Får inte NVIS att fungera

Se där, en dansk film som jag missat.

Den måste vara bra, eftersom Erik Balling regisserat (Matador) och Ove Sprogøe
(dr. Hansen i Matador) hade en av huvudrollerna. Musiken av Bent Fabricius-Bjerre (också Matador). Jag och XYL har blivit storförbrukare av danska TV-serier...

Som en liten kurositet har det faktiskt ingen större betydelse om en telegrafist är ordblind eller inte, eftersom det inte är meningen att telegrammen ska läsas av honom.

Dock kan telegrafistens kamerala arbetsuppgifter påtagligt försvåras av ordblindhet.

Tittade på filmen på YouTube, och fick en "flashback" till min tidigaste fartygsradiotid.
S/S Martha var en "likströmsbåt" med 1940-tals radiohytt, såg ut som prylar från Elektrisk Bureau och M P Pedersen. Att den var en "likströmsbåt" framgick av att den hårt prövade telegrafisten fick starta omformaren med sitt karaktäristiska vinande innan sändaren drogs igång.

Sådant "junk" blev jag förskonad från, men mina kollegor (främst den trevlige jämten Sixten Hansson [nyligen SK]) kunde underhålla unge ing. Spoling med berättelser om likströmsnät, NiFe nödbatterier och omformare.
 
En kraftig reducering av privilegierna är då sannolik, eftersom man då även anser sig kunna bortse från frekvensplanen i Artikel 5 på samma grunder, och helt enkelt allokera om amatörradiospektrum över 30 MHz med ett penndrag.
......

1665521007415.png
1665521054414.png
1665521090246.png
 
Amatörradions privilegier kan väl ungefär grovt jämföras med monarkin när det gäller tidsenlighet. Den skulle också kunna avskaffas med "ett penndrag" som en partiledare uttryckte sig 1971. Jag väntar fortfarande...
 
När det inte finns någon aktivitet blir det svårt att höra några stationer...
Många av de som för 10-20 år sedan mer frekvent utbytte sin sjukdomshistoria, frukostgrötens smak och konsistens samt "lufttrycket i Ankvattnet" har bokstavligen fallit för åldersstrecket.

Dock borde det finnas åtminstone en och annan dansk som är aktiv.
Med dagens radiokonditioner så är väl 3,5 MHz på mornarna och 7 MHz mitt på dagen "det säkraste kortet"

Dagens jonogram från Juliusruh på Rügen, vilken är den närmaste jonosonden till Malmö,
visar att 3,5 MHz vid 0800 sommartid ger bra förbindelse inom åtminstone en 300 km radie,

View attachment 8644
medan 7 MHz mitt på dagen kan ge bättre signaler med lägre brus- och störnivå.

View attachment 8645

men båda situationerna förutsätter emellertid att det finns aktivitet...
Jag brukar titta på denna karta med kritisk frekvens som man skall hålla sig under för NVIS:

 
Back
Top