstyrka genom avstämning av antennen. Kanske före SWR mätarens ankomst till hobbyn.
Men instrumentet kan vara kul att ha ändå, dels kan man kanske se fältstyrkor där de inte skall finnas, exvis i elnätet när man sänder.
I junkboxen ligger det ofta en del enklare mätinstrument, 50 - 100 uA duger till en passiv mätare med endast en Ge diod och några kondingar

Jag har en sådan stående med en telekopantenn, med teleskopantennen kan man då kan reglera känlsigheten.
Man kan då se om max fältstyrka övernsstämmer med minsta SWR på avstämningsenheten.

De FSM med förstärkare blir känsligare för exvis QRP då men käver batteri och fler lödningar.

Lite byggtips bara, för det lär väl komma en regnperiod även dennna sommar.

Jo, min passiva FSM visar utslag när mobiltelefonen sänder, på kortare avstånd då, 50 cm eller så. Jovisst är det en överraskning att en mobiltelefon sänder, för många....... den är ju digital...........

Skulle inte tro att den (min mätare) visar något vid en 3, 4 eller 5 G mast......


de
SM4FPD
 
Får väl lägga en "trigger-warning" för länken och bör läsas i enbart underhållningssyfte.
Tydligen ligger Anders Sydborg bakom sidan och tjänar väl pengar på att skrämma upp folk, han är förövrigt en känd frontfigur i folehattkretsarna.

73
 
JA det är lite underligt att man skall skärm av komradion, dvs mobiltelefonen, så att den inte sänder ut "strålning"
Så måste man köpa en moj för att verfiera detta sen.
När det är så enklelt som att lägga radiotelefonen på bordet och öka avståndet med 25 ggr....

För länge sen var ju strålningen från bildskärmar farlig.
Det kommer sig från USA där de sålde TV utn röntgenskydd, och man varnade för att barn inte fick sitt för nära.
Men alla bildskärmar, även TV färgtv med CRT var skyddade mot röntgenstrålning så de va ofarliga att sitt nära.
Men myten höll i sig.
Men sen blev ju bildskärmar till datorer farliga, eller ansågs farliga.

En gång för länge sen kom en gubbe med en skrämbur, i vilken man kunde sätta sin Datorskärm av CRT typ.
En stor sak, fint snickrad av ädelträ, med inlägg av blyplåt.
Fönstret av sådant glas som skärmade strålning.
Han ville att jag skulle testa den.
Jag börjde med att ställa in en transistorradio och stänga luckan.
Den spelade precislika bra som utan skåpet, där inne.
fortsatte med att sätta in en antenn ansluten till spectrumanalysatorns tracking gen. Och en antenn utanför.
Kunde då svepa ett stort frekvensområde.
Ingen direkt mätbar dämpning av någon frekvens.

Men alla kunder då? de är ju supernöjda, blir inte ens lite sjuka sen de köpte den här burken.
det verkade som det var mitt fel..... när han tog sin lådda och gick....
Måste ha kostat massor.
Produkten finns nog inte numera.

Men som jag nämnnde i trådstarten tänkte jag mig höra lite åsikter om fältsyrkemätning i amatörradion tjänst och nytta?
Och ett lite byggtips.

SM4FPD
 
Får väl lägga en "trigger-warning" för länken och bör läsas i enbart underhållningssyfte.
Tydligen ligger Anders Sydborg bakom sidan och tjänar väl pengar på att skrämma upp folk, han är förövrigt en känd frontfigur i folehattkretsarna.

73
Sugtransformatorerna är nog den enda seriösa produkten på den sidan, rätt applicerad efter utredning kan dom minska dom magnetiska växelfälten som kan uppstå i vissa fall.
Vi fick installera sådana på Ericsson för att göra våningen ovanför ställverk,ups-invertrar,datahallar och liknande godkänd enligt kraven, men det fanns fortfarande vissa områden där man inte fick placera personal.
 
