Finns det fria frekvenser på 49mhz?

SM2VJX

Riktig radioamatör!
En bekants barn fyllde år härförleden och fick ett par "Walki talkies"

Jag tipsade om att föräldrarna nog kunde använda en PMR radio att lyssna på trafiken, och skulle demonstrera det med min handapparat, jag lyssnade igenom både PMR och SRBR frekvenserna men icket.

När jag kom hem googlade jag märket på leksaken och hittade en kinesisk PDF, det enda jag kunde utläsa av den var "49.8MHz" på ett kretschema.
Jag har dock inte haft möjlighet att bekräfta att den verkligen sänder där.
Finns det några fria frekvenser där, eller är det som vanligt att Kineserna skiter i vilket?

Leksaken såldes på en leksaksaffär här i stan.
 
... är det som vanligt att Kineserna skiter i vilket?

He! Då kanske kineserna är i gott(?) sällskap av såväl importör och leksakshandlare, som även de i det här fallet gör samma sak. Föräldrarna visste sannolikt inte att de gav barnen något som är otillåtet att använda här. Det är ju föga troligt att handelsmannen upplyste dem om läget.

Tänker man lite längre så är tillverkaren och exportören inte orsak till detta. Det finns nog ingen lag därborta som förbjuder dem att fabricera eller sälja varorna till oss.

Tråkigt är vad det är, och den egentliga orsaken att detta fortgår är att vi som konsumenter vant oss vid, eller blivit lurade, att i första hand se till priset och köper billigt skräp, utan att fundera på kvalité. Ja, ännu värre än tråkigt, då vi tror att den billiga varan duger lika gott som den med "rätt" pris.

Som sändaramatörer drabbas vi av denna snålhet då mycket av det billiga skräpet strålar hf och stör oss. Man kan även fundera på hur det är med störstrålning och renhet i utsänd signal från de motsvarande billiga apparater som vi glatt och blåögt själva direktimporterar och kör med. Borde inte vi, som skall vara kunniga i ämnet, passa oss noga att använda undermåliga produkter?

Har jag kanske fel där? Är det möjligt att just amatörradioutrustning är av bättre kvalité än t.ex. störande LED-lampor och brusiga telefon/datorladdare? Nä, inte sannolikt. Det vore mycket intressant att se resultatet av mätningar i sammanhanget.

/Janne
 
Ja, där ser man, näe föräldrarna är helt okunniga, det visade sig att hon inte hade fått dom, hon hade fått ett presentkort och VALT att köpa "walkitalkis"

Gott gry i den lilla jäntan, blivande radioamatör kanske :D (om inte hon drabbas av Televerket Radio's pejlbuss och döms till brott mot radiolagen, jo, jag vet att det inte heter så längre)
 
Ett sätt är ju att gå tillbaks till affären med apparaterna och begära utbyte till lagliga.
 
Ett sätt är ju att gå tillbaks till affären med apparaterna och begära utbyte till lagliga.

Nu är ju inte jag inblandad i det här speciellt mycket, då det bara är en bekant, men jag har beställt ett par lagliga PMR åt tösen.
 
Jasså?
Det skulle jag vilja veta mera om.
I fallet med illegala pejlhalsband för hundar säger Post- och telestyrelsen så här:
"I detta fall där militär radioanvändning riskerar att störas kan användningen klassas som grovt sabotage enligt Brottsbalken och därmed ge påföljder från som lägst två års och upp till livstids fängelse."

https://www.pts.se/sv/Nyheter/Radio/2015/PTS-kraver-att-olaglig-hundsparutrustning-aterkallas/

Men det krävs nog rätt mycket för att man ska hamna i den övre änden på straffskalan.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Är det någon leksaksbutik i Sverige som säljer dessa apparater?

Hon får lära sig militär signalering så radiotrafiken smälter in bland övrigt militärt samband.
 
Är det någon leksaksbutik i Sverige som säljer dessa apparater?

Hon får lära sig militär signalering så radiotrafiken smälter in bland övrigt militärt samband.

Det var en stor leksaksvaruhuskedja som sålde dom, men förmodligen inte nu längre.

Militär signalering kan ta död på radiointresset på den mest radiointresserade människan, så det tror jag vi skippar, jag ger henne helt enkelt ett par lagliga PMR radios istället så kan hon och hennes kompisar springa runt i skogen och tjoa åt varandra med dom.
 
Jag har ett par barnbarn som ibland springer runt med PMR-apparater och snackar med sina kompisar.
Signaleringsmönstret är mest av typen "Du är en bajskorv...".
Det kan kanske tolkas som militär kryptotrafik?

/Roland
 
Back
Top