FAX-störningar på 160 och 80

Bernt SM6EVE

Well-Known Member
Hej - i februari i år flyttade jag c:a 4 km inom SM6 (Marks kommun) och gick från 2x14 med brusnivå 9 (tätt mellan husen) till en 2x20m med 450 ohm bandkabel på 15-16 m höjd. Nuv QTH är Kinna, ung. N57.31' 9.39" och E 12.41' 50". Störningsfritt och trevligt, när jag stängt ner datorer med resp. nätaggregat och slagit av plasma-TV, lågvoltsbelysningar etc. Men samtidigt började jag höra en malande sändning som låter som en gammaldags väderfax på långvåg . Den återkommer ung var 7-8 kilohertz, från 1.8 till 4.0 MHz. med S 5-9 styrka. Den vandrar lätt i frekvens och ibland nollas signalen ut och blir ren bärvåg för att långsamt övergå till frekvensskift. Har vandrat runt omgivningarna med en transistorradio med ferritantenn men inte funnit ut om den är lokalt genererad. Har kollegor i SM6 eller SM7 hört signalen? Finns den eller är det rx:en i min IC-740 som släpper genom skräp ? Min teori är att det är en kommersiell och övertonsprutande felinställd sändare söder om Sverige. Lyssna t ex mellan 3500 och 3510 . (Jag kan inte scanna frekvenser under 1.5 MHz då min IC-740 inte har en general coverage mottagare.) 73 från Bernt SM6EVE (ex SM6EVE/MM, EL0BC/MM och OA4IU)
 
Tråkigt med dessa eveinnerliga störningsproblem. Du ifrågasätter om din gamla IC-740 internt kan generera störningen. Och det finns skäl att misstänka, men bör vara lätt att kolla upp.
Blörja med att dra ur antennen ur IC-740, är den då helt tyst kan du med transistorradio lyssna om störningen finns i dess närhet. man kan även sätta in en testsladd i IC-740 antennjack och sniffa med den runt höljet.

Stäng av IC-740 och lyssna på transistorradion kanske är första momentet.

Det som kan orsaka störnigar i exemple vis en IC-740 är självsvängane spänningstabbar, eller DC till DC omvandlare.
Dessa har kondingar och elektrolyter som åldras.
En 7805, 7808 med uttorkade kondingar vid in och ut pinne kan störa kraftigt, men då ju riggen är 25 år och har den gått mycket är detta möjligt. Driver i frekvens

DC till DC omvanalren vid Displayen generarar en del spännigar, -5 Volt, 30 Volt samt glödström till Plasman. Uttorkade lytar kan gör att den stör. Störningen driver i frekvens.

Stör då din IC-740, öppna den och sniffa runt på kretskorten med antennstråden eller tranostrradion för att lokalisera näramre varifrån det kommer.

Detta gäller givetvis all elektronik, TV, Video, nätagg, klockradio, Spisen med eleketronik, tvättmaskinen, och visst är det en dator i frysen oxo, mobiltelefoner, deras laddare, men de blir ju aldrig så gamla som en IC-740. De slängs ju långt före innan de åldrats, dvs efter kanske 3 år. Dock finns modern eleketronik som åldras och börjar störa redan efter halvår.
 
Hej och tack. IC-740 har ett switchat inbyggt nätagg men det stör tydligen inte för om jag drar ut antennen finns inte störningen. Annars är din kommentar om åldrande komponenter intressant och jag ska sniffa för att se om någon komponent genererar brus i allmänhet. Jag hör fax-sändaren på transistorradion utanför huset men mycket svagt på ferritantennen. Trodde först att kraftbolagets förbrukningssändare var orsaken med de går visst på GSM?
 
Hej och tack. IC-740 har ett switchat inbyggt nätagg men det stör tydligen inte för om jag drar ut antennen finns inte störningen.

Ursäkta att jag "lägger mej i" felsökningen!
Om du ska vara riktigt säker på att IC-740 inte "stör sig själv" räcker det inte med att dra ut antennen! Du måste sätta i en bit tråd i antennuttaget och sniffa runt med den i mottagaren. ;)

/ Ingvar
 
Ingvar, tack mycket uppskattat att du lägger dej i. Ska pröva det du föreslår. Som SM7:a kanske du kan kolla om du hör signalen på 80 mb?!
/Bernt
 
Ja sätt i en sniffantenn, men många kretsar kan då givetvis höras, och det är normalt, inget är ju totalt tyst, plasman stör säkert om du sniffar nära, men inte så mycket att det normalt hörs på en riktig antenn. I ditt fall bör du känna igen störningen.
När en 7805 eller 7808 stör så syns det ofta med oscilloscop på spänningarna både in och ut, dvs hela 12 Volt linan i radion kan vara smittat med självsvängningar.
 
Last edited:
nu prövat med annan rx, störningen finns där även om min trotjänare IC-740 är avstängd.
Ska låna en rävsax och försöka pejla.
 
