Fasning av Bobtail curtains

SMØWKA

Well-Known Member
Hej

Jag har planer på att sätta upp 2 fasade bobtail curtains på 160m, jag har letat i mina "amatörradio antennböcker" men har inte lyckats hitta lämpligt material då det gäller fasnings avståndet. Jag skulle gissa mig till att fasningsavståndet bör vara en 1/2 lambda, men är osäker. Är det någon som sitter på kommersiella antennböcker där kanske detta har prövats. Är det dessutom någon som kan tipsa var man kan få tag på kommersiella antennböcker så är det ett plus, det är kul kvällsläsning. Jag har nyligen avslutat boken om YASME som jag kan rekomendera för amatörradio historiskt intresserade personer.

73 de Teemu SM0WKA
 
Hmm, läste om det någonstans men kan inte riktigt komma på var.
Kan det vara i ON4UNs Lowband DXing??? Har du den Teemu?
73 Magnus
 
Hej Teemu!

En kvartsvåg emellan är nog bättre. Matade så strömmen går 90° ur fas så samverkar de åt ena hållet och blir i motfas åt andra hållet, och det är väl det du vill?

Jag körde för många år sen på 40 med ett par deltaloopar som satt ca 1/4 våg ifrån varandra. Matning genom 1/2 våg (jag hade 75 ohm bandkabel), så impedans och ström är lika som vid antennen. Efter lite common-mode-drosslar i schacket för att hindra strömmar på matarledningen så hade jag en seriekrets i vardera matarledningen innan jag paralellkopplade dem. Kondensatorerna i seriekretsarna var en differentialkondensator och spolarna anpassade till serieresonans med kondingen i mitten. Genom att vrida på diff-kondensatorn kunde jag fasa bort signaler som kom in i en bestämd riktning. Kom nåt in i flera riktningar blev det sämre dipp. Den typen av fasning borde funka på vilka antenner som helst, även på ett par bobtailar.

För att veta vad som händer är det bra att mäta strömmen. Jag hade ett X-Y oscilloskop med en ca 3 dm lång pickup-loop på vardera matarledningen. Där såg jag fasvridningen och kvoten på strömmen, men inte tecknet på fasvridningen. Fast det märks ju, i mitt fall hade jag asien åt ena hållet och sydamerika åt andra hållet.

Hälsningar, Jan
 
Hej

Jag har letat som en galning här i min bok, men kan inte hitta denna beskrivning, någon som har aktuellt sidnummer? Jag har Tredje Utgåvan.
 
Kent, SM4CAN, skrev ett litet häfte om bobtail-antenner i slutet av 80-talet (andra utgåvan är daterad april 1988) som varmt kan rekommenderas. Han kanske fortfarande har några exemplar kvar?

Angående fasning så nämner Kent att avståndet ska vara 1/4 våglängd samt att ena antennelementet matas 90 grader ur fas. Själv hade han dock problem att få fasningen att fungera, blir ju en rätt stor historia för 80 meter.

73 de Lars, sm6rpz
 
Hej igen!

Just detta att ha fast fasvridningsnät är problem med trådantenner. De jag har haft ändrar sig med väder och vind. Fasningen jag hade med diffkonding, en gangad konding där jag vridit rotorn på ena halvan, gick att använda även om antennrna ändrat sig lite. Det var bara att vrida lite på kondingen...

Gain påverkas inte så mycket av om fasningen är lite fel, men dämpningen av signaler från fel håll minskar.

Anpassningen till TX var jag inte så noga med. Det var skapligt lika åt båda håll, och pi-filtret på den gamla rör-TX räckte till, så la inget krut på det. En normal matchbox borde också klara det, så även en modern TX blir nöjd.

73! /Jan
 
Back
Top