Ferritförvirring!

SM4WII

Well-Known Member
Hade för avsikt att linda en Guanella-BALUN till min loop-antenn för 1,8-30 MHz och började rota lite efter ferriter, var inte många jag hade två lika dana av kunde snabbt konstateras. Frågan är vad detta är egentligen?
Kan man ta de oranga eller blå att linda på?
Har sökt runt på nätet och jag tycker mig se en stor oenighet vad de olika färgerna betyder egentligen?
Kanske beror det på ändamålet man skall använda dom till eller att förvirringen är total, åtminstånde är den det i mitt huvud! Kanske någon av er skulle kunna hjälpa mig att avhjälpa denna förvirring något?

På påsen till de oranga står det 3E25, de blå 3F3 och de ensamma gröna 3E1. Antar att det har något med materialet att göra...

De gul-vita kanman, om jag förstått rätt endast använda till LF-VLF-projekt.
 

Attachments

  • DSC_3508s.JPG
    DSC_3508s.JPG
    614,1 KB · Views: 21
Gör så här.....
Linda 10 varv tråd och mät upp induktansen.
Därefter räknar du ut AL-värdet.
AL-värdet säger väldigt mycket om vilken typ av ferrit du har.
Använd programmet Mini Ring Core Calculator som är gratis.
Flera av dina ferriter finns i databasen så du slipper gissa.
Kärnorna med väldigt högt AL lämpar sig för LF.
I programmet kan du jämföra AL med motsvarande välkännda typer t.ex. -61, -43 och -77.
 
Har sökt runt på nätet och jag tycker mig se en stor oenighet vad de olika färgerna betyder egentligen?
Ferroxcube har nuförtiden övergivit sin praktiska färgmarkering och målar alla vita.
Man gör bäst i att låta dom ligga i sin påse eller markera med tuschpenna.
Olika fabrikat har dessutom olika färgmarkering.
 
Ja, tyckte det var lite förvirrande när man försökte hitta färgkodning på dessa djur.
 
De gul-vita kanman, om jag förstått rätt endast använda till LF-VLF-projekt.
Till att börja med så skiljer vi på järnpulver och ferrite.
Gul/Vit = -26 är ett järnpulvermaterial som funkar på låga frekvenser för resonanta kretsar. AL är så lågt att dom inte duger till balunkonstruktion.
 
Frågan är då om Ferrit resp järnpulver är magnetiskt?
Kan man skilja på järnpulver för att det är magnetiskt?

Men det var förr vanligt med en varning att inte komma med magnetiska eller järnhaltiga verktyg för att en ev megnetisering av kärnorna skulle kunna förstöra radion.
Kanske går det att avmagnetisera med en sån manick man har till bandspelare?
Kanske det går att försiktigt med en kompass avgöra saken.
Skall labba lite med saken när jag får lust för innepyssel. Bör ju oxo gå att under mätning av induktansen av en lindad toroid försiktigt närma med en magnet för att se vad som händer.

Men kanske nån redan har svaret?

Jag skall tillägga att man hade järnpulverkärnor i vanliga spolar förr, dvs sådana som var gängade som en skruv man trimmade genom att skruva in och ut ur spolen.

Så vitt jag kan förstå var väl järnpulver det som fört kom till radiobranschen, och redan tidigt kanske 30 - 40 talet??


Annars är det ju som fler och feler komponenter blir utan beteckningar.
Ytmonterade kondingar saknar ju märkning.
Transistorer får egna märkningar som inte går att tyda.

SM4FPD
 
Frågan är då om Ferrit resp järnpulver är magnetiskt?
Kan man skilja på järnpulver för att det är magnetiskt?
Båda är magnetiska.

Så vitt jag kan förstå var väl järnpulver det som fört kom till radiobranschen, och redan tidigt kanske 30 - 40 talet??
Jo så var det. De gamla kärnorna ger inte mycket extra induktans, AL var lågt.
 
Citat från min webbplats:
En spolkärnas förmåga att öka spolinduktansen betecknas med konstanten AL. En okänd toroidkärna artbestäms genom att man lindar med förslagsvis 10 varv och mäter induktansen. Varvtalet i kvadrat x AL ger induktans i nH. Om induktansen blir 1 uH (=1000 nH) är kärnans AL-faktor 10, dvs en järnpulvertyp för avstämda KV-kretsar. Är induktansen 100 uH är det en ferrittoroid med AL 1000, dvs lämplig för bredbandstransformator på MV och de lågfrekventa KV-banden. Om induktansen blir 25 µH är kärnan lämplig för bredbandskrets för hela KV-bandet.

Lennart
 
Trevlig läsning på -DFF's hemsida om elektronrör. :)
Folk i min (vår) ålder tillhör nog dom sista som vet vad "6.3V" används till...
 
Intressant med fakta om materialen till spolar.
En sak kan man nog som jag ser det, vara rätt säker på, och det är avstörningsferriter.
För vid avstörning gäller feritmaterial.
Clipon ferriter som man klämmer över en sladd.
Små toroider man finner lindade som CM spolar i nätaggregat, telefoner, datortillbehör etc, måste ju vara av ferritmaterial.
Därmed är de oxo lämpliga till att experimentera som kärnor till baluner, och HF trafos.
Dessa är till övervägande delen grafitgrå, eller "naturella" i färgen. Dvs ej målade.
Att en del fabrikat är målade i ej standadiserade färger, beor nog till en del på att färgen är mer eller mindre en beläggning för att minska risken för att skada tråden man lindar med.
Så numera är knappast färgen någon bra idikation på vad man har i handen.

För länge sen försökte jag testa en mängd olika kärnor som balun.
Med motstånd som last och genom att mäta SWR.
En ljusblå (baby blå) kärna helt okänd, c:a 30 mm var mkt bra.
Philips violetta 4C6 (37 mm) var även de bra, och särkslit om man hade dubbla kärnor. Dvs mer material och mindre tråd.

AMIDON hade tydliga färger, bla röda som då var järnpulver.
Lämpliga till avstämda kretsar.
Men som av någon anledning av ARRL används till baluner.

Något som kanske är lite okänt är att kärnor i spolar av aluminium ger motvänd verkan, när man skruvar in en sån minskar indukatansen.
Idag är det sällsynt med sådana.

Nå jag har oxo en fråga till forumet:
Jag har en del ferritstavar liggande, och tänkte göra en ferritstavantenn för långvåg, från 17,2 kHz (Gimmeton) till några hundra kHz
Det finns två hvudtypen av ferritstsvar, en som är massiv och en som har längsgående slitsar.
Vad är skillanden och vilken skall man använda för lång långvåg?

SM4FPD
 
Visade sig så klart att alla jag hade två av var skräp så det blir väl till att biställa :D
 
Var en tung rackare som jag antog var järnkärna på som visade 35µH vid 10 varv... kommer från ett 150A-nätaggregat från en av vägverkets gamla stordatorer. Tror jag har fler sådana, skulle dom funka tro? Eller visar det lågt om det inte är ferrit? AL=281 läser jag i ett datablad.
 

Attachments

  • DSC_3508xs.JPG
    DSC_3508xs.JPG
    169,6 KB · Views: 9
Last edited:
AL281 är ett bra värde, du kan använda sådana kärnor till din balun. 50-ohmslindningen bör se 35 µH vilket ger 400 ohm reaktans på 1,8 MHz.

Lennart
 
Back
Top