Filter för field day?

SA5VOX

Active Member
Klubben ska ha en liten field day för kursedeltagare och allmänheten och vi ska vara aktiva på 80 och 40m (ev. 20m) men med två maskiner nära inpå varandra är det väl lika bra att dra slutsasen att vi kommer att störa ut varandra.
Skulle behöva ordna två enkelt ihopknopade filter och letar således efter några ritningar
Har tittat på Stubb-filter som verkar intresanta men har förstått att de kan vara svåra att trimma och det mesta som jag hittar är inte av det metriska måtten. Går att räkna fram förvisso men testade mått är alltid trevligt.
(Har tyvärr inte allt för många totorider att som passar till ändamålet för att bygga ett par inkapslade bandpassfiter med spolar och kondensatorer, det hade säkert varit bättre.)

Så vad har ni för erfarenheter ? Hur tillverkar man enklast ett filter utan att förlora en massa dB?
Kommer inte köra med mer än 100w, vi funderar på att köra qrp men det kanske förtar alla chanser att få några QSO'n om kondsen är dåliga just då.

Idéer och länkar mottages tacksamt! :)

73 de SA5VOX
 
Last edited:
Jo det lär behövas förselektion om man skall köra med antennerna nära.
Det förekommer en del byggbeskrivningar för bandpassfilter på nätet.
Man kan även konstruera själv med hjälp av online beräkningsprogram.
Man behöver filter som både går att sända genom samt att mottagaren lyssnar genom.
Men vid 100 W är det knappat problem.
Mellan 3,7 och 7 MHz är det ett relativt stor frekvensområde så det behövs inte så avancerade filter, och genomgångsdämpningen kommer att bli låg.
Vad som oftast behövs är ferrittoroider, att linda spolar på.
Med beräkningoprggrammen kan man skapa luftlindade spole som då blir enklare att göra, dvs man slipper skaffa toroider.

Effekten bör bli dramatisk och att kunna ha antennerna på 10 - 20 m avstånd är inga problem.
Med moderna radiostationer som har mycket god dämpning av HF på DC-sladdden och från höljet, eller jord blir det bara antennvägen som behöver filtreras.
Här kan vi tacka kraven för CE-märkning för hjälpen
Svårare kan det bli med äldre rörstationer som ofta hör lika bra genom jord.
Här några exempel på beräkningsprogram:

https://www.changpuak.ch/electronics/Direct-Coupled-Resonator-Bandpass.php
https://coil32.net/online-calculators/multilayer-coil-calculator.html
http://dicks-website.eu/coilcalculator/index.html
http://www.pronine.ca/links.htm

Här kan man skapa sitt filter med de kondingar man har, och göra spolar med den tråd man har, för att göra spolarna väljer man ett program för att skapa spolar.
Med luftlindade spole bör man har större avstånd mellan spolarna, förslagsvis 50 - 75 mm

googla även på bandpassfilter for Ham radio eller liknande för färdiga konstruktioner.

De
SM4FPD
 
Oh! Tack snälla!
Provade att räkna lite och säg att jag behöver ett bandpass för 40m och 300KHz banbredd så får jag induktansen 1.1uH som förslag.
Enligt kalkylatorn för spolar blir det för en spole i storleken 20 x 20 mm. 7 varv med ~1mm tråd och total trådlängd 46.436cm.
Sedan 366pf kondensatorerna i för resonanskretsen och 79pf för de andra.
Och sedan som du skrev ska spolarna i kretsen sitta 50~75 mm från varandra.

Väldigt smidigt verktyg! Stort tack! :) Nu ska här ska byggas! ;)
 
Kul Karl att du testade.
Se bara till att jordförbindelsen mellan inkommande och utgående koaxkontakter blir stor platt och bred, vanligen ett kretskorts jordplan eller en metallåda.
Visst kan toroider göra det hela en liten gnutta bättre, kompaktare etc. Men vad är mer kul än att linda spolar.

Själv har jag gjort exvis spolar till mobilantenner med spolprogrammen. Funkar fint.
Bara man lär sig att de använder punkt som decimal, dvs INTE SI.

Senaste konstruktionen var ett sådan bandpassfilter för flygbandet på VHF 118 - 125 MHz

Sen kan man nog välja standardvärden för kondingar och kompensera lite med spolingen.
Men du behöver ju kondingar som tål lite för att klara 100 W.

Minns en artikel i någon gammal Amerikansk tidning där man byggde sådan här för resp HF-band.
I sin iver att få maximala branta filter, var ett filter inbyggt i en öltunna....
Spolar stora som hus eller så, ja åtminstone 100 mm och med 5 mm tråd eller rör.

Det extremet jag sett var ett filter byggt som en kvartvågsresonatro, likt de vi har i VHF relästationer.
Man använde en tankvagn, och en antennrotor som drev storskufven.
ehuru det var Aprilnumret minns jag inte.....
Spirorör i 500 mm diameter kan ge bra kaviteter för de högre HF-banden.

Ser fram emot att läsa vad du får för resultat.

SM4FPD
 
Aha! Tack! Det verkar också vara en smidig lösning.
Det ser ut som om det räcker bra precis med student versionen med max 7 komponenter.
 
40m BPF schematic.jpg
40m BPF plot.jpg
40m bandpass med 70dB dämpning vid 3,8MHz och 14MHz.

Jag vet inte var gränsen går men jag kör student-version och har hittills inte stött på någon begränsning.
 
Oh, se där! Det kanske är så att de räknar antalet sektioner och inte komponenter då och i det här fallet är det 5 delar i hela kedjan av 7 möjliga.
I så fall räcker det ju mer än väl med student versionen!
Funderade ett tag på att bygga en version som är omkopplingsbar mellan olika filter men sedan kom jag på att det kanske är dumt i fall någon glömmer bort sig och kopplar om och börjar köra på samma band som grannstationen använder och katastrofen är ett faktum. (Livrädd för att jag ska råka bränna någons mottagardel om det inträffar!)
Så kanske bättre att det bara finns tre filter och är ett band upptaget av någon annan så är ju det filtret inte ens fysiskt valbart. (Har inga erfarenheter av kontest körningar eller field days sedan tidigare.)
 
Back
Top