Fel vid uppladdning från QRZ till LoTW.

SA5BNU

New Member
Hej !
Jag är SA5BNU radioamatör från Rimforsa i Östergötland.
Det är något knas när jag laddar upp från QRZ till LoTW.
Jag är admin för mitt DX-call SB5X också från min "huvudprofil" SA5BNU på QRZ, alltså har jag en inloggning till båda anropssignalerna. Det ser lika ut i LoTW, alltså ligger SB5X under min inloggning för SA5BNU.
Det ska inte vara något problem med det. Jag loggar mina QSO i separata logg böcker på QRZ och det är också inställt och format precis enligt instruktionerna.
Att kunna ladda upp direkt från QRZ till LoTW är en tjänst som jag betalar för.
Sedan årsskiftet har det funkat alldeles utmärkt att göra direkt upp- och nerladdning från QRZ till LoTW och tvärt om från båda loggböckerna. I slutet av Maj, började problemet, QSO:s loggade i SB5X loggen hamnade i SA5BNU profilen på LoTW vid uppladdning, och därmed även i SA5BNU loggboken vid nerladdning till QRZ.com. QRZ:s headquarter support säger att de varit inne på min profil och tittat, men vet inte vad problemet är. Det ska inte fungera att göra så, men det dock så det blir. LoTW å sin sida säger att det måste vara QRZ som lagt in fel "Station Location" och det är meddelat till supporten. Det enda jag har lagt in på QRZ är (dot).12 filen som man får ut från TQSL. (Man skapar en från varje anropssignal i TQSL). Efter det slutade QRZ att svara på problemet. Nu har det gått nära två månader sedan det startade och inget har hänt, och jag tröttnade nu och frågade supporten om det var viktigare för dem att man betalade för deras tjänster, än att tjänsterna fungerar. Då tog det fart, dock inte som väntat, utan nu svarar de att det är mitt fel. Men inget om vad som är fel eller vad jag ska göra annorlunda. De har heller inte frågat något hur jag gör eller liknade eller kommit med några konstruktiva förslag. Jag vet inte ens vem jag har skrivit med eftersom den som svarat aldrig har presenterat sig med varken callsign eller namn. Det enda som står i fel-loggen är "Elevated to Headquarter", så det är väl någon i toppen kan man anta.

Jag undrar nu om det är fler som har samma problem, alltså att QSO:s loggas till fel anropssignal vid uppladdning till LoTW eller på QRZ?

73 SA5BNU / SB5X
Johan
 
Jo, jag kan tillägga följande:
Om jag skapar en ADIF-fil av loggboken med nya QSO:n i, som jag sedan via TQSL laddar upp till LoTW så fungerar det som det ska.
(Egentligen är det bara de nya QSO:na som laddas upp, man kan välja om hela loggen eller bara nya QSO:n ska laddas upp till LoTW, men man måste ändå ladda ner hela loggboken från QRZ)
Även när jag sedan gör en nedladdning från LoTW till QRZ, så ändrar nya QSO:n färg till grönt, och bekräftade QSO:n markeras som det är tänkt.
Så det fungerar.
// Johan
 
Hej Jonas !
När de svarade att det var mitt fel, skrev jag tillbaka att det var "j-la låg nivå att skylla på användaren".
Ett par dagar senare såg jag i nedladdnings loggen att det var någon med amerikanskt call-sign, som varit inne och gjort upp- och nedladdningar i min profil. Jag kollade upp vem det var, och det var någon höjdare på QRZ.com. Efter det har det fungerat, men de meddelade aldrig att de var inne och gjorde något, inte heller vad de gjorde. Nu struntar jag i det, för nu har det funkat sedan dess, och det var det jag ville.

73´s Johan
 
Back
Top