Favorit CW-paddel?

SA6BNV

Well-Known Member
Hej,

Vilken är din favorit-CW-paddel?
Vilken är mest prisvärd?
Vilka skall man undvika?

// Åke
 
Jag har inte provat så många olika varianter, men...

Jag tycker den gamla hederliga Bencher (BY-1) är att föredra.
På den äldre varianten utan förgyllda kontakter kunde man få lite problem med oxid.
Bencher är lagom svampig i anslaget, känns som ett par väl ingångna skor.

Jag har också en Begali Signature Edition. Den känns lite stummare och slamrar lite mer.
Den är snyggare att titta på, men tyvärr måste jag nog säga att jag föredrar Bencher.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Bencher

För många år sedan fick jag möjligheten att köpa en något begagnad Bencher BY-2 av en annan amatör. Detta är absolut min favorit.

/ Ingvar
 

Attachments

  • By-2.jpeg
    By-2.jpeg
    56,9 KB · Views: 104
Last edited:
Körde tidigare med bencher men upplevde den som lite "rock'n roll" typ raggarbil !
Bytte till Begali magnetic pro som jag närmast vill beskriva som en "ferrari" !
 

Attachments

  • begali.jpg
    begali.jpg
    50,2 KB · Views: 125
Kul att ni skickar in bilder!
@sa6adj: Är det risk för att bli åksjuk med en Bencher menar du? ;)
 
... På den äldre varianten utan förgyllda kontakter kunde man få lite problem med oxid...
Finns det nya, förgyllda kontakter att köpa som reservdelar om man önskar fräscha upp sitt "par väl ingångna skor"? Jag har inte hittat några på bencher.com.

/ Göstha
 
Det har hunnit bli 2 paddlar sedan jag ställde frågan i början på tråden.
Först skaffade jag en Begali Magnetic Pro (till höger).
Alldeles nyligen köpte jag en Begali Sculpture (vänster).

Bägge är både mekaniskt och utseendemässigt väldigt fina.

Magnetic Pro känns riktigt robust, som "militär standard".
Allt är av metall. Basen är riktigt tung så den flyttar sig inte även om man slamrar på ordentligt. Paddlarna och armarna är gjörda av aluminium för att vara så lätta och styva som möjligt. Silverkontakter som standard.

Sculpture är mer som ett Schweiziskt urverk, extremt fin precision.
Basen är tung, precis som Magnetic Pro. Armarna är gjorda av aluminium och gjorda så korta som möjligt för att göra dem lätta. Paddlarna är av kolfiber vilket gör dem superlätta men samtidigt väldigt styva ändå. Någon har sagt att de känns lätta som fjärilsvingar, och det kan jag hålla med om. Trots det är de som sagt styva vilket ger otrolig precision. Guldkontakter som standard.

Begali har varit otroligt kundvänliga och varit riktigt bra att ha att göra med. Bara deras bemötande gör det värt att köpa deras paddlar. Jag har köpt bägge direkt från deras websajt via paypal och det har fungerat oklanderligt.

// Åke
 

Attachments

  • begali.jpg
    begali.jpg
    37,4 KB · Views: 105
Last edited:
Min favorit - kniven, fungerar som "flugpapper"......hembyggd såklart
Den prisvärda bygger man själv.....eller prutar på,på loppisen.
De man ska undvika är de obekväma. Numera är eggen vänd nedåt på kniven/sideswipern.
 

Attachments

  • knife.jpg
    knife.jpg
    58,6 KB · Views: 102
  • komplett.jpg
    komplett.jpg
    92,3 KB · Views: 102
Last edited:
Ja den verkar prisvärd! :)
Det är väl därför Begali kostar så mycket - de tänkte på att inte ha eggen uppåt från början - utveckling kostar ju :D
// Åke
 
Jag har använt en Vibroplex Brass Racer under drygt 20 år:

key.JPG


Det är tydligen inte den populäraste nyckeln på marknaden. Kan verka lite "racklig" och risig i konstruktionen. Men rätt inställd är den riktigt trevlig att använda. Inget man bankar och slår på , utan man kör med mycket små och lätta rörelser.
Min har blivit utsatt för lite modifikationer genom åren. Paddlarna som satt på från början var alldeles för mjuka och sladdriga. Men framför allt blev den snabbt ful då mässingen svartnade och ärgade. Så jag polerade upp och kromade den. Nu lär den hålla sig fräsch många år till.
 
Last edited:
Kul tråd!

Efter att ha provat de flesta av Begalis manipulatorer i Friedrichshafen, under flera år bestämde jag mig för Sculpture. En enastående fin prynadssak som går att justera ner till ett så litet kontaktspel att den i princip blir ljudlös även vid höga hastigheter.

Min allra första manipulator typ enkelpaddel tillverkades av en bit bågfilsblad med en bit eltape för fingrarna. Enkel och funktionell som användes något år tillsammans med en rörbugg enligt beskrivning i QTC. Ingen bild på den...

