Fielday

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Ännu en dag med portabelkörning, även om det inte blev nåt QSO, så var det underbart väder med precis vad som behövs på en fielday.







Den svarta kabeln bakom riggen är själva antentråden, den går upp över ett träd som är 3m högt, och fäst på en brygga över vattnet.

Det blev tyvärr inga QSO, även om jag hörde en massa andra stns. Kul ändå.....
 

Attachments

  • f.jpg
    f.jpg
    68,7 KB · Views: 230
Last edited:
Ja Richard, det tyckte jag med. Jag har kört i Råå hamn många gånger, men kondsen kanske var dåliga........men jag hade kul ändå. Det kom fram en "äldre" herre och sa: Är det såndär amatörradio? När han fick ett jakande svar, sa han att han hade också kört det en gång för länge sedan.

På den tiden hade han en fixad radio som han kunde köra Grönland och Italien med, ............på 27 MHz

:p
 
Jag har också suttit och lyssnat nån gång, en hel eftermiddag/kväll och faktiskt inte haft lust att köra nån av alla hundratals stationer men hör. Antingen för att dom kör contest only, JA only, dom kör för fort, för "fult", för sakta, för att man inte "behöver" just det landet (det finns ju hur många italienare som helst, och V51:an 3 kHz högre upp känns roligare att ha i loggen) eller för att man bara inte gitter försöka göra sej hörd i en pileup på ett DX..så visst fattar jag att du gick hem utan. Sist jag var ute körde jag kanske 10 kontakter på 20m på en hel kväll. ODX var en VA3 i Ontario,CA. Försökte länge att komma igenom på en ND9E (IL) och V51AS, samt ett par PY och LU-stationer och upptäckte plötsligt kl 02.00 att jag slösat bort 2 hela timmar på att försöka klämma 2 DX *skrattar*
 
Back
Top