Fästen för glasfiberantenner

mikael.andersson

Well-Known Member
Finns det något bra knep för att fästa en glasfiberantenn i vinterkylan? Jag har ett par vertikaler gjorda med 5m fiskespön, men fästena som jag skrev ut med min 3d-skrivare(PLA) trivs inte riktigt i minusgrader, dom blir spröda och spricker.

image.png
 
Så här gjorde jag: Bottendelen är ett 50mm stålrör förankrat i marken. Röret är fäst i uterummet med ett äldre väggfäste för någonting (från skrotbingen). GP-Antennen "består" av en bit glasfiberrör (för isolation) fäst mha ståldelar från Biltema egentligen avsedda för takbalkar. Sprötet är ett ca 6 meter långt aluminiumrör och som jordplan använder jag takets metallstruktur och stuprören som kopplats ihop. Den röda (RF) och svarta (GP) ledarna går genom en ventil till en AH-4 avstämningsenhet inomhus som utan problem stämmer av antennen.


GP-Antenn.jpg
 
Jag använder PETG då det materialet till skillnad från PLA tål att vara utomhus.

Nu har jag ingen 3D printer tillgänglig utan gör bara smådetaljer på fri hand med hjälp av en 3D-penna.

Jag har tidigare gjort fästen av skärbräda, plastblad till hockeyklubbor eller vad som råkat finnas i närheten.

73/ SM7NTJ
 
Rör klammer, jag använder den här typen, rätt dimension fungerar finfint. det finns andra varianter på temat som också fungerar bra.Unknown.jpeg
 
Hydraulklammer/rörklammer, finns massa varianter på dessa. Vissa har en undre platta med muttrar för att svetsas fast, andra har dito platta med hål för att skruvas fast. Det går även att vara utan såväl undre som övre metallplatta, dock lite beroende på hur hårt man har tänkt att dra åt...

 
Eller använd en tryckimpregnerad trä-regel, lämplig storlek, som du borrar hål i, (= diameter för röret, eller lite större och dra en vulktejp runt röret vid fästet), olja virket vid behov och täta med fogmassa runt det borrade hålet, enkelt och billigt. Nu som tippsen för fäste blir mångfaldiga så är det bara att välja, fantasin sätter inga begränsningar.

- Lycka till.

/Sven.
 
Jag använder PETG då det materialet till skillnad från PLA tål att vara utomhus.

Nu har jag ingen 3D printer tillgänglig utan gör bara smådetaljer på fri hand med hjälp av en 3D-penna.

Jag har tidigare gjort fästen av skärbräda, plastblad till hockeyklubbor eller vad som råkat finnas i närheten.

73/ SM7NTJ

Tack för alla tipsen, jag har testat PETG men inte fått det att fästa bra på bädden på skrivaren. Ska prova med några av förslagen här istället!
 
Man kan ha användning för "slangklämma på metervara", dvs ett "gängat" band av rostfritt stål som kapas i lämplig längd och spänns med ett beslag (som en vanlig slangklämma). Det brukar säljas med ett par meter band och ett antal beslag för att bygga egna enheter. Bandet är lite mjukare (mer följsamt) än vanliga slangklämmor och jag tycker det funkar fint för enklare montage. Verkar helt väderbeständigt.
 
Back
Top