1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Filformat och diskstorlek

Discussion in 'Övrigt' started by Skalmannen, Sep 28, 2019.

1. Skalmannen

Skalmannen Well-Known Member

Har en gammal Windowsdator (någon version äldre än Win 7) med en massa radiorelaterade filer som
    jag samlat på mig under lång tid. Tänkte säkerhetskopiera och flytta dessa till min Mac och köpte
    för ändamålet ett 64 GB USB-minne. Testade att det funkar på Mac (läsa/skriva), men när jag sätter
    det i PC:n vill den inte hantera formatet. På förpackningen står att det ska fungera både
    på PC och Mac. Jag har inte formaterat eller ändrat något i filstrukturen.

Vad ska man tro om detta? Är det filformatet som inte stöds, eller är disken för stor? Bör jag
    formatera minnet (och i så fall på vilken dator), eller bör jag partitionera det i två mindre
    volymer? Har tidigare använt mindre minnen (typ 2 GB) och inte upplevt några problem att flytta
    filer mellan maskinerna.

2. SA6BSS

SA6BSS Well-Known Member

Formatera stickan i Windows datorn, använd exFat så kommer det funka fint i bägge systemen

3. Skalmannen

Skalmannen Well-Known Member

Har kollat de gamla stickorna (som funkar) och ser att de är formaterade i FAT32. Men
    det alternativet verkar inte finnas längre, så jag formaterar i exFAT. Tack för hjälpen!

Share This Page