Nästa manipulator som införskaffades var ett "hemmabygge" som en instutitionstekniker på Universitetet här i Lund tillverkade på spilltid. Totalt blev det nog tillverkat ett tiotal sådana plus minst lika många handpumpar. Priset var symboliskt och jag har ett minne av att jag betalade 50:- i början av 70-talet. (Ingvar CZR som var behjälplig med utvärderingen av prototyperna kanske kommer ihåg?)

attachment.php


Så ser den skapelsen ut efter att ha modifierats ett flertal gånger av mig. Originalet var ganska tungkörd och svår att ställa in eftersom det inte fanns någon dämpning i pendeln. Efter flera års körning oxiderade kontaktbeläggningarna och nya sådana från ett skrotat relä monterades dit.

attachment.php


Ytterligare modifieringar gjordes i början av 90-talet då jag fick för mig att träna upp mig i high speed. Två gummidämpare monterades på justerskruvar vilka ställdes in så att de pressade pendeln till ett fast neutralläge. Kontaktspelet ställdes till minsta möjliga och detta tillsammans med de något fjädrande kontakttungorna medförde en totalt glappfri och tyst gång.

Jag har provat många manipulatorer under årens lopp men återfaller varje gång till hembygget som för min del verkar vara det mest optimala verktyget.

Det skall kanske tilläggas att jag lärde mig att köra bugg på en sådan bugg som enbart gav prickar på ena hållet och streck på det andra. Inga finesser som squezze och iambic och allt vad det heter. Därför har jag aldrig lyckats lära om trots många försök. Kommande byggprojekt blir en liknande rörbugg som den jag startade med för 40 år sedan. Den sluter cirkeln i mitt radiomuseum och det skall bli underbart att kunna ställa in streck/prick-förhållandet och teckendelsavståndet till en personlig stil något jag saknar med de buggar som byggts med TTL-logik och senare CMOS.

/Bengt
 

Attachments

  • Manipulator2.jpg
    Manipulator2.jpg
    96 KB · Views: 322
  • Manipulator1.jpg
    Manipulator1.jpg
    99,6 KB · Views: 339
Fler nycklar...

Bengt, när jag såg dina bilder på den hemmabyggda manipulatorn så dök jag ut i förrådet och till slut hittade jag ett utav projekten som Arne tillverkade.
Denna har två paddlar och jag minns att jag körde med den i många år innan jag till slut köpte min Bencher.
Tyvärr är mina bilder inte lika upplysta som dina, men jag laddar upp dem ändå.
/Ingvar
 

Attachments

  • P1010375.jpg
    P1010375.jpg
    106,5 KB · Views: 56
  • P1010379.jpg
    P1010379.jpg
    93,2 KB · Views: 84
Last edited:
Jag har en Bencher BY-1 som varit med länge och om mycket. Även innan jag fick den i min ägo. Sen har jag två BY-2, båda som jag köpt nya. Trivs bra med dem, men har inte provat så mycket annat heller. Det finns dock en som jag önskat att jag hade. Det finns en som jag tror är tillverkad av en SM4 som om jag minns rätt påminner om Benchern, men har magneter och är förgylld. Den som gjorde dem är vad jag förstår SK och de som har ett exemplar håller hårt i dem. Aja, jag har så jag klarar mig. :)
 
Glömde en...

Jag tycker Bencher funkar bra. Vad ska man egentligen med så många?
För tillfället använder jag en Kenpro KP-100 elbugg med inbyggd manipulator.
Den duger fint och så blir det inte så många grejor på bordet.

Man får väl snart göra sig av med lite grejor som bara står till ingen nytta.
Här är min Vibroplex som bara står stilla i ett skåp...
/Ingvar
 

Attachments

  • P1010380.jpg
    P1010380.jpg
    93,3 KB · Views: 83
Jag tycker Bencher funkar bra. Vad ska man egentligen med så många?

Kortvågsrigg, VHF/UHF/SHF-rigg och en extra backup och portabelrig.

Har du bara en mikrofon och flyttar i mellan eller har du bara en apparat? Ähh, förresten, du kör väl inge foni. :)
 
Kortvågsrigg, VHF/UHF/SHF-rigg och en extra backup och portabelrig.

Har du bara en mikrofon och flyttar i mellan eller har du bara en apparat? Ähh, förresten, du kör väl inge foni. :)

Jag kör simplicity-modellen:
1 kortvågsrigg och 2 paddlar (ingen mic) - that's it. Dags att ta bort ena paddeln så man inte har så mycket grejer ;)

Kul att se bilder på era paddlar (och köksredskap)! Ladda gärna upp fler!

// Åke
 
Last edited:
Jag kör simplicity-modellen:

// Åke


Ok. Själv så väljer jag metod efter förutsättningarna. Ser ingen anledning till att skjuta cykeln i nedförsbacke, men i tvära uppförsbackar är det praktiskt. :)
 
Ok. Själv så väljer jag metod efter förutsättningarna. Ser ingen anledning till att skjuta cykeln i nedförsbacke, men i tvära uppförsbackar är det praktiskt. :)
OK, men du bär inte med dig en extra cykel med andra egenskaper för olika typer av backar? ;)
 
Back
Top