Sugtransformator , det var väl de där stora klumparna, och man skulle linda inkommande 3 x 400 V Skräm jord genom den flera varv minns jag inte.
detta var stora toroider av transforamtorjärn, dvs inte särsklit fungernade på HF, men balanserade ut elnätet i huset.
Ja en sån borde alla ha.

SM4FPD
 
"Sugtransformator" är för en järnvägare en klump som sitter här o var i stolpar längs spåret för att balansera "utgående" ström i kontaktledningen med "återgångsströmmen" i rälsen. Problematiken var om impedansen i rälsen råkade vara lite hög på nån sträcka, så att vagabonderande strömmar smet runt i fuktiga marklager i grannskapet och störde teleförbindelser och tjuvlarm i villorna. I princip är det väl nån form av strömbalun...
 
Vet ett sjukhus där man hade problem att utföra EEG- och EMG-mätningar, de fick stundtals ganska stora störningar som inte var 50 Hz, det är inte helt ovanligt att 50 Hz stör dylika mätningar ibland. Det visade sig vara 16 2/3 Hz, järnvägen några hundratals meter bort hade problem med en sugtrafo.
 
En sån sugtransformator för 16 Hz bör bli rätt stor va?
Bra text på länken, men lite tvetydigt.
En schemabild visat att bara de tre fasena ingår i trafon.
Men sen se man den gröna sugtrafon monterad på en inkommande ledning i ett hus, där är hela kabeln dragen genom transformatorn.
Dvs tre faser och jord.
Smart med en delbar sugtrafo, likt clip on ferriter.

Sugtransformator är ett utmärkt ord och bör använad även på HF. Istället för balun strömbalun eller CM drossel.

Att de är toroidformade betyder inte att de liknar de ferittoroider vi har på HF, mer än i formen.

Jag vet att de som lider av elöverkänslighet kan ha nytta av en sån sugtrafo.
Kan ingå i saneringen av deras bostad.

Det blir att bygga en fälstrykemätare för 50 Hz då.......

SM4FPD
 
Jag skulle behöva bygga nån form av detektor för att felsöka en läckande mikrougn, nån som har någon idé?
Helst med justerbar känslighet så man kan hitta källan.
Mikrougnen är en variant som dom har på mackar, kombinerad värme och mikro.
När man har locket på så störs kretskortet ut så den startar om sig när man startar magnetronen.
 
Jag skulle nog kassera ugnen och skaffa en ny. Läskigt med c:a 1kW mikrovågseffekt nära människor.

SM5OCI Per
 
Hej
Ja, sugtransformatorn för järnvägen är en rejäl klump då den ska tåla 500A kontinuerligt.

För att återgå lite till fältstyrka...

Här är ett bild på insidan av klassiska klometern från Allgon.
Fältstyrkemätare.JPG
Den högra modifierades för många år sedan för att bli känsligare på 2m. (ny spole och ingen kondensator)

Användningsområdet var dubbelt.
Klämd runt ett antennspröt trimmades längden på sprötet till maximalt utslag på instrumentet.

Klämd runt en fri metallpinne blev det ett instrument för fältstyrka.

Det brukade dyka upp sådana här på loppisar och trots sin enkelhet fyller de en funktion och kan vara köpvärda.

Eller bygg ett själv med en modifierad klädnypa, diod, potentiometer, spole och ett visarinstrument.

Om det skulle vara så att mätinstrumentet går i botten när det är klämt runt en koaxialkabel är det dags att se över den inkopplade antennen eller byta till en koaxialkabel med bättre skärmstrumpa. ( Ett litet utslag är förväntat och normalt då instrumentet kan mäta fältstyrka)

Apropå länken till dokumentet om vagabonderade strömmar. Sök på hela begreppet "elektriska och magnetiska fält i byggnader "så dyker
den ursprungliga rapporten upp. 105 sidor med mer förklaringar.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Här är en kortfattad byggbeskrivning till en hemmabyggd RF-sniffer eller fältstyrkemätare beroende på hur den kopplas in.

