Fasfel?

Hej Kricke!
Du mäter alltså reflexion i kabeln? Då vrider sig fasen 720° om du ändrar längden en våglängd. Med samma reflekterad fasvinkel kan alltså två av kablarna vara ½ våglängd fel. Jag gissar du mätt längden på kablarna i mm också. Räkna på de längderna med hastighetsfaktorn på kabeln så ser du om det är en halvvåg fel.
Annars får du koppla in en av mittenantennerna och sen koppla in en av de övriga i taget. Sjunker signalen från nån närbelägen fyr är det motfas, annars är det rätt.
Hälsningar
/Jan
 
Jag kopplade in en HFX-50 kabel på mitt instrument och mätte fasläge med öppen ände över ett större frekvensområde.
Fas_HFX50.JPG
De vertikala passagerna av noll motsvarar kabellängd som är en multipel av 1/4 lamda.
Den fallande linjen motsvarar kabellängd som är en multipel av 1/2 lamda.

Det är som Janne skriver möjligt att hamna en halv våglängd fel med samma fasläge om man inte gör en manuell beräkning och kontroll av kabellängden.

För att hamna i samma fasläge när man matar en antenn behöver man kapa bort en hel våglängd i kabel.

Jag hoppas att du hittar vad som spökar och får ordning på det hela utan för mycket besvärligt klättrande upp och ner i masten.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Innan antennerna monterades hade jag isär varje box för att göra ett litet dräneringshål, tyvärr tittade jag inte efter om någon anslutning var skiftad jämfört med dom andra, då man/jag räknar med att fabrikören borde gjort rätt när man beställer 4 antenner för att koppla samman dessa.

Ta ett kvastskaft som du tejpar fast en ferrit i änden på och viftar med nära ändarna på drivelementet, så kan jämföra med din VNA utan att behöva plocka ner antennerna.
 
Felet är nog konstaterat, tack för telefonsamtalet Kricke. Det är udda halvvågor skillnad mellan de korta och långa kablarna. Kanske det går att kapa en halv våglängd och sätta effektdelaren annorlunda så kablarna räcker ändå, kanske genom att gina lite mellan bom och maströr och ha mindre slinga i bakänden av antennerna. Lycka till, ser ju ut att vara bra mastklättrarväder även hos dig idag.
/Jan
 
Det var som Jan skrev, jag hade bara tittat på fasvärdet i VNA,et utan att mäta i mm. (var på väg att åka upp för fira ner antennerna när jag såg Jans inlägg)
Som tur va hade jag lite mer HFX50 liggandes och kunde återanvända kontakterna.
I em. klättrade jag upp i masten och monterade kablarna, nu funkar det UFB med bra RX och korrekta lober.
Tack för allas kloka råd, det är värt mycket att kunna ventilera och diskutera på ett bra forum som HAM.se

PS Fin tropo ikväll med OK1TEH och G4FUF på 432 med nya stacken.
 
Jag kör själv inte med VNA, men om man mäter från power divider mot antennerna på halva arbetsfrekvensen, i VTZ:s fall på 216 MHz, så får man dels bra reflex från antennerna som antagligen är ganska lika i fas på alla antennerna eftersom det är långt från några resonanser i antennen, dels är 432-signalerna från antennerna i fas om man får samma fasvinkel på reflexen vid 216 MHz. Det kan ju även vara praktiskt när man mäter tomma kablar för att se att man inte har udda antal halvvågor skillnad.
Lycka till Kricke med antennerna! Lördag förmiddag eller söndag eftermiddag ser ut att vara klättringsbara hos dig enl SMHI.
/Jan
 
Felet är nog konstaterat, tack för telefonsamtalet Kricke. Det är udda halvvågor skillnad mellan de korta och långa kablarna. Kanske det går att kapa en halv våglängd och sätta effektdelaren annorlunda så kablarna räcker ändå, kanske genom att gina lite mellan bom och maströr och ha mindre slinga i bakänden av antennerna. Lycka till, ser ju ut att vara bra mastklättrarväder även hos dig idag.
/Jan
Drar igång tråden igen.

