Lite sent svar.
Jag har byggt några olika fördelningar anpassade efter behoven.
Bilden visar den gamla fördelningen som är inbyggd i en aluminiumprofil.
Matningen via en äldre variant av Powerpole. Spänningen övervakas via ett inbyggt instrument och alla utgångar är avsäkrade med flatstiftssäkringar. Utgångar: Polskruvar, Hellakontakter-16mm, cigarettuttag-20mm och längst till vänster i bild dubbla USB uttag.
USB uttagen går via en strömbrytare så man kan minska störningsdimman som verkar ingå på köpet genom att stänga av dom när de inte behövs.
Tyvärr upptäckte jag vid ett tillfälle att övergångsresistanserna i Hellakontakterna var för hög och spänningsfallet blev för stort vilket märktes vid långvarig batteridrift när batterispänningen sjunkit ner mot 12 volt.
För att slippa det problemet har jag numera gått över till PowerPole och med lite kreativ montering fås en mycket smidigare fördelning med full valfrihet över vad jag vill koppla in på fördelningen.
Matningen kommer in via 75A PowerPole kontakter matad från batteriet i bakluckan med 16mm² batterikablar av ren koppar. De fem utgångarna har varsin sladdsäkring av flatstiftstyp.
Riggarnas matningsledningar har nu skarvats med PowerPole så jag kan välja om jag ska använda riggarna med kontakter eller ansluta dom direkt till den nya fördelningen.
Det bakre batteriet används ute på samband och har, när sol finnes, laddning via solceller.
Förbindelsen mellan det bakre batteriet och bilens ordinarie elsystem har dimensionerats så att maximal ström mellan batterierna begränsas till strax under 20A.
Begränsningen skapas av en resistans på cirka 150milliohm bestående av den sammanlagda resistansen i säkringar, avstörningsfilter och ledningsresistansen i den långa 2,5mm² ledningen som binder samman batterierna vid bilens bakre säkringsbox.