Får man öppna sändare?

SM5OCI

Well-Known Member
Får man öppna sändare? På 80-talet när jag började som sändareamatör tror jag inte det var tillåtet - det var i alla fall mycket hysch-hysch angående att öppna sändare. Men hur är det nu?

Anledningen till min fråga är att jag vill öppna min FT-817 så den täcker det utökade 40-metersbandet. Nu går sändaren bara upp till 7.100 kHz. Jag har inget emot att ha en "stängd" sändare för frekvenser jag inte får använda, men den enklaste metod jag sett på Internet gör sändaren maximalt öppen, och det behöver inte jag.

m.v.h.
//Per SM5OCI
 
Det är en fråga som lätt skapar en stormiga debatter, i vart fall i tidigare trådar :)

Öppna på du, det finns inga bestämmelser mot det.
Det är inga problem att öppna FT-817 för TX utanför banden, eller som i ditt fall öppna 7100-7200, innanför amatörbanden är ok.
Att tex köra på 11m, PMR och marin VHF är däremot inte OK...
 
Som certifierad radioamatör anses du av myndigheten ha sådana tekniska kunskaper att du kan mäta upp och ta fullt ansvar för att din sändare inte orsakar menlig störning för andra radioanvändare.

Det är fritt fram att inneha sändare som är avsedd för andra frekvensband än amatörradio liksom det är fritt fram att bygga om och modifiera kommersiell utrustning som fartygssändare, WWII-surplus eller CE-märkt utrustning typ ICOM/YAESU för användning på amatörradiofrekvenser. Detta medges p g a ett unikt undantag vi radioamatörer har i EMC-direktivet från krav på CE-märkning samt att det inte längre krävs tillstånd för innehav av radiosändare.

Men du kanske bör känna till att en del sändare som öppnas upp så som du nu funderar på att göra faktiskt kan skicka ut ganska kraftiga oönskade signaler både inom och utom amatörbanden eller utanför de frekvensband de ursprungligen konstruerats och godkänts för. Jag har själv några ICOM-stationer här som är öppnade så att de täcker hela frekvensområdet, d v s även mellan amatörbanden. De används ibland som högeffekt signalgeneratorer för mätändamål. På vissa frekvensområden producerar dessa dock en hel del mycket starka oönskade signaler och skulle per definition inte vara möjliga att få att uppfylla de tekniska krav som gäller för dessa frekvenser.

I ditt fall där du bara skall öppna upp 7,1 MHz i en sändare som är avsedd för det bandet så är det troligtvis inga problem men de som öppnat upp apparater för t ex 5 MHz kanske borde kontrollera vad som skickas ut i antennen. Överraskningar väntar nog en och annan. Åhh det hade jag ingen aning om typ. :)

Och som XUN mycket riktigt skriver så får du inte använda en amatörradiosändare för t ex privatradio och marin trafik.
 
Som sagts i tidigare inlägg så finns det inga legala hinder. Det kan dock påverka giltigheten av eventuella garantier på apparaten.
 
En FT817 som inte redan har hela bandet är nog så gammal att eventuella grantier är borta, gissar jag.

Är den så gammal så finns det ju en "softmod", alltså en omrogramering utan att lyfta locket.
 
Back
Top