Mitt problem är löst sedan länge och jag kapade ner två av kablarna.
Men vad hade hänt om jag hade polvänt dipolerna på de antennerna som hade fasfel istället för att kapa längden?

Att jag frågar beror på att jag i skrivande stund börjat räkna på nytt stackningskablage till 6x4el 144 MHz som skall byggas i höst. (stackas på höjden, obs. 6 st inte 4 st som på bilden nedan)
Längderna passar perfekt för översta och näst översta antennen (helvågor) men kablaget till antennen närmast mitten blir för kort.
Längden blir dock bra om jag kapar till 1/2 våg, men då får jag fasfel.

Frågan är:
Kan jag polvända det två antennerna närmast mitten för att få rätt fas?

73 Kricke

1628691052294.png

Using similar lengths for all four feeding coaxes needs somehow winding up # 2 and 3. We find a remedy here using a length of minus full 360 degr. for the inner coaxes # 2, 3. As 360 degr. or even multiples of that do not change anything according feeding phase. With a lag of n x 360 degr. we are just at the same point on the sinus we find on the outer Yagis. Which in practise means we are feeding all dipoles in phase.

An example: 360 degr. is just 1.0 wavelength, multiplied with real velocity factor of coax to be used at designated frequency. Likewise v = 0.82 of some foam insulated coax on 144.1 MHz (2.080 m) makes 360 degr. of runtime on coax be equivalent to a length of 1.706 m Simply put: coaxes # 2, 3 can be 1.706 m shorter than the coaxes # 1, 4 feeding the outer dipoles.

• All shields are to be connected on same side
 
Hej
Ja du kan polvända de mittersta två antennerna om du har förlängt eller förkortat kablaget till dom med en 1/2 våglängd.
6x4_stack.jpg
Om vi tänker oss att bild A visar normala höjdstackade antenner där alla har sin matning åt samma håll.

I bild B visas lösningen att bara vända antennerna upp och ner jämfört med de andra antennerna med längdskillnaden en 1/2 våglängd för matningskabeln. (Kan vara en fördel om du inte kan vända på anslutningskontakten för att få kablarna åt samma håll).

Det går även att vända bara det matade elementet på de två antennerna enligt bild C. Även här med längdskillnaden en 1/2 våglängd för matningskabeln.

Du få göra det som är lättast.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Hej
Ja du kan polvända de mittersta två antennerna om du har förlängt eller förkortat kablaget till dom med en 1/2 våglängd.
View attachment 7129
Om vi tänker oss att bild A visar normala höjdstackade antenner där alla har sin matning åt samma håll.

I bild B visas lösningen att bara vända antennerna upp och ner jämfört med de andra antennerna med längdskillnaden en 1/2 våglängd för matningskabeln. (Kan vara en fördel om du inte kan vända på anslutningskontakten för att få kablarna åt samma håll).

Det går även att vända bara det matade elementet på de två antennerna enligt bild C. Även här med längdskillnaden en 1/2 våglängd för matningskabeln.

Du få göra det som är lättast.

73 de SM7NTJ Lorentz
Tack Lorentz!

Som vanligt har du lysande och detaljerade svar.

73 Kricke
 
Ja gjorde kablarna lika långa till 4 av antennerna istället för att ”vända” på dipolerna.

Antennerna blev färdigbyggda för några veckor sedan och kom upp i den lägre masten vid påsk och de fungerar som förväntat.

6 st 4 element DK7ZB 28 Ohm.

73 Kricke
 

Attachments

  • 4C057DDB-A5C2-4A8A-A41E-ED579658F38C.jpeg
    4C057DDB-A5C2-4A8A-A41E-ED579658F38C.jpeg
    1,3 MB · Views: 31
Back
Top