Ferriter

svårt att svara när man inte riktigt vet vad du egentligen vill uppnå. Antar man att du vill hindra störningar på koaxens utsida att nå antennen för att ta sig vidare in i mottagaren så är en vad du ska göra en jämförande före/efter-verifiering på så många frekvenser du tycker är nödvändigt.
 
Det var ungefär så jag tänkte, få ett någorlunda grepp på teorin, sedan tlllämpa det i praktiken se om man hamnar i någorlunda samma härad.
Min tänkande här utgår från ett mantelströmsfilter sv fro-modell, gott nog för alla praktiska ändamål. Utvecklingen av det här är inte att optimera filtret in absurdum, det är mer en språngbräda för att lära sig mer om hur dessa beter sig, mätteknik, fallgropar, allt till ett tämligen modest pris med prylar jag redan har :)
 


Denna webbplats har rapporterats som osäker​

Tillhandahålls av sites.google.com​

Microsoft rekommenderar att du inte fortsätter till webbplatsen. Microsoft har fått rapporter om att den innehåller nätfiskehot som eventuellt försöker stjäla personlig eller ekonomisk information.

Det fick jag i nyllet när jag klickade på länken.
73/VPJanne
 
Om man öppnar länken på en dator med annat operativsystem än det från MS, och med med Firefox, så uppstår ingen panik och inget kaos utbryter.

Det är bra att vara försiktig, men när det gäller Microsoft vs Google finns annat än användarnas bästa i fokus, nämligen resp. organisations kommersiella framgång.

Självklart måste man ha fullt uppdaterat skydd mot virus och malware etc på sin Windows-PC. Och vara försiktig.
 
MGN, dvs minsta gemensamma nämnare här, är Google. Om google.com vet eller tror att du har ett konto där (som exvis ett GMail-konto) så vill de oftast att man använder sitt login för att komma åt alla deras resurser. Google Chrome är... google. Firefox är inte Google, det är en fristående konstruktör av exvis webläsare. Deras produkt läser websidor och sånt rakt av, även om de tillhör andra aktörer. Troligen bästa webläsaren på marknaden just nu, ur användarens perspektiv.
 
Kör också FF...Version 89.0 i en W10 x64-maskin. För mig funkar länken som -GLD postade kl. 7:34 "lokal servertid".

En del web-sidor vägrar numera att släppa in en' om man har (annons)blockerare eller vägrar cookies av vissa slag. Således har jag även Edge som körs (dom få gånger jag tvingas till det) "öppen", utan några spärrar. (Företagens drömsurfare...) Jag vet - pixelccokies, etc. och jag såg filmen om Snowden härom kvällen...
 
En alternativ webläsare är Brave (finns för Linux, Win, Mac, Android, bygger på Chromium, ej Chrome!), blockar det mesta, använder Duckduckgo's sökmotor (default), kan användas för TOR... Jag har använt Brave ca 3 vkr och den har hittills blockat 36000+ trackers och annonser. För mig fungerar den UFB.
 
Bortsett från sökmotorernas olika beteende......
Jag hoppas att den lilla toroid-räknaren ska kunna hjälpa trådskaparen.
Ett väldigt praktiskt hjälpmedel tycker i alla fall jag.
 
Uppdaterar om framgångar och motgångar. Just nu har jag jite medicinska problem som ställer till det till o från och en nanovna som är osamarbetsvillg.
Har dock lindat 3 st,
Em med kärna från Kjell och Rg174
1 med RG174 och material 31
1 med RG316 och material 31

Tack för tips om webläsare, jag är ointresserad av datorer och behöver en ögonöppnare då och då :)
 
Bortsett från sökmotorernas olika beteende......
Jag hoppas att den lilla toroid-räknaren ska kunna hjälpa trådskaparen.
Ett väldigt praktiskt hjälpmedel tycker i alla fall jag.
En ordningsfråga, han ska väl linda toroider - tråden förutsätts väl ändå redan vara skapad.

Ledsen kunde inte låta bli :)
 
njaaeee, det var inget trådskaparhjälpmedel :D

Har någon förrutom jag tittat på TFCI-calculator ?
 
Back
Top