Grunden är en fuktighetsmätare 14-2561 från Biltema som ger dig en låda och ett visarinstrument.

Ur bra att ha lådorna plockades:
en Germaniumdiod (AA118 var den första jag hittade) , en potentiometer (25kohm (allt mellan 10 -25kohm duger)), en stump lackad koppartråd, en ratt och lite kopplingstråd.

Fuktmätaren öppnas genom att bakstycket petas loss, var försiktig så att de sex styrpinnarna inte går av.

Löd sedan loss mätinstrumentet och lägg det åt sidan.

Skruva loss stoppskruven som håller kopparröret och dra ut det ur fuktmätaren.

Ta loss den svarta plastbiten som höll fast kopparröret och klipp försiktigt bort kanterna som höll fast den så att potentiometern ryms.

Borra ett lagom stort hål för potentiometern i mitten av det undre utrymmet, markeringen efter gjutningen verkar sitta i mitten.

Kontrollmät lagom axellängd för den ratt som finns tillgänglig och kapa sedan av axeln på potentiometern om den är för lång.

Montera sedan potentiometern i lådan och skruva dit ratten.

Linda koppartråden till en kantig spole som lagom ryms i i nedre utrymmet, min trådstump räckte till fem varv.

Spolen ena ända kopplas via potentiometerns ena pol till instrumentets minus, glöm inte ta bort lacken från koppartråden innan du löder!
Spolens andra ända kopplas via dioden till potentiometerns andra pol.
Från potentiometerns mittpunkt dras en ledning mot instrumentets plus.
När spole och diod är monterade sätts mätinstrumentet tillbaka i övre utrymmet och löds in i kretsen.

Bilderna på den färdiga prylen får förklara finliret.
RF-sniff_insida.jpgRF-sniff_utsida.jpg
Vid test blev det fullt utslag på instrumentet när det hölls med nedre kanten längs gummiantennen på 2-m handapparaten.

Står du inte ut med "dry" och "wet" får du göra en egen skala.

Det är fritt fram att förändra kopplingen efter behov.
Kopplas ett motstånd på 50 ohm in i stället för spolen fås en effektindikator.
Kollas en tråd in fås en fältstyrkemätare.
Montera en klämma för att trimma antenner.

Troligen fungerar det bra med en 1N4148 om inte det finns en Germaniumdiod i någon låda.

OBS! Instrumentet är endast avsett för jämförande mätningar!

73 de SM7NTJ Lorentz

p.s det finns gott om beskrivningar på RF-sniffer med aktiv förstärkning och användbarhet långt upp i mikrovågsområdet.
 
Ja 49.90 för en låda med visarinstrument är ju oslagbart.
Dessutom så ingick det ju en antenn eller hur?
 
1N4148 hamnade i en HF-sniffer hos mig en gång i tiden. Sökte var en utrustning kunde tänkas bli påverkad. NMT450 gav bra utslag men NMT900 syntes inte alls. Själv gillar jag spänningsdubblarkoppling med två dioder i serie till mätaren, ev via pot, och HF in mellan dioderna via kondensator om det inte redan är DC-avbrott. En puritan sätter avkoppling efter likriktaren också.
Med shottky-dioder som köptes, var det 1N5711, så funkar det långt upp i frekvens. De hamnade dessutom i en terminerad vikt dipol några dm lång, med förhoppning att inte vara döv på någon frekvens. Målet för ca 30 år sen var att indikera HF i en ambulans med diverse kommunikationssystem och kunna sätta sjukvårdsgrejor där fältet var som högst och se om de blev påverkade. Det var mest utanför.
/Jan
 
1N5711 = HP (Avago) 5082-2800 som kan finnas i junklådan.

Undertecknat:
"Dagens Besserwisser"
 
Back
Top