Fasta Maritima Anropsignaler ?

sm2sxi

Well-Known Member
Jag fick en fråga som jag inte kunde reda ut, men kanske någon på forumet kan bringa ljus över saken ?

Förr när fyrplatserna var bemannade så fanns fast installerad VHF radio och jag har även sett spår av gammla
gränsvågsinstallationer. Radiotrafik förekom, men fanns det tilldelade anropsignaler, som fartygen med fyra
bokstäver eller kustradions tre ? Har inte lyckas hitta någon info om detta på nätet.

Janne
 
Jag fick en fråga som jag inte kunde reda ut, men kanske någon på forumet kan bringa ljus över saken ?

Förr när fyrplatserna var bemannade så fanns fast installerad VHF radio och jag har även sett spår av gammla
gränsvågsinstallationer. Radiotrafik förekom, men fanns det tilldelade anropsignaler, som fartygen med fyra
bokstäver eller kustradions tre ? Har inte lyckas hitta någon info om detta på nätet.

Janne
Hade trafiken varit på telegrafi hade svaret varit enkelt, då hade varje fyr haft en egen treställig anropssignal, men telefoni är lite mer öppet.

Radiotillståndet för denna verksamhet var utfärdat till Sjöfartsverket och dess företrädare, och stationerna var listade i "List of Coast Stations" med sina namn som anropssignaler. Det här var dessutom på den tiden innan Sjöfartsverket drev något eget kustradionät i större skala, utan det var lokala "hamnradiostationer" och fasta fyrar och lotsplatser
som utgjorde verksamheten.

Praxis i sådana sammanhang är att man använder platsens namn som anropssignal, så Televerket angav inga anropssignaler i tillstånden.
Ett fyrskepp däremot har ett fartygsradiotillstånd med en fyrställig signalkombination som identifierar fartyget även i andra sammanhang.

Det svenska kustradionätet, vilket i dag ägs och drivs av Sjöfartsverket, använder signalen "SDJ" för kommersiell trafik via Stockholm Radio/NMSS, "Sweden Rescue" för JRCC Göteborg samt "MSI Sweden" när utsändningar sker från bl.a. Lotsarna Södertälje.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för informationen,ja jag misstänkte det, att man använde platsens namn och inget annat.

73/
Janne
 
När jag jobbade där för länge sedan så räckte bra med att kalla sig Almagrundet eller Ölands södra.
Ville man tala med lotsen i Stockholm så ropade man på lotsen i Stockholm. :)
73 Göran
 
Back
Top