Tråkigt med alla störningar på banden. Här i Eksjötrakten har vi varit hårt utsatta för en störning som lät som en gammal ambulans och fanns på var åttonde KHz på 80m bandet den vandrade också sakta i frekvens. Hos en amatör i Eksjö så var den så stark att han vissa dagar omöjligt kunde genomföra ett QSO på Höglandsringen, 3,615 MHz.
Även jag som bor ca 12 km utanför Eksjö och störningsfritt ute på landet hörde ofta störningarna på
S 4-5, mycket irriterande.
Vi är några amatörer som helt oberoende av varandra lokaliserade störningarna till ett visst hus så vi var ju ganska så säkra på varifrån störningen kom. Med rävsax gick det inte att få någon bäring så jag kopplade in min IC-7000 i husbilen och åkte runt, fram och tillbaka i kvarteren tills jag fick starkaste S-meterutslag.
PTS i Göteborg kontaktades och dom gav denna störning högsta prioritet och kom ganska omgående och började att pejla med utgångspunkt från huset där vi hade kommit fram till att störningen var som starkast.
Det blev dock ingen lätt uppgift för killarna för det visade sig att störningen också var trådbunden och strålade från flera olika ställen. Efter mycket letande så kom dom till ett ställe 3 hus från "vårt" hus och där gick det en självgående robotgräsklippare av Italiensk tillverkning och dom bröt elen till huset MEN störningen fortsatte ändå.
Det visade sig att det var ett laddagregat, med batteribackup, till klipparen som trots att strömmen var bruten stod och blinkade i takt med störningen och när batteribackupen kopplades ifrån så slutade störningen.
PTS kontaktade sedan elsäkerhetsverket och åtgärder vidtogs så nu är det slut med ambulanstutandet på 80m i Eksjö.
Häromdagen så hörde jag samma sorts störning igen, nu mycket svagare, men i Eksjö så var det tyst, tydligen så det finns flera Italienare i farten någonstans häromkring men denna gång så kommer störningen från Nässjöhållet så nu får det bli en ny pejlingstur.

Förklaringen till att vi fick starkaste signalen vid "vårat" hus var enligt PTS att i det huset var det väldigt dålig elinstallation så huset fungerade som en repeater med alla elkablar som bra "antenner" för störningen.

Trodde att det skulle räcka med Nino IT9RYH på 14,195 MHz men inte, nu börjar tydligen Italienarna att invadera 80m också ;=(

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp om det är flera som har samma sorts störningar och den störningen som Bernt beskriver beter sig på samma sätt som den jag har beskrivit.

Ett STORT tack till PTS för snabba åtgärder.

Stefan
 
Hej,

Blev lite intresserad och tittade på en Italiensk självgående som har agenturen här i Småland. Laddaren lägger ut en pulserande ton i ungefär samma takt som ett lugnt andetag. Den hörs väl på min handapparat på 3620.

Jag kollade laddaren och ser ingen CE märkning men en hel massa andra stämplar som ger intryck av att den är certifierad.

Det finns en märkning inom en symbol där det står GS med stora bokstäver samt en annan där det står UL listed.

Är det verkligen OK att sälja den här och koppla in laddstationen i hemmet?

73 Håkan SM7WSJ
 
Tack Stefan nu börjar det bli intressant, sådana där sköldpaddor finns det också nära mitt QTH, ung. 150 m bort.
Jag skrattade åt kommentaren ang. Nino, men de IT-stationer som förr modulerade 150% i ekande schack gjorde ju i alla fall uppehåll för att äta och sova. Inte så dessa gräsklippare. Din beskrivning av gammal ambulans på var 8:de kHz låter i stort sett identiskt med vad jag kallade långsam väderfax.
Håkan-WSJ, nyfiken, vad har du för handapparat? Det ser ut som att varje anmatör idag behöver något sådan't för att spåra störningar effektivt, med BFO, och hålla etern ren i omgivningen. Ang. GS-märkning fann jag att det är en tysk märkning ang. elsäkerhet men inte vad gäller radiostrålning. Se länk: http://www.luna.no/portalshare/katalog/gemensam/v50/tekniskinfo_pdf/no/224902.pdf
73 Bernt
 
Hej,

Jag använder en Yaesu VX5 som har en rätt bra mottagare och som går att få in allt möjligt på. Signalen från laddaren är inte stark på min HT.

Det skulle varit rätt intressant att se hur pass den hade hörts hemma vid min KV station.

Man kanske skulle låna:cool: en lite tillfälligt,,.

73 Håkan SM7WSJ
 
Här i Huddingetrakten har det sedan något år hörts kraftiga bredbandiga pulser över lång- och mellanvåg. Dom kommer i skurar med någon sekunds mellanrum. sedan kan det vara tyst i flera minuter. Dom hörs där det finns elledningar. Mycket irriterande när man lyssnar på MV, men nu finns det inte mycket att lyssna på längre....
Någon som har en susning?
 
Störningar

Mycket irriterande när man lyssnar på MV, men nu finns det inte mycket att lyssna på längre....

Jag håller på med att försöka lokalisera sådana störningar hos mej. Jodå, visst finns det mycket att lyssna på där, efter mörkrets inbrott, om man bara hade sluppit de förbannade störningarna. Jag är störd även på 80 och 160 meter, fast det är svagare där. FM-radion är inte störd, men den kan jag gott vara utan. Bara skräpprogram tycker jag. :eek:
 
Hej igen, det finns många olika störningar på banden och som hjälp till alla störningsjägare så har lagt upp en ljudfil så att alla enkelt kan avgöra om det är en "Italienare" av samma fabrikat som den i Eksjö som stör hos er.
När det gäller denna störningen så är Ninio helt oskyldig ;=)

Så här låter gräsklipparen "ambulansen" , ja det finns faktiskt en till som hörs ibland. http://sm7xfd.qsl.nu/ljud/ambulans

Stefan
 
Ljudfilen

Hallå igen, har varit off-line ett par dagar. Stefan -din ljudfil med "ambulansen" är borta, kan du lägga ut den igen?
 
Tack Stefan, har nu hört filen. Det är samma signal som jag har fast svagare, här hörs signalen S9 ibland. Den bör komma från den Electrolux mower som jag sett knalla runt i en trädgård nära mej. Nästa steg blir att bestämma om det är den eller annan och sedan ringa PTS. Tack till alla som varit med och gett input,
73 Bernt
 
